Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på bra kite shop i London?

  • pontusande

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 12:50

    Jag skulle med uppskatta ett svar i den här frågan!

  • skotten

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 17:48

    support your local dealer and death to the english.

  • sekura

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:15
    skotten;601705 wrote:
    support your local dealer and death to the english.

    Det är bara att inse en sak det är bättre priser.. Sen att du stör dig på det är ditt problem. Ha samma priser så slipper du att folk beställer från utlandet.

  • kitelife

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:34
    sekura;601783 wrote:
    Det är bara att inse en sak det är bättre priser.. Sen att du stör dig på det är ditt problem. Ha samma priser så slipper du att folk beställer från utlandet.

    Sikket resonemang :confused2:

    Fixa du så kronan går upp eller dollarn går ner ordentligt så fixar han nog priserna!

    “support your local dealer”

  • sourra

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:42

    Kolla i Kiteworld eller liknande så brukar det stå listat en massa butiker.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 16:06
    KiteLife;601786 wrote:
    Sikket resonemang :confused2:

    Fixa du så kronan går upp eller dollarn går ner ordentligt så fixar han nog priserna!

    “support your local dealer”

    hahahaha.. vi måste ändra kronan för folk ska handla kitegrejer!
    Dollarn ligger i 7 spänn.. inte så jävla konstigt det är billigt o handla grejer därifrån… euron i 9,72.. got daaaaamn!
    Vi resonerar alla som sekura sen finns inte Skotten m.fl om ett tag…
    Köp local, även fast du är fattig…
    (dock håller jag med om att priserna är fucked up, 12-13-14k för en komplett cabrinha/naish drake… MAY GOD!!!!)

    /Local-defender

  • pontusande

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 17:01

    Alla bor inte i Sverige och har därmed inte sin “local shop” i Sverige, så även med det resonemanget borde ni inte ha några problem att tipsa om bra shoppar i utlandet.

    Fri konkurrens har hjälpt oss att skapa ett rikare och bättre liv för allt fler människor så det ser jag som någonting bra. I det här fallet har ju även de utländska kiteshoparna flera nackdelar som inte går att komma runt:

    • Dyrt att frakta eller åka till utlandet
    • Vid nätbeställning kan du inte känna på produkten innan du köper den
    • Osäkerhet om utländska metoder, bluffbolag etc
    • Tungt att bära på flyg, checka in osv
    • Tar lång tid att transportera varor
    • Språkbarriären
    • Tullar och andra skatter
    • Växla pengar och betala transaktionsavgifter
    • Svårare att nå ut med marknadsföring

    Om kunderna trots alla dessa hinder fortfarande väljer att åka utomlands för att handla tycker jag helt enkelt att de svenska affärerna förtjänar att gå i konkurs för att ge plats åt någon som gör jobbet bättre.

    Så, alla ni som har egna kiteshopar tycker jag ska sluta gnälla. Lägg energin på att ge bättre service, priser osv så kanske en dag i framtiden har ni lyckats så jäkla bra att engelsmännen reser ända till er i Sverige för att handla. Då kommer ni inte klaga på att de inte stöder sina local shops, eller?

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 17:36
    pontusande;601817 wrote:
    Så, alla ni som har egna kiteshopar tycker jag ska sluta gnälla. Lägg energin på att ge bättre service, priser osv så kanske en dag i framtiden har ni lyckats så jäkla bra att engelsmännen reser ända till er i Sverige för att handla. Då kommer ni inte klaga på att de inte stöder sina local shops, eller?

    Du kan inte jämföra “kiteindustrin” på det sättet du gör.

    Jag hade kunnat dra igång ett jävla stycke text, men har en premiär match med Malmö FF att kolla på och följa. Du kommer säkert ändå få ett par utförliga svar.

    Det är ingen som ner på er att ni handlar utomlands, självklart inte. Vi är dock en liten rörelse, det gäller att hålla ihop och dem flesta som fungerar som leverantörer tjänar inte direkt storkovan på detta utan som ett intresse och för att utveckla kitesurfingen i Sverige.

    Om några år kan du dra till med dina argument, då finns där fler surfshoppar, fler alternativ (märken, möjligheter) och framför allt ett större utbud i sig vilket i sin tur levererar lägre priser, fler kitare och en större rörelse i det stora hela.

    Glöm inte. Ironi skrivs med röd text.

