Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips med storlek på bräda!

• Tips med storlek på bräda!

Publicerad av hauset på 17 juli, 2007 vid 12:05

Tjena! ska köpa min första utrustning nu och behöver lite hjälp. Vad ska man egentligen tänka på vad det gäller storlekar på bräda? Vad avgör vad man skall välja? Beror det på typ längd och vikt, åkstil eller skicklighet? Har varit inne och kikat lite på takoons hemsida och funderar på en kick. Är det en hyfsad bräda för en nybörjare? Och ska man välja 128*38 eller 138*39 om man är 175cm lång och väger typ 75kg?

Simma lung grabbar!
    /Hauset

hengo svarade 17 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • eddie

Medlem
    17 juli, 2007 vid 18:03

Välj den korta!
    Om inte för någon annan anledning…. så går den lättare in i bilen / ta med på flyget.

• psychonauten

Medlem
    17 juli, 2007 vid 18:41

@Hauset 397895 wrote:

Tjena! ska köpa min första utrustning nu och behöver lite hjälp. Vad ska man egentligen tänka på vad det gäller storlekar på bräda? Vad avgör vad man skall välja? Beror det på typ längd och vikt, åkstil eller skicklighet? Har varit inne och kikat lite på takoons hemsida och funderar på en kick. Är det en hyfsad bräda för en nybörjare? Och ska man välja 128*38 eller 138*39 om man är 175cm lång och väger typ 75kg?

Simma lung grabbar!
    /Hauset

Jag väger 65 och är 173cm, skulle aldrig köra på mindra än det jag har nu 134*41.

• eddie

Medlem
    17 juli, 2007 vid 18:54

Utveckla!

• kitefredrik

Medlem
    17 juli, 2007 vid 19:49

Mmm oxå nyfiken, utveckla psychonaut..

• ristarpen

Medlem
    17 juli, 2007 vid 21:32

172cm 65 kg bräda 129/38 funkar svinbra

• fesen

Medlem
    17 juli, 2007 vid 22:09

193cm, 90+, 132/39 bräda. Ibland 138/41 om det är lite fjösigt med blås.

• pjoter

Medlem
    18 juli, 2007 vid 04:46

två brädor gör livet så mkt trevligare. kör 122*37 och 141*42 och klarar mig fint på en kite istället. kör iofs på en kite med stort vindregister, men det kommer nog du också att göra om du kollar på nya grejer.

jävligt gott att kunna gå in å bara byta bräda om vinden ökar eller minskar.
    dels är det tråkigt att rigga, det tar tid å sen så blir man jävligt duktig på den kiten man har om man inte behöver byta mellan storlekar hela tiden.

• psychonauten

Medlem
    18 juli, 2007 vid 05:54

@Eddie 397971 wrote:

Utveckla!

Jag kan inveckla det hela lite istället är det ok ?

jag kanske inte skulle uttryckt mig så, men min princip är i alla fall den att under en viss gräns (som jag tycker ligger runt 130-135*40) så blir det större nackdelar än fördelar med brädans egenskaper som jag uppskattar.

Jag uppskattar en stabil bräda som ligger väldigt bra i chop, den ska plana tidigt, och gå att hålla sent och gå att poppa lätt i relativt liten fart, så man inte trampar igenom. Andra brädstorlekar jag kört har känts mer eller mindre på det ena eller andra sättet. Lite obalanserat så att säga. men brädor runt 130-135*40 verkar passa min kropp och åkstil väldigt bra.

Jag har kört mindre brädor, men jag upplever dem som stimmiga, och hoppiga i vattnet, eller för snabba för att det ska passa min ”marchfart” när jag kör. kanske finns undantag men dom jag provat bl.a skywalker, spleene, och Best har alla känts så.

Dom större jag har kört, bl.a. Spleene session, Cabrinha icon (ett kapitel för sig, hur man lyckas göra en 140 bräda som är både vinglig och känns stor som ett as), LF Element 142 (Polaren som väger 90, känner inte alls av stampigheten, och säger att den ligger extremt bra i vattnet) Har alla känts aningen för stampiga och stora. i ”normala förhållanden” kanske 9-10m/s. Dom känns ju bättre i lättvind, men planar man inte med min 134 så är det knappt värt att ge sig ut ändå, så jag klara mig med 1 bräda. Den enda stora brädan som faktiskt inte kännts stampig för mig är en LF lithium 145*39, den skulle jag kunna tänka mig att åka på, men den känns på gränsen till lite för lång för mig i andra avseenden, stor i luften när man hoppar, och lite seg att få runt i svängarna.

Jag kör nu en Liquid Force Element 134*40,6 smo jag är nöjd med, den ligger extremt slick i vattnet även i chop, jag TROR det har med att göra att den har kanaler under som sätter den på ett stabilare skär i vattnet, men det kan även vara så att dom bara lyckats med bra rocker et.c.

