Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Tips och info till fotonewbie

  • Tips och info till fotonewbie

    Publicerad av smaskens på 11 februari, 2009 vid 08:05

    Tjenare,

    Jag undrar om Steffogänget har tips på bra och förståliga
    websidor om digitalfoto.
    Det hade varit grymt med en sida som förklarar lite om basics.
    Det lutar åt inköp av lite prylar under våren.

    • Systemkamera
    • Videokamera

    “Vi ska köpa oss ur krisen”

    getwet svarade 15 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • sourra

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 09:13

    Håller med dig om att vi ska gasa oss ur krisen och bränner varenda spänn jag tjänar 🙂 Det finns en massa bra sidor för köp och/eller information och bland dessa märks dpreviews, fotosidan, cyberphoto, kamerabild m.fl. Google kan också rekommenderas 🙂

  • getwet

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:36

    Den här tycker jag är alldeles utmärkt. Är själv rookie och nyttjar sidan mycket tilla allt möjligt. Både köptips, recensioner och kan ställa frågor i forumet. Och sedan får man massor av goa tips när man lägger in bilder samt att man kan se och lära av andra likasinnade.
    http://www.fotosidan.se/

  • fesen

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 18:42

    @smaskens 529837 wrote:

    Tjenare,

    • Systemkamera
    • Videokamera

    “Vi ska köpa oss ur krisen”

    Du kan ju alltid göra två flugor på smällen.

    En Canon EOS 5D MarkII. Både stillbild och Full-HD.

    🙂

  • skate_1_boy

    Gäst
    12 februari, 2009 vid 19:26
    Fesen;530088 wrote:
    Du kan ju alltid göra två flugor på smällen.

    En Canon EOS 5D MarkII. Både stillbild och Full-HD.

    🙂

    Jag håller med, blev själv riktigt imponerad över videoprestandan i 5D mark II, här är en av många filmer som filmats helt med den:: http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2326

    kan rekommendera http://www.fotoguiden.se/

  • kirre

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 12:59

    http://www.fotosidan.se är bra, dom har en rätt stor artikel samling samt riktigt bra sökfunktioner.

    Du kan sålla ut bilder som är tagna med en specifik utrustning för att kunna skapa dej en vettig uppfattning om hur olika linsers kvalitet ser ut i verkligheten, riktigt grym funktion tycker jag.

    Kirre

  • smaskens

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 14:48

    @Fesen 530088 wrote:

    Du kan ju alltid göra två flugor på smällen.

    En Canon EOS 5D MarkII. Både stillbild och Full-HD.

    🙂

    En kamera för 35 papp?
    Nja lite över min budget.

    Man måste väl kunna få nåt för 5tkr?

    Erik

  • Knatte

    Gäst
    16 februari, 2009 vid 16:24

    @smaskens 530637 wrote:

    En kamera för 35 papp?
    Nja lite över min budget.

    Man måste väl kunna få nåt för 5tkr?

    Erik

    Kolla på Blocket för en Canon Eos 400D beggad för bra pengar eller EOS 450D eller 1000D?
    En beggad 400D borde du kunna få med ett 18-55 mm + 70-300 mm eller liknande för under 5000 kr på blocket:smile:
    Nya 450D eller 1000D får du lägga upp några tusenlappar till för samma kit..

  • kirre

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 16:52

    Håller med Knatte ifall det är den budgeten du har.

    Kolla om du inte kan göra ett kap på en 20D eller 30D borde gå att hitta för runt en 5000 med lite tur tycker jag och dom ligger så mycket bättre i handen och har magnesiumhus så dom är rätt stryktåliga.

    Kirre

  • smaskens

    Medlem
    16 februari, 2009 vid 20:48

    Tackar för tipsen. Skall ägna en regnig och vindstilla helg att kolla på sidorna.
    Budget är budget, men vet ju hur det går när man börjar kolla in lite dyrare grejer…

  • yann

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 08:06

    Uteslut inte Sonys systemkameror. Inbyggd antiskak i huset och riktigt bra pris och prestanda. Jag kör en a200 som man får ny för normalpris 4500kr. Lägg pengarna på optiken istället för det är där det gör skillnad.

  • Knatte

    Gäst
    24 februari, 2009 vid 10:51

    @Yann 532123 wrote:

    Uteslut inte Sonys systemkameror. Inbyggd antiskak i huset och riktigt bra pris och prestanda. Jag kör en a200 som man får ny för normalpris 4500kr. Lägg pengarna på optiken istället för det är där det gör skillnad.

    Visst är Sony’s grej förhållandevis prisvärda. Men utbudet av nya/beggade och piratgluggar är mycket lägre jämnfört med Canon/Nikon, så du har inte alls lika mycket att välja på och till samma bra pris.

  • nlc

    Medlem
    24 februari, 2009 vid 12:17

    Kikar man på Prisjakt.nu så finns det 35 “originalgluggar” med Sony/Minolta-fattning och 113 inklusive 3:e parts alternativ (att jämföra 74/189 med Canonfattning och 70/199 med Nikon-dito). Så visst är utbudet för de två drakarna större, men det finns ändå en del att välja på när man köper nytt.

    Nu har jag dålig koll på om dessa tre gluggar ger motsvarande optisk kvalité
    * Sony/Konica Minolta AF 70-300/4,5-5,6 G SSM ca 8100 kr
    * Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED ca 4700 kr
    * Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM ca 5000 kr
    men prismässigt ligger iaf Sonyn i en lite annan klass.

  • yann

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 16:56

    Sonys objektiv är skitdyra medan husen är billiga. Jag kör bara Sigma-optik. Köp en skräpglugg så länge och håll ögona öppna på begagnatmarknaden bara. Jag kör en begagnad 100-300 F4 som jag köpte för 8300 spänn ink. filter. De andra har jag köpt nytt.

  • getwet

    Medlem
    25 februari, 2009 vid 17:11

    Och om man går lite djupare i objektivträsket så är en del av Sigmas och Tamrons objektiv minst lika bra, ibland tom bättre än de svindyra originalobjektiven.
    Det handlar om att hitta guldäggen…..

  • davo

    Medlem
    26 februari, 2009 vid 23:03

    Inte mina erfarenheter…

    @getwet 532428 wrote:

    Och om man går lite djupare i objektivträsket så är en del av Sigmas och Tamrons objektiv minst lika bra, ibland tom bättre än de svindyra originalobjektiven.
    Det handlar om att hitta guldäggen…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Tips och info till fotonewbie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.