Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kite storlek ?

  • Tips på kite storlek ?

    Publicerad av jokern på 6 november, 2013 vid 08:14

    Jag skriver här i hopp om att kanske få några kloka råd ang val av storlek på kite. Jag är ny i detta och tog en kurs i somras och efter det så köpte jag en begagnad kite men det roliga tog slut snabbt då jag råkade sabba den och den går att laga men känner att det kanske inte är lönt för den är gammal så jag spanar in ev en ny. Jag har hört mig för lite och fått råd om allt från strl 12 till 14.
    Jag väger 107kg för det spelar ju roll det med och enligt listor så utgår det från att åkaren våger 75kg. Har spanat in Airush för jag är bekant med dessa kites sedan kursen och det är närmsta återförsäljare till mig. Har någon ett bra tips på storlek för det är en bra skillnad mellan 12 och 14 ?:confused2:

    nolcap svarade 10 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • milkman

    Medlem
    6 november, 2013 vid 15:34

    Jag tycker att en 14kvm är det minsta du kan köpa. en 12:a är för liten för 107 kilo en svensk sommar. (funkar nog nu iofs). Nu kan jag låååångt ifrån tala för alla märken, men en 14 kite brukar upplevas som ganska mycket trögare (och tråkigare) än en 12:a. Vet att det inte stämmer på alla kiter, men är vanligare än motsatsen.

    Hellre bör du kika efter en bra lättvindskite. Välj en som har ett brett vindregister i första hand, alltså som fungerar långt upp i vind också. De ligger kring 17-18m.

    Just ja, när du köper, fråga vilket år designen kommer ifrån. Vissa märken har drakar som typ designades för 4-5 år sedan men som säljs med nya färger varje år. Brukar vara billiga, men då får man också en gammal design. Kiterna blir bättre och bättre hela tiden, så jag tycker det spelar roll.

  • lima-ko

    Medlem
    6 november, 2013 vid 21:11

    Ja, 12 känns lite väl litet för dig. En bekant i Halmstad, som väger ca 100 kg, kör 12 m när jag (drygt 80 kg) är ute med 8-9 m kite, och då blåser det ca 10 m/s. Och även om du bor i den blåsigare delen av Sverige är det ändock avsevärt många fler dagar med 7-10 än 10-13 m/s (i all fall under våren och sommaren).

    Väldigt enkelt förklarat kan du tänka lättvindskite, stor kite, liten kite och stormkite. Alla har en stor kite (det är den vanligaste storleken att börja med som kommer ge dig flest dagar på vattnet), många har också en liten kite (den luftas inte lika ofta men när det väl händer är det riktigt kul), de som kör mycket vågor och/eller mycket under höst/vinter (då det ofta blåser som mest i Sverige) har även en stormkite. Även lättvindskite har blivit vanligare de senaste åren, i Sthlm är det nog mer vanligt att man har en lättvindskite än en stormkite men även i Skåne och på Västkusten har många en sådan för att kunna köra när vinden är klenare än vad prognosen lovar (vilket ofta sker) eller om man vill köra mycket under den varmaste sommaren (när vinden ofta är klenare).

    För mig är 5-7 stormkite, 8-10 liten kite, 11-14 stor kite och 15-17 lättvindskite.
    För dig är dock snarare 7-9 stormkite, 10-12 liten kite, 13-16 stor kite och 17 lättvindskite.

    Jag prioterar en stormkite för vågor under höststormarna framför en lättvindskite för cruising på plattvatten i juli varpå mitt koger är 12-9-7 m.

    Vad prioriterar du?

  • jokern

    Medlem
    7 november, 2013 vid 09:07

    Ni ska ha tack för tipsen. Lima-ko än så länge prioriterar jag att kunna åka basic ordentligt så det där med stormkite är ett senare protjekt men jag kan tänka mig att det är kul att fara runt bland vågorna 🙂

  • milkman

    Medlem
    7 november, 2013 vid 18:16

    Fast jag förstår inte varför han ska ha en 13-16 som stor kite, och en 17kvm som lättvindskite då han kan ha EN lättvindskite som täcker samma register. Då blir fetquivern med tre kiter:
    6-8 stormkite, 10 liten kite (gärna hög AR), 17 lättvind. Köp lättvin först. Komplettera med liten när du behöver. Quiver med tillräcklig överlapp från 4,5ms till en bit över kuling 🙂

  • cortex

    Medlem
    7 november, 2013 vid 22:01

    Håller med. Med 107 kilo så är det en god idé att du börjar med en lättvindskite + en rejäl lättvindsbräda. Dvs lättvindstube på 17(+) kvm alt lättvindsfoil på 15(+) kvm.
    I princip kan du tänka att varje 10 kilo över 75 kg gör att du behöver gå upp cirka 2 kvm i kitestorlek för att få ungefär samma drag som en parvel på 75 kilo. Dvs i runda slängar behöver du en 6 kvm större kite än “standardstorleken”. Så om andra kör på 12’or så behöver du en 18 för att ha samma drag.

    Nu är exemplet ovan mest en “rule-of-thumb” eftersom det beror massor på vilka kites man jämför, åkarens skicklighet, typ av bräda osv… men den stämmer iaf i grova drag.

    För att du ska kunna köra i lättare vindar (dvs under 5 m/s) så får du nog i så fall gå på något i klass med Speed3 21 och en Flydoor XL (eller annan motsvarande utrustning) för att få tillräckligt med tryck.

    /Kaj

  • skoldpadda

    Medlem
    7 november, 2013 vid 23:00

    Intressant diskussion.
    Det kanske är så att en 100kg+ åkare skall ha en lättvindskite som storkite, vad vet jag (låter fel i mitt huvud, då min erfarenhet av lättvindskite är att de skiljer sig en hel del från vanliga stora kites, som de definieras av limako).

    Men en sak som skulle få dessa trådar att kännas lite mer smakfulla skulle vara om ni försäljare som postar, och som händelsevis rekommenderar era absolut dyraste kites (Speed 3 21m kostar 24400kr, dvs mer än min totala kiteutrustning), förtydligar att ni är försäljare när ni rekommenderar.

    Inget fel med det, ni känner naturligtvis de kitesen bäst, men det är ju inte självklart att någon som är ny förstår hur informationen skall värderas.

    Upplevde ju faktiskt att du Jens mycket riktigt antydde detta problem under “Vår lättvindskite är den bästa tråden” (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?91986-%C3%84nnu-en-dag-med-17m-Kort-Review).

  • cortex

    Medlem
    8 november, 2013 vid 07:39

    Vänta nu här. Två saker. För det första skrev jag “gå på något i klass med Speed3 21 och en Flydoor XL (eller annan motsvarande utrustning)”. Dvs hallelulja-kören var helt avstängd, jag bara gav information.
    Skoldpadda, du kanske har tips om någon kite som ger mer drag än vad Speed3 21’an gör? Skriv då gärna det i så fall så att Jokern har något att gå på. Att väga 107 kg och kunna köra i under 5 m/s kräver en hel del pulver…

    När det gäller att kiten är dyr så kan man ju hålla utkik efter en beggad i bra skick eller, just i Speed3’ans fall, vänta tills Speed4’an kommer ut inom en snar framtid och då kunna få tag i en Speed3’a till rimliga pengar.
    Eller så skippar man att köra vindar under 5 m/s och väljer något helt annat.

    Med tanke på att jag skrivit på Steffo sedan 2003 och haft KajTech ännu längre så får nog de flesta koll på vem jag är rätt snabbt. Jag brukar också skriva explicit att jag företräder vissa märken när jag ger mig in i diskussioner som behandlar för eller nackdelar med specifika kites. Nu var det inte fallet i denna tråden. Jens skrev ett inlägg som jag tyckte var bra och jag höll med honom. Dvs väger man 107 kilo bör man titta på en lättvindskite som sin “standardkite”.

    Både Jens och jag har sålt åtskilliga kites och brädor till folk som väger över 100 kg och vi vet av erfarenhet (dvs kundernas feedback) vad som fungerar.

