Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på billig videokamera?

  • doc

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 17:12

    http://www.pixmania.se/se/se/10137024/art/panasonic/videokamera-high-definiti.html#pix-review

    Samma kamera som min Sanyo Xacti VPC-ca100. Går ner i fickan, plåtar full-HD i 60fps om du vill och har hyfsad bildstabilisering. Bra batterikapacitet och vattentät till 3 meter. Tar någorlunda stillbilder också, men saknar vidvinkel och menyknapparna är aningen pilliga. Totalt sett älskar jag den!!!

  • emilvikingstrand

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 20:58

    hmm bara 5x optisk zoom. Känns lite klent för surf?

  • doc

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 22:32

    Beror på var man är. Har du tänkt dig att filma på stativ? Fördelen är att du kan ligga i brytet o filma med simfötter om du vill 🙂
    Men om du vet vad du vill ha är det väl bara att googla på? Utan att du specar är det ju svårt att tipsa…

  • emilvikingstrand

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 07:31

    sorry doc! den här kamera är tänkt som ett komplement till go pro.
    Med andra ord; stativ från strand. Det är dock en djungel med kameror om man googlar, därav att jag ställer frågan här.

  • mick

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 07:59

    Skaffa en riktig systemkamera som filmar i HD. Slår Xacti och liknande med hästlängder i kvalitet och ger dig möjlighet att komplettera med nya objektiv.

    Budget: http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=133820B016550d1785

    Goa grejer: http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=132764B023

  • jonteasu

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 08:40

    Jag funderar lite på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818534

  • billie

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 23:06

    Sonyn var det visst väldigt bra pris på . Komplettera med ett batteri och en Olympus tcon 17 så har du en perfekt videokamera med ett objektiv som motsvarar Ca: 1500 mm

  • perrapops

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 16:32

    Köpte en can0n 600d innan jag åkte hit till SA, den filmar i full hd 0 det ser riktigt bra ut när man filmar. plus att du kan ta k0rt samtidigt sm du filmar. Här nere är det för övrigt grymt. kört fem dagar på raken, idag dåligt med vind, men bör kmma i m0rrn igen .

    Ses här nere.//Per

  • styret

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 18:51

    Känns som att man måste pynta upp en del för optiken för att det ska vara värt hd-filmningen tycker jag. Och då har vi plötsligen passerat “billig videokamera”.

    autofokuserar 600D i filmläge och isåfall, funkar det bra till w-surf?

  • davven

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 19:00

    Kit optiken är det absolut inge fel på till EOS 600D, blir skarpt och fint.
    Har själv inte testat AF i filmläge, men lite skeptiskt till att det funkar
    lika bra som på en vanlig videokamera. . hmm?

  • styret

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 20:21

    Kitoptiken till deras tidigare modeller i den klassen (400D, 450D, 500D osv) har ju varit okej, inget mer. Inte i HD-klass men om dom fått till det på den här så är ju det grymt.

    Men jag tror jag inte 135 mm räcker så långt om man ska filma i Kapstaden. Ett 300 är ett “måste” som stillbildsfotograf där nere om man ska plåta från stranden och kan inte tänka mig att man som filmare vill ha kortare. och ett budget-300 från sigma eller canon själva, det är verkligen ingen hd-klass på.

  • ola-h

    Medlem
    11 januari, 2012 vid 22:35

    Vet inte hur 600D är men jag har en 60D och där är autofokusen absolut inte tillräckligt bra för vindsurfing. I praktiken är det manuellt fokus som gäller för det mesta. Som jag ser det är det helt enkelt otroligt mycket mer krävande att filma med systemkamera. I praktiken, om man inte är skärpeföljarnas Michelangelo, får man nog blända ned en hel del för att få lite extra skärpedjup. IOFs inga problem eftersom dessa kameror är bra på högre ISO och det oftast blir snyggare film med lite längre slutartider i alla fall. Fördelen med det är också att lite billigare objektiv blir skarpare nedbländade.

    Men som ni hör…. allt detta gör, tycker jag, att en “vanlig” videokamera fortfarande är att väl så intressant alternativ. OM det mest handlar om “dokumentation” och man inte är särskilt intresserad av att också kunna ta stillbilder av hög kvalitet, så tycker jag nog att fördelarna med en vanlig videokamera överväger.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 11:31

    tack för go respons! en polare kan tydligen filma med en kamera motsvarande den Mick skrev om så problem är löst.
    Per: vi kommer ner den 20e, så prognoserna börjar snart trilla in….!

  • perrapops

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 20:14

    Grymt! Har fått köra 7 utav 1o dagar så jag är nöjd som bara den! Down the line i whitsand idag, 4.2 nv- vind. Hur jäkla kul som helst!!

    Ses på vattnet 🙂

  • emilvikingstrand

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 21:32

    whitsands, vackert som fan. knäckte en mast efter lite övermod där för några år sedan så jag har lite dåliga vibbar…
    gutt med 7 av 10 dagar. hoppas att det håller i sig!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips på billig videokamera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.