Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på bra nybörjarpaket

  • Tips på bra nybörjarpaket

    Publicerad av solman på 20 februari, 2009 vid 14:27

    Hej!

    Har vindsurfat ett antal år men börjar bli
    sugen på att testa kite, det ser grymt kul ut.
    Har ni några bra tips på utrustning m.m.?
    Antar att man behöver ganska stor och trädfri plats för att starta.

    stebe svarade 15 år, 3 månader sedan 23 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • fate

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 14:42

    En kurs är också bra att införskaffa.

    Inte en helt ofarlig sport.

  • skotten

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 18:22

    good advice, aloha. respect for not trying to sell him something.

  • debkausf

    Medlem
    20 februari, 2009 vid 21:45

    @skotten 531517 wrote:

    good advice, aloha. respect for not trying to sell him something.

    And respect to you for dressing like the earl of Doncaster:grin:

  • tobbekite

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 20:15

    ta en titt på http://www.lasurf.se/
    jag började i somras och köpte rev-paketet med su2-bräda och det funkar fint. känns väldigt prisvärt och inte jättemycket dyrare än begagnat.

    ta en kurs så får du veta allt du behöver veta för att komma igång, 1-dagars räcker men 2-dagars brukar inte kosta så mycket extra.

  • tomp89

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 22:31

    Tjenna solman…
    alla säger att man ska ta en kurs innan man börjar försöka kitea på egen hand…
    jag ska inte vara sämre… GÅ en kurs^^ d e inte bara påhitt för att ngn ska tjäna pengar på det hela utan jävlar va bra d e i slutändan… jag och min far LÄRDE oss kitea på cirka 8 timmar i vattnet (en heldagskurs,kunde vara uppe och köra efter dagens slut) medans min kompis lärde sig själv och var uppe och körde efter ett tiotal gånger…
    så gå kurs…
    När det gäller paket kan man väl rekomendera cabrinha hehe nörd som jag är…
    det dom prioriterar i första hand är säkerhet och rubust och stryktålighet… tycker personligen att dom har lyckats bra med detta hehe
    köpte ny kite och bräda idag faktistk =D
    kolla runt lite på olika märken dock så att du får helhetsbilden…
    PEACE så ses vi ute på vattnet när timmen är slagen

  • hattfan

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 23:14

    @Fate 531484 wrote:

    En kurs är också bra att införskaffa.

    Inte en helt ofarlig sport.

    Hur tråkigt det än må låta så ta en kurs. Sen gör alla de större kitetillverkarna bra grejor, ett tips är att inte tänka att du ska köpa något billigt (därmed gammalt) för att se om kitesurfing är något för dig. Den tabben gjorde jag för några år sedan och fick en toksliten c-kite som va omöjlig att vattenstarta och kiten va sliten som fasen vilket jag inte hade särskilt stor koll på då. Köp något från 07 framåt, bow/sle så får du med stor säkerhet bra säkra grejor. Om du har någon erfarenhet från snowboard/wake så behöver du inte tänka på att köpa en stor bräda vilket ofta ges som tips. Köp en bra längd/bräda du kan använda i framtiden dvs någonstans runt 135 cm är väl standard.
    Kursen goes first! Våga fråga folk som kör på din spot om du är osäker på grejor!

  • skotten

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 23:28

    Second hand kite, No older than 2 years old. Board 130-140.

    Harness – anything Mystic.

    Lets keep it simple for him and leave out the branding this year?? do you think we can do that?

  • gadget

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 09:19

    Tycker man ska börja med en hybrid och inte en ren bow.

  • skejtar_henke

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 11:49

    @Gadget 531698 wrote:

    Tycker man ska börja med en hybrid och inte en ren bow.

    Jag håller med.. En hybrid till en nybörjar är ett bra val.
    Har du sen nån duktig polare som vill lära ut till dig som verklien tar sig tid och visar dig allt så tyckr jag att det är ok med. Men då så ska man se till att lära sig hur man gör när man lanchar, riggar och hur man beter sig när det är trång på sranden och ute i vattent. Båder så att du inte skadar dig själv eller andra eller är “ivägen”. men 20-30 meters linor så har man ju mer att hålla reda på än om du kör vindsurfing.
    Så en kurs är inte så dumt. Inte för att du ska “lära” dig kite utan hur du ska bete dig för att lära dig och ha så kul som möjligt.

    Jag ska säga att jag sett en del skit och så tråkigt när det går illa och folk gör sig illa och andra helt i onödan.

    Men ska också säga att det är skitkul när vindsurfare konverterar.. Varmt välkommen.

  • solman

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 19:04

    Tack för tipsen!

    Förstår nu att en kurs inte är heltfel att gå, man vill ju inte bli hängande i ett träd eller bli släpad över stranden. Det är ju både pinsamt och inte helt hälsosamt. Helst köpa grejor som inte är äldre än 2år. brädan bör va runt 135cm. Någon som vet om det finns kurser i närheten av sthlm?

  • cortex

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 19:34

    Åk upp till Sälen och ta en snowkitekurs. Då kommer du att lära dig på nolltid.
    Mer info på http://www.salenskitecenter.se
    Om du bor i Sthm och vill få tag i oss locals är http://www.Kitenation.se ett hett tips.

    Passa på att gå med i Sthm Kiteboard också så har du 10% rabatt på allt jag säljer. 😀

    /Kaj

  • eddie

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 21:11

    Ehhh…. trodde jag hade kitesurfat ett tag. Men vafan är defintionen på “Hybrid”?

  • viktor-gbg

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 23:24

    Mitt tips när du bestämt dig va du ska ha för kite ge nätet en chans.Kolla lite danska och tyska sidor kan hitta kites sjukt mycke billigare speciellt när shopparna rear ut förra årets kites som inte blivit sålda, tex. min första kite en 12a North vegas -06a (C-kite skit skön med bra depower “rekomenderar”) inklusive orginal bom 26m köpte jag i mars -07 för 6000 sve.kronor från danmark. Frakten inräknad tog ca 1 vecka att få den levrerad. Va inte rädd för att ta kontakt med affärer och försöka förhandla ner priset speciellt om du ska ha en bräda också från samma affär. Känner du nån annan som ska köpa kites så köp tillsammans och be om massa rabatt. Köp bara inte alldeles för stor kite för då kommer du bli fett överriggad inte kul. väger du runt 70-77kg skulle jag föreslå 12a “prioritering 1” och 9a-8a “prioritering 2”. storlek på bräda är lite smaksak men själv skulle jag inte föredra en bräda över 135cm väger iförsig 71kg också. lycka till

  • milkman

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 06:23

    Ja, var duktig på att söka på nätet. Jag sökte i vår fula webshop och hitta en ny Ozone Instinct Light II komplett 12m (2008) för 7500 kr och en 137bräda som passar bra till för 3500kr:)
    Sen hakar du på oss på en kurs i sommar, vi kör kurser som utgår från Stockholm varannan vecka.
    http://www.kitekraft.se

  • bohm

    Medlem
    23 februari, 2009 vid 07:37

    @Eddie 531841 wrote:

    Ehhh…. trodde jag hade kitesurfat ett tag. Men vafan är defintionen på “Hybrid”?

    Airush har en bra pdf-fil där de beskriver skillnaden mellan C-shape, Bow, SLE, Hybrid, plus en del andra termer.
    jag hade inte heller fattat skillnaden innan, men de förklarar begripligt vad som är vad.

    http://www.airush.com/techsupport/faqs/FAQs.pdf

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på bra nybörjarpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.