Senaste nytt Forums Tips på bra 8.0 segel!

• Tips på bra 8.0 segel!

Publicerad av smurff på 20 januari, 2004 vid 21:15

Tjena, behöver tips på något bra 8.X segel. Är det någon som har prövat Simmers 05(zerofive) 8.0 -02/-03 eller NP:s Supernova 8.1 -02(eller 7.4-03), Simmers Fly 7,4 -02/03(ev båda) och vill uttala sig om hur dessa e´och köra med?

Även tips på andra segelmärken av modell ”freeride”/”freerace” med denna storlek mottages varmt.

Har en 120L bräda och behöver nåt som får den att plana när det inte blåser så mycket typ vid 4-5m/s, vilket det kan vara irriterande många dagar om året.
    mvh edvard

surferboy svarade 21 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • garage

Medlem
    20 januari, 2004 vid 22:17

Hej!

Inte för jag är nån expert men skall du plana vid 4-5 m/s behöver du nog lite större. Eller framförallt en bredare bräda. Köp så stort som brädan klarar och en stor fena, men räkna inte med att du planar så hemskt mycket tidigare. Det är iaf min erfarenhet. Jag köpte en begagnad formula och ett 9.5, det gjorde en jäkla skillnad, framförallt brädan är helt otrolig.

Mvh Andreas

• anonym-anvandare

Medlem
    21 januari, 2004 vid 21:11

har själv ett simmer zero-5 8.0 till en 123L bräda och det funkar kanon, det bästa är att just det seglet skall riggas på en 4,6mast vilket gör att man inte behöver köpa en till mast för typ ett segel, lycka till!

/Matta P

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 23:37

OK fint. Var ligger den undre/övre vindgränsen grovt uppskattat när du använder det seglet? Håller med om masterna, grymt störigt att behöva en 490 mast oxå.
    tack för svaret
    mvh
    smurff

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2004 vid 23:47

Svar till:

Hej!

Inte för jag är nån expert men skall du plana vid 4-5 m/s behöver du nog lite större. Eller framförallt en bredare bräda. Köp så stort som brädan klarar och en stor fena, men räkna inte med att du planar så hemskt mycket tidigare. Det är iaf min erfarenhet. Jag köpte en begagnad formula och ett 9.5, det gjorde en jäkla skillnad, framförallt brädan är helt otrolig.

Mvh Andreas

[/ QUOTE ]

Ja jag kan tänka mig det! smirk.gif
    Men jag vill inte byta bräda, vill bara ha en nödlösning när det inte blåser så mycket och abstinensen kommer krypande (vilket den gör nu i dessa -10 celsius) och att utnyttja min bräda så långt det går.
    Men det kan tänkas att det inte blir så stor skillnad mot mitt största som är ett 6.9 simmer 05 och ett segel på 8.0-8.5 vid 4-5m/s som medelvind. får väl låna någons segel och prova på min bräda
    mvh
    Smurff

• surferboy

Medlem
    23 januari, 2004 vid 09:26

Kolla på vår hemsida [url=”http://www.activesports.se.”]www.activesports.se.[/url] Vi har precis lagt upp årets North-segel och i år sänker vi priserna på valda modeller med 30% på rekommenderat utpris från North.

Titta speciellt på Natural, R-Type, Crossfire och MatchRace.

Mvh,
    Gustav
    Wallén Active Sports

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Tips på bra 8.0 segel!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.