Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på ”schackel” med bra release

• Tips på ”schackel” med bra release

Publicerad av anonym-anvandare på 4 september, 2002 vid 18:00

Jag söker ett bra schackel eller liknande med en bra release funktion. Med bra menar jag att det enkelt och snabbt ska gå att koppla loss sig från selen samtidigt som det ska hålla. Själva schacklet ska också vara smidigt. Det är också en fördel om det inte är allt för dyr.

Tacksam för alla tips.

J-O

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 1 Medlem · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2002 vid 18:12

gå in i en järnaffär eller marina köp ett snabb release-schackel brukar kosta runt 100 kr. dom brukar ha det på dom flesta välsorterade ställena. köp ett med en axel så du kan snurra upp linorna. byt åkså ut gummi-chicken loopen till en vanlig mettalring typ 4 cm:ers så kommer det att släpa snabbare när du drar i safetyn.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 september, 2002 vid 21:07

En grej till att tänka på är att köpa ett schackel som verkligen klarar av att öppna sig under högt tryck.Dvs ett schackel som låses av en ”sprint” eller liknande kan du glömma eftersom den låses fast vid hög dragkraft i schacklet. Det finns speciella schackel som är gjorda för att öppna sig lätt i mycket höga belastningar, dessa är lite dyrare men det är garanterat värt pengarna när du väl behöver använda eländet.
    Jag köpte mitt schackel för 385 kr och det skall enligt specen klara av att öppna sig lätt under ett tons tryck. Har testat att dra det när jag hänger i selen och det lossnade direkt med bara ett lätt ryck i utlösaren.
    (iofs ganska långt från ett ton… men ändå smile.gif )

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2002 vid 14:49

Jag kommer snart att kunna sälja en komplett bom med säkerhets system som verkligen fungerar…

Håll ögonen öppana så kommer det snart en ”post”

Mvh

Pan

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2002 vid 16:50

Kolla på http://www.wichard.com/catalogue/catalogue_en.php?FAMILLE=8.0&SSFAMILLE1=8.0&SSFAMILLE2=0&SSFAMILLE3=0
    för en bild på en bra ”nödutlösare” När jag var och handlade hade de inga sådana inne, så jag nöjde mig med en vanlig skothake (~125kr). Den lossar utan motstånd med hela min vikt i, så jag tror nog att den lossar även vid 2-3 ggr min vikt. Vid större krafter än så tror jag inte en quick-release hjälper ändå, och sedan lär nog linor och annat börja gå av. hoppas jag smile.gif

Å andra sidan, så om något händer går det fort, så jag tvivlar egentligen på att man hinner använda den om det behövs. Samtidigt vill man ju inte vara utan 😉

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    6 september, 2002 vid 10:25

Hej, det finns ”schakels” med sprint som tål belastningar på 1-2 ton och går bra att lösa ut även vid kraftig belastning. Dessa modeller används bl a inom segling.

Köpte en modell på en nautisk/marin affär i Danmark för ca 160 skr. Modellen har en sprint med nyckelring i (bör vara så kraftig att den tål ett hårt ryck). Jag har knutit en tamp i nyckelringen och en liten boll i tampen för greppets skull. Liknande/samma(?) modeller finns även i Sverige. Det du ska tänka på är att den ska tåla att vara i vattnet (undvik billigare mässings(?)modeller), få grus och andra partiklar på sig och fortfarande fungera väl. Detta även efter längre tids användning.

En egen reflektering ang användandet av detta system sett ur nybörjarperspektiv, dvs en och annan vattenstart, är att det inte är helt lätt med min schakelmodell att fästa säkerhetsanordningen i vattnet då det blåser lite. Till saken hör att på min drakmodell (Flysurfer Warrior) släpper jag bommen om draken är felvänd i vattnet så vänder den sig automatiskt (om inte en lina råkar lossna som på Torö i lördags :-)) vilket innebär att jag måste lossa (”releasa”) chickenloopen. Jag har valt att ha en schakel (skruvmodell) fäst i en metallring på chikenloopen och en tamp mellan denna och sprint-schakeln. Summerat vill jag inte ta bort chickenloopen då jag kan behöva använda kroken på spreaderbaren (svenskt ord???) också, även om jag ser fördelarna, som nämnts i tidigare inlägg, med att endast ha en metallring.

Orsaken till att jag valde schakellösning i stället för det releasesystem som Flysurfer har på sin chickenloop är att loopen hade en tendens att haka ur vid svagare/byiga vindar = full power. Har dock nu testat att förlänga min krok aningens med en slang (vattenslangmodell med grövre diameter) fastskruvad i kroken. Ej hunnit testa lösningen något nämnvärt än.

Efter att ha bläddrat lite i olika kitemagasin (några tyska) så verkar modeordet inom kiteing idag vara just säkerhet. Många nya lösningar presenterades varav ett flertal var integrerade i spreaderbaren. Ska bli spännande att få se dessa lösningar i verkligheten.

Lycka till!

Bengt-Erik

• anonym-anvandare

Medlem
    6 september, 2002 vid 14:43

Precis det schaklet jag använder… har dessutom meckat dit en fästpunkt för leachen också.
    Konstruktionen består av Wichard-schaklet, ett wirelås från biltema samt ”vanligt” schakel från en båtsportbutik.

[img]http://www.viciousnest.net/~kaj/kitesurfing/P000002F.JPG[/img]

Jag monterade leach-schaklet en aning vinklat åt vänster (sett uppifrån) eftersom min leach går från vänster baklina i kiten, detta hjälper till att hålla schacklen i rätt läge när man åker.

Bild från andra hållet:

[img]http://www.viciousnest.net/~kaj/kitesurfing/P000001F.JPG[/img]

Har testat prylarna i några dagar nu och de funkar som tänkt, wirelåsen och extra-schaklet sitter som berget. Eventuellt kommer jag att fixa en annorlunda lösning på själva release-ploppen, men det blir ett senare meck.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA