Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på utrustning för barn

  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:23

    @kvabbso 486967 wrote:

    så sant så sant… visst kan det finnas ansvarsfulla barn men med disskusionen som har varit den senaste tiden med arga badare och ornitologer på krigsstigen som lobbar kommuner då kanske 15års gräns borde tänkas på.

    KOmmer du ihåg lillkillen på kap verde? så liten men sjukt skillad, bara kör säger jag!

  • patrikol

    Medlem
    5 augusti, 2008 vid 19:37

    Dom två sista resonemangen är fantastiskt genomtänkta!

    Då lägger jag till ett liknande resonemang.

    Jag såg en pappa med sin moped köra med en grabb på 4 år på styret en på typ 2år framför sig frugan bakom sig och ett barn i 10 års åldern längst bak!

    Han kryssade fram mitt ibland trafiken i cirka 70 km i timmen jodå han hade hjälm, det hade dock ingen av dom andra på mopeden!

    Det gick hur bra som helst dom krockade inte just då och kom säkert fram den gången.

    Så jag säger bara kör på det är helt säkert!

    Tyvärr så har jag varit med om att små barn både skadat sig och dött det är inget som jag tycker att någon skall behöva upp leva!

  • peter_n

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 08:57

    @patrikol 486777 wrote:

    Vi har ju problem med vuxna som inte klarar av att hantera sakerna på rätt sätt bland alla oss andra!
    ….
    Tyvärr så drabbar misstagen inom kitevärlden inte bara utövaren utan andra som finns i närheten.

    Det är klart