Värt att nämna kan vara att även LF lithiumen (Den stora som INTE känns stampig) har dessa kanaler under. LF har använt detta på sina wakeboards i flera år, och jag vill tro att det faktiskt inte som man kan tro bara är en tuff design, utan att det verkligen funkar. Men som sagt, inget är vetenskapligt beprövat.

Hepp!

• hauset

Medlem
    19 juli, 2007 vid 12:51

Höhö verkar vara lite delade meningar här. Men jag snackade med Anders på LA surf så nu ligger en NOVA 2 och en kick 128/38 på beställningen. Om jag försod allt rätt så skulle Novan ha ett relativt brett vindregister upp till typ 12-14 m/s eller va fan han sa.

Men tor ni att det är värt att satsa på att köpa en bräda till typ nästa säsong? Som då är lite större. I vilka väder förhålladen känar man på att ha en större bräda?

• hengo

Medlem
    19 juli, 2007 vid 13:16

128/38 är nog helt perfekt för de flesta kitarna, förmodligen för dig också. Finns ingen anledning till att du ska köpa en marginellt större bräda nästa år. Lägg istället pengarna på en kanske större kite (vet itne vilka storlek/ar du har nu) eller kanske en vågbräda (directional eller en vanlig vågsurfingbräda med vax).

Att ha två brädor som skiljer typ 10-20cm i längd ser jag som ett extremt överflöd. Du utvecklas dessutom mer om du håller dig till en bräda som du åkt in i åratal (självklart kan man ha diverse skimboards/vågbrädor) men en _vanlig_ twintip-bräda för ”trick”. Håll dig sedan till den brädan och byt inte nästa år om det inte finns någon RIKTIG anledning, en bräda tycker jag man ska ha tills den är slut.

• tetras

Medlem
    19 juli, 2007 vid 13:36

@hengo 398516 wrote:

128/38 är nog helt perfekt för de flesta kitarna, förmodligen för dig också. Finns ingen anledning till att du ska köpa en marginellt större bräda nästa år. Lägg istället pengarna på en kanske större kite (vet itne vilka storlek/ar du har nu) eller kanske en vågbräda (directional eller en vanlig vågsurfingbräda med vax).

Att ha två brädor som skiljer typ 10-20cm i längd ser jag som ett extremt överflöd. Du utvecklas dessutom mer om du håller dig till en bräda som du åkt in i åratal (självklart kan man ha diverse skimboards/vågbrädor) men en _vanlig_ twintip-bräda för ”trick”. Håll dig sedan till den brädan och byt inte nästa år om det inte finns någon RIKTIG anledning, en bräda tycker jag man ska ha tills den är slut.

Good comments!

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2007 vid 14:35

hengo.
    tycker precis tvärtom. grym skillnad i planing mellan olika brädor så skaffar man två brädor kan man istället köra mkt med samma kite och bli riktigt duktig på den. tycker det går mer körtid på en ny kite än det går på en ny bräda innan man sätter samma grejer.

men håller helt med om att man ska inte byta grejer som funkar. hittar du en kite å en bräda som är riktigt goa så kör tills grejerna går sönder.

• hauset

Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:20

Min plånbok tacka för tipset hengo:P Köpte en NOVA 2 12m2 så den tror jag ska funka för det mästa. Vette fan om man ger sig ut i mer än 12 m/s som nybörjare.
    En annan sak jag funderat på är hur många säsonger brukar nya grejer hålla? Om man sliter ut dom och inte gör något dumt då alltså:)

• hengo

Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:27

@Hauset 398624 wrote:

Min plånbok tacka för tipset hengo:P Köpte en NOVA 2 12m2 så den tror jag ska funka för det mästa. Vette fan om man ger sig ut i mer än 12 m/s som nybörjare.
    En annan sak jag funderat på är hur många säsonger brukar nya grejer hålla? Om man sliter ut dom och inte gör något dumt då alltså:)

Olika hur länge prylar håller, mycket beror på hur hårt du crashar kiten, hur mycket sand den har på sig varje gång du packarihop den, hur blöt den är, hur länge du låter den ligga i solen, saltvatten? etc etc. Men kitens går sönder, revor hör till vardagsmat och är någonting alla får. Man kan laga en kite ganska så långt om man säger så.
    Bra att tänka på är att solstrålar nöter väldigt mycekt, speciellt i varmare länder.

Brädor håller ännu längre, beror ju också såklart på om du kör in i saker, kör där det är för grunt 😮 eller klånkar in i stenar. Tror ajg haft min tablas nu i minnst 4år och innan det var det ”mike tha knife” som körde den! Då har den lagats och är jävligt sliten också, men grejor ska hålla!! Har dock bytt nu för att jag ville ha en större bräda (118x34cm var den)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips med storlek på bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.