  • skotten

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 21:25

    again, I say support your local dealer

    they support US ALL when it comes to competition prizes and pushing to keep us in our own spots so the birdwatchers and fat topless germans dont start taking over the beaches. You get what you pay for.

  • acemattias

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 21:47
    skotten;601845 wrote:
    again, I say support your local dealer

    they support US ALL when it comes to competition prizes and pushing to keep us in our own spots so the birdwatchers and fat topless germans dont start taking over the beaches. You get what you pay for.

    Sjalvklart ar alla som ar sponsrade javligt nojda med att fa billig utrustning o dyligt, men kanske ar det sa att den Svenska marknaden ar for liten for att bara kostnader for sponsring utan att priserna tappar konkurenskraft?

  • cedd

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 22:26

    Grymt intressant diskussion där det uppenbarligen finns 2 läger. Detta är ju inget nytt fenomen. Finns massvis av exempel där e-handeln börjar konkurrera med lokala handlare, då svenska kronan har en extrem volatilitet och kostnad för frakt spelar en viktig roll.

    Exempel 1 Däck:
    Pratade med min lokala däck verkstad om nya sommar däck. Jag citerar hur de försökte bemöta mig som kund “Finns ju nät handel av däck idag men det är inte så stor skillnad, skiljer någon hundralapp bara”. Efter 5 minuters research på internet så betalar jag 4 000 SEK för 4 nya däck monterat på fälg och bil (beställer däcken på internet till en annan lokal däck verkstad). Den lokala handlaren presenterade ett pris på 6 000 SEK för ett sämre däck. Samma däck hos lokala handlare kostade 8 000 SEK monterat på fälg och bil.

    Exempel 2 Skidutrustning:
    Beställer från Tyskland 20 – 50% billigare jämfört med svensk lokal skidbutik. Finns vissa butiker som kommer upp i stora volymer och som de senaste 2 åren kan konkurrera och då bara ligger ca. 20% över i pris men erbjuder bättre service och då är prisskillnaden så liten att servicen överväger det något dyrare priset.

    Av detta kan man ju lätt tro att jag oavsett situation alltid förespråkar ett billigare alternativ.
    Så är absolut inte fallet utan jag ser definitivt att den lokala handlaren har en plats i näringskedjan. Men då måste det också erbjudas ett mervärde till mig som kund för att jag ska betala ett högre pris. Motiveringen: Att det är svårare att reklamera grejer etc. är ju ett argument som många lokala handlare försöker motivera sitt högre pris med. Ja du slipper kanske jobbet med att skicka iväg det, men vad jag vet så är det ytterst få handlare om någon som direkt byter produkten utan de vill allt som oftast reklamera till leverantöre/distributören, finns kanske en del handlare som är tillräckligt stora för att våga ta den ekonomiska risken.

    Sedan finns det ju problematiken att jag har en lokal handlare men som ej tillhandahåller det jag är ute efter. dvs. jag måste beställa av en annan lokal (läs nationell) handlare i Sverige. Vad är då skillnaden att gynna en lokal handlare i UK, DE jämfört med en annan del av Sverige.

    Så krasst, jag gillar er tappra lokala handlare, men ni måste erbjuda mig som kund ett mervärde för att jag ska vara en trogen (precis som i alla annan marknads ekonomi). Test helger av produkter, service på stranden med reservdelar etc. etc.

    Finns bra exempel på detta redan idag i Sverige, synd bara att ni inte säljer de produkter som jag vill ha, där jag bor. En dag kanske jag byter märke och då är jag den första som är trogen min lokala handlare, då jag redan vet att de erbjuder mig ett mervärde.

    Vill även tillägga att jag provade att ringa en av de större återförsäljarna av kite utrustning i Sverige för att ställa några frågor om de produkter de sålde. Svaret blev då att de inte visste utan tyckte jag skulle vända mig till en kite skola som använde deras produkter för att få produkt informationen. Provade att ringa en av butikerna i UK istället, fick ypperlig service och produkterna 3 dagar senare, behöver kanske inte tillägga att jag även sparade 1500 SEK eller i procent 60% billigare.

    Så kom igen lokala handlare utmana mig som kund med extra service och jag är dig evigt trogen.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 00:50

    Du tar upp en intressant punkt, men som jag själv besvarade den andra killens argument svarar jag likadant här. Att jämföra skidutrustning och däck med kiteutrustning och allt därtil, går inte ihop hos mig.

    För att ge ett exempel finns där Anders med sitt Lasurf, där är det fuckin go service och där fannss inget o klaga på när jag handlade där (2008). Blev där ngt fel, byta han ut det, blev man missnöjd då löste han problemet. Dessutom är SS kiterna billigare här i Sverige än exempelvis i England. Så priset kan vi redan utesluta isf.

    Jag har ingen koll på hur det är att driva något som exempelvis dem mindre handlarna gör eller de lite större som Fahlen, surfers och kitekraft (som går runt pga alla surfmöjligheter; våg,vind,kite)

    De stora är att kitesurfing fortfarande är “nytt” och under utveckling, det ser jag som ett fullt godkänt argument och där våra lokala dealers inte tjänar några större pengar på det, då förstår jag om de heller inte har någon anledning för att lägga ut mer och jobbig extratid när de samtidigt har civila jobb och lite tid över; faller mig helt naturligt.

    Övriga länder är väl mångt och mycket klara med sin development och har sin bransch utvecklad och klar. Tom Danmark ffs. Däremot är vi i Sverige inte där än, dessutom med alla förbuden gör det svårare att etablera sig än mer. Jag vill inte ens veta hur packat de kommer bli i sommar i Habo när “förbudet” börjar gälla till höger om vägen. 2009 var stundtals packat, hur fan blir det nu iår? Kanske blir det ngt positivt att vi alla samlas på ett ställe; folk väljer kanske andra alternativ och spots, vilket sprider ut kitesurfingen i det stor hela. Eller så stampar vi kvar i samma modell…

    Eller så överdriver jag med mina ‘argument’ och menar på att där inte finns något problem och vi har en onödig diskussion.

    Fan, jag vill bara kita.

    (sorry för eventuell felstavning och fucked up meningsbyggnader)

  • skotten

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 10:55

    how the fuck can anyone say that only sponsored riders benefit from the existence from the survival of local surfshops, I have NEVER heard anything so ridiculous.

    Actually, if you are one of those people that DO believe this, then I will happy to know that you wont get any of the awesome service that some of these shops provide. Make sure to tell lots of people about what you did too so we all know you are cheap bastards.

  • sourra

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 10:58

    Pris är inte allt och det ser man t.ex. på Cyberphoto i Umeå som går som tåget trots att det går att beställa billigare fotogrejer från t.ex. UK. Det kommer alltid finnas en kategori köpare som bara ser priset och det kommer finnas andra som väger in andra aspekter. Så är det. Folk får göra som de vill men man ska ju alltid ha i åtanke hur det är att hantera reklamationer över engelska kanalen med fraktkostnader, ledtider och annat.

  • pjoter

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 11:54

    förstår båda lägren, jag förespråkar såklart att handla lokalt då jag är en lokal handlare själv. 🙂 Däremot så är det inte helt ovanligt att jag själv handlar utomlands pga pris och utbud. Exempelvis ligger en acce till rcheli på ca 120:- inkl frakt från kina medans den i sverige ligger på ca 400:-. Det är en prisskillnad som inte motsvarar den lilla extra service jag får på en sån slit och släng grej.

    Andra grejer som kan krångla eller jag kan behöva hjälp med betalar jag villigt mer och köper i sverige hos ett företag som verkar ha bra service.
    På samma sätt förstår jag om man köper vissa saker inom kite utomlands och vissa i sverige. Jag skulle tex kunna köpa både kite å bräda från utlandet då jag aldrig behövt garanti på något och vet precis hur grejerna funkar. Däremot skulle jag aldrig köpa en sele eller våtdräkt på postorder då det är grejer man måste prova.

    Som nybörjare förespråkar jag att handla lokalt då man kan kräva att få en ordentlig genomgång av grejerna man köpt samt ha någon att kontakta om man behöver hjälp.
    Sen gör man ju som man sjävl vill. Tror inte lokala butikerna kommer bli utrotade pga näthandel, det är många som vill ha den personliga servicen.

    Sen är och kommer det nog alltid att vara som så att lokala handlare kommer alltid va dyrare än en internetbutik, vilket inte är så konstigt om man kollar på kostnader för butik, personal etc. Det man som lokal handlare kan konkurera med är bra service, vilket jag tror “alla” svenska handlare mkt väl vet om och därför jobbar lite extra för sina kunder.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på bra kite shop i London?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.