Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Till er som "is-surfar"…

  • argulander

    Medlem
    27 december, 2008 vid 15:30

    Ältasjön ska var mycket bra enligt tillförlitlig källa. Blankis, (inget tunt snöskikt som på Långsjön), mycket bra glid. 4 st Skimbats (=Kitewing) seglade idag runt hela sjön utan att hitta någonstans att bada. Jag kommer att köra Kitewing där i morgon, säkerligen blir vi flera. Utgångspunkt lämpligen Älta IP.

    Klas

  • vind

    Medlem
    27 december, 2008 vid 17:36

    Bror har åkt vallentuna sjön runt idag. ca 6 cm. Tycks segelbart om den relativa kylan håller i sig. Dessutom lite kallare norr om stan eftersom det är mindre inverkan från kustens mildare vatten. Dags att plocka fram vingen !

    Bra riktning på den sjön för syd – nordliga vindriktningar

  • argulander

    Medlem
    28 december, 2008 vid 17:59

    17 st Kitewing och 1 Vintersurfer på Ältasjöns perfekta is idag. Glansis och inga farligheter alls. Tyvärr nästan obefintlig vind. I morgon måndag 29/12 ska det blåsa bättre enligt prognoserna. Jag och säkert många andra med Kitewing kommer att vara på Ältasjön i morgon, bra ställe att gå på isen är Älta IP, gott om parkering nära isen.

    Klas

  • argulander

    Medlem
    29 december, 2008 vid 16:50

    Perfekt idag på Ältasjön. Sol och tillräckligt med vind på den perfekta glansisen. I morgon ska det blåsa bra så vi träffas där, utgångspunkt Älta IP.

    Klas

  • kinetic

    Medlem
    29 december, 2008 vid 17:50

    Argulander: Så isen är “helt säker”? Som det ser ut nu så dyker jag upp imorgon för mitt livs “is-premiär”:-)

  • argulander

    Medlem
    29 december, 2008 vid 21:35

    @kinetic 523159 wrote:

    Argulander: Så isen är “helt säker”? Som det ser ut nu så dyker jag upp imorgon för mitt livs “is-premiär”:-)

    Isen på Ältasjön är garanterat helt säker i morgon. Då ses vi nog där.

    Klas

  • electric

    Medlem
    30 december, 2008 vid 00:40

    Jag tror att de allra flesta sjöar (utom Mälaren) kring Stockholm är åkbara nu.
    Körde själv på Uttran igår (måndag) på suverän is, som bar precis överallt (ca 6 cm utom på några få ställen). Hörde även positiva rapporter om Måsnaren och Vallentunasjön. Och utsikterna för i alla fall den närmaste veckan är ju ytterst goda: minusgrader och ingen nederbörd.

    /Lars

  • argulander

    Medlem
    30 december, 2008 vid 01:11

    @Electric 523215 wrote:

    Jag tror att de allra flesta sjöar (utom Mälaren) kring Stockholm är åkbara nu.
    Körde själv på Uttran igår (måndag) på suverän is, som bar precis överallt (ca 6 cm utom på några få ställen). Hörde även positiva rapporter om Måsnaren och Vallentunasjön. Och utsikterna för i alla fall den närmaste veckan är ju ytterst goda: minusgrader och ingen nederbörd.

    /Lars

    Visst är det så att många sjöar i Stockholmstrakten är åkbara nu, men det finns fortfarande svaga partier. Tex så rekade erfarna Kitewingseglare södra Drevviken igår 29/12 och det fanns då ett stort svagt parti som inte lämpade sig för issegling. Vi valde därför att utlysa segling 30/12 på Ältasjön som är absolut helt säker. Fortsätter kylan så kan södra Drevviken bli bra till 31/12, det är i så fall större ytor att segla på. Återkommer om detta.

    Klas

  • trimmarn

    Medlem
    30 december, 2008 vid 09:21

    Älta it is today.. nytt slädbrädsförsök..

  • argulander

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:32

    Ältasjön utmärkt idag 30/12, många körde Kitewing ” Trimmarn” körde isbräda med 4 medar och skateboardtrucks, gick bättre än igår. ” Kinetic ” körde isbräda med en fena bak, gick väl sådär. Tillräckligt med vind var det i alla fall, riktigt bra tryck i Kitewingarna tidvis.

    Vi ses på Ältasjön i morgon nyårsafton igen. (Andra alternativ finns ju tex södra Drevviken som är en större isyta men är jämt tillfrusen och ytan är inte lika jämn och fin som på Ältasjön, dessutom kan det fortfarande ev finnas svaga partier på Drevviken.)

    Kylan verkar ju fortsätta så snart kan det finnas större ytor att segla på.

    Klas

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 16:56

    Argulander: Ja der var bra idag! Håller med att det gick “sådär”:grin: , men det kommer gå bättre så småningom! Jäkla fartpotential iaf, kände ibland att strandkanten närmade sig lite väl fort, o att stanna är inte det lättaste:grin:

  • jps

    Medlem
    30 december, 2008 vid 17:02

    @argulander 523287 wrote:

    Ältasjön utmärkt idag 30/12, många körde Kitewing ” Trimmarn” körde isbräda med 4 medar och skateboardtrucks, gick bättre än igår. ” Kinetic ” körde isbräda med en fena bak, gick väl sådär. Tillräckligt med vind var det i alla fall, riktigt bra tryck i Kitewingarna tidvis.

    Vi ses på Ältasjön i morgon nyårsafton igen. (Andra alternativ finns ju tex södra Drevviken som är en större isyta men är jämt tillfrusen och ytan är inte lika jämn och fin som på Ältasjön, dessutom kan det fortfarande ev finnas svaga partier på Drevviken.)

    Kylan verkar ju fortsätta så snart kan det finnas större ytor att segla på.

    Klas

    Jag var också där. Med ditt gamla segel t.o.m 😉

    Körde på en hemsnickrad variant av samma koncept som Pirates Iceboard.

    Första ggen som jag testade den på ren blankis. Det fungerade rätt bra egentligen men det krävs visst mod… Har testat på lite sämre is med lite fastfrusen snö på tidigare och det kändes lite säkrare.

    Testade Kinetics Piratebräda också. Den kändes stabilare (stel konstruktion) och ville helst köras ‘platt’ med den V-slipade fenan 90-graden mot isen.

    Min variant, baserad på en snowboard, flexar och vill/behöver kantas för att greppa då skenan är plattslipad.

    Kul att snö/issäsongen är igång i alla fall.

    PS Kitewingarna verkar överlägset bäst anpassade för blankisen.

  • trimmarn

    Medlem
    30 december, 2008 vid 18:39

    Det funkade helt klart bättre med isbrädan idag. Det jag saknar är lite tightare svängradie framför allt i gipparna. Sen var väl 5.3 lite overkill… Men jag håller med om att kitewing krossar på isen.
    peder.

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2008 vid 19:10

    Trimmarn: Det va en jäkla snits du hade på jipparna:grin: ! Själv köpte jag en hjälm ikväll så nu behöver man inte oroa sig så mycket för skallen…Ska försöka få me mig GPS:en imorgon (om ja nu hinner ut) o se hur fort de går:grin:

    Om det någon som vill testa brädan så e de bara o hojta om ni ser mig!

  • trimmarn

    Medlem
    30 december, 2008 vid 19:28

    Jag hoppas på att köra på drevan i morrn. Väntar bara på Argulanders issäkerhets uppdatering..

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Till er som "is-surfar"…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.