    /Kaj

  • skoldpadda

    Medlem
    8 november, 2013 vid 07:57

    Det var ju precis min poäng…
    Ni har säkert koll på just era kites, och säkert hyfsad koll även på andra. Men jag tycker att om man ger information som så uppenbart har som poäng att just de kites ni säljer är att rekommendera, tycker jag ni bör förtydliga att ni är försäljare med ekonomiskt intresse av att vissa kites upplevs som bättre.

    För en nybörjare är det kanske inte självklart att kolla i detalj på vilka som postat på ett forum de senaste åren.

    Återigen, jag tycker det är bra att ni gör det, ni har info t.ex. jag vill ha, men tydlighet vore fint.

    Sen tycker jag personligen rekommendation av 25000kr kites till nybörjare är tveksamt beteende då du (men kanske inte han) vet att risken för att den kiten går sönder första året är överhängande.

  • cortex

    Medlem
    8 november, 2013 vid 09:39

    Men nu får du ge dig. Jag “rekommenderade” den inte. Det enda jag skrev var att *om* han ville köra i vindar under 5 m/s så trodde jag på att “gå på något i klass med Speed3 21 och en Flydoor XL (eller annan motsvarande utrustning)”.
    Ingenstans har jag skrivit att den är det bästa sedan skivat bröd. Inte heller att han ska köpa den.
    Har inte heller skrivit att han *måste* ha utrustning för att kunna köra i vindar lägre än 5 m/s.
    Faktum är att med tanke på vart han bor troligen inte behöver ha det, men återigen så är det något som han själv får ta ställning till.

    Jag håller med om att det varit för mycket pimping på Steffo av utrustning. Däremot så vill jag påstå att mitt inlägg inte vare sig var menat så och inte heller formulerat på det viset.
    Just nu känns det som att du *vill* tolka det så bara för att ha någotslags personligt korståg.

    Angående att du inte tycker att det famgår tydligt nog att jag står bakom KajTech. Det får du ta upp med Surfzone i så fall. Förr hade jag en stor KajTech-logga i sidfoten (och andra hade “sina” loggor) men det får man inte ha numera. Nu står det bara “www.kajtech.nu” i min sidfot vilket är ungefär det man kan/får ha i den nuförtiden. Men jag skulle även hävda att min sidfot visar med ganska stor tydlighet att jag är rejält insoppad i KajTech. Eller vad säger du?
    (Om du inte tycker det så får du gärna lägga till http://www.kajtech.nu i din sidfot också så ökar min marknadsföring här på Steffo ordentligt. Vilket är ett extremt viktigt steg i min stora plan om att vara universums härskare inom 5 år :cool2:)

    /Kaj

  • pelle-surf

    Medlem
    8 november, 2013 vid 10:48

    Jag väger ca 75 och min största kite är 14, det är en hyfsat ny allround kite. Funkar bra för mig i ca 7-10m/s.
    Om du hittar en nyare, bättre beg 14-15 kvm allround kite, så tror iaf jag att du klarar dig bra i vind ca 8-12 m/s, vilket jag tror dom flesta tycker är en lagom vind att börja öva i. När du kommit igång och fått lite erfarenhet, så vet du nog oxå hur du ska komplettera denna.
    Opartiskt kan jag rekommendera dig att kolla på switch kites element, om du vill köpa nytt, 15 kvm för ca 8000 inkl bom.
    Det är nog bra om du kör på en lite större bräda än vad “medelåkaren” kör på.
    Det är svårt att öva i för lite vind, powerzone blir väldigt begränsat och handhavandet blir väldigt avgörande för att kunna köra. Kraftig vind kan bli farligt då allting går väldigt fort och det blir mycket kraft. Därför anser jag att du bör sikta på en 14-15 kvm och öva i vind ca 7-11. Lycka till

  • skoldpadda

    Medlem
    8 november, 2013 vid 12:04

    Ursäkta för trådkapningen Joker, men jag känner att jag nog får bemöta Kajs inlägg…

    Analys av ditt senaste inlägg;

    “Jag rekommenderade den inte”:
    I en tråd om kitestorlek för en kille i skåne inför du från ingenstans en diskussion kring huruvida han skall ha Speed3 21 deluxe, eller ngt. liknande för 5ms som han som sagt knappast kommer segla i så ofta. Just marknadssegmentet 21m foilkites är ju tjockt med försäljare i Sverige… Om inte det är bizarrpimpning av märken så kan man ju inte säga att någon gör det.

    “Skivat bröd”:
    Det är lite osnyggt att hitta på ett argument jag inte använt (jag har inte sagt att du sagt att han måste köpa den, att speed 3 är världens bästa kite osv). Men i svaret på min “snälla kan kiteförsäljare vara lite tydligare med sin allians i forumpostsen” post känner du ett akut behov av att säga att just din kite har en speciell egenskap (drag). Det är roligt att du inte ens när du försvarar dig mot reklamanklagelse kan hålla dig från reklam.

    “Personligt korståg”:
    Tja, jag har iofs en åsikt i denna fråga och har skrivit två inlägg i detta ämne (detta blir nr 3), känns som en lite lös användning av kortsågsbegreppet. Tycker dock det är lite tråkigt att du som försäljare inte tänker “aha, mina posts kan tydligen uppfattas som reklam av neutrala forumläsare, kanske ngt vi kan diskutera” istället för att hänvisa mig till surfzones admins.

    Det lustiga är att både du och Jens stör er på produktpimpning här, men inte när just ni gör det. Iofs mänskligt, men kanske läge att inte avfärda andras uppfattningar rakt av.

    För mer konstruktiv diskussion:
    Titta på foruminlägg av t.ex. Lima-ko som ett exempel på givande och ickepimpande inlägg och jämför med de mer försäljarfokuserade inläggen. Det vore trevligare med mer av det förstmämda, eller som sagt tydligare märkning av försäljarinläggen.

  • cortex

    Medlem
    8 november, 2013 vid 13:44

    Steffo is BACK! Yes! Som jag längtat!
    Skoldpadda, det här var nog en av de vassare trådkapningarna på länge. Creds för det.

    Om jag minns rätt (det var ju ett tag sedan Steffo var… Steffo) så är väl nästa steg personliga påhopp och att lägga ord i varandras mun (fast den milstolpen är vi ju på redan)?

    Eftersom jag är en sådan osedvanligt snäll person så låter jag dig få börja… (eller fortsätta lite beroende på hur galet man väljer att tolka dina tidigare inlägg).

    Kör på så går jag och hämtar popcornen så länge.

    Joker, välkommen till Steffo. Det är nu det roliga börjar. 😀

    /Kaj

  • skoldpadda

    Medlem
    8 november, 2013 vid 14:12

    Drygt hundra ord och det enda jag kan utläsa är att du möjligen anklagar mig (eller dig själv) för att göra personangrepp och/eller lägga ord i din mun. I sådana fall -exempel på det tack!

    Det är ok om du inte tycker du gör reklam. Det är ok om du inte vill vara tydligare med att du är försäljare när du rekommenderar till nybörjare. Men säg då det, istället för att arga dig för att jag beskrivit en annan åsikt.

  • cortex

    Medlem
    8 november, 2013 vid 14:21

    Känns som du börjar bli smått uppretad?
    Kom igen. Bättre än det där tama inlägget kan du prestera. Tänk på att vi har ett underhållningsvärde här på konfen som måste upprätthållas.
    Du kan ju inte bara låta mig dra hela lasset med att hålla fart på tråden.
    Ta i en smula vetja!

    …goa popcorn… och nu kommer chefen med ett glas Bolli också. Den här fredagen börjar ju ta sig! 😀

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    9 november, 2013 vid 16:05

    Egentligen vill jag inte lägga mig i här, men jag förstår inte riktigt hur jag svarade annorlunda än Lima-ko i denna tråd? Hur bör jag ha svarat annorlunda för att undvika pimpning tycker du?

    (Jag har ju i övrigt samma åsikt som sagt:))

    @Skoldpadda 718619 wrote:

    Det lustiga är att både du och Jens stör er på produktpimpning här, men inte när just ni gör det.

    Titta på foruminlägg av t.ex. Lima-ko som ett exempel på givande och ickepimpande inlägg och jämför med de mer försäljarfokuserade inläggen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på kite storlek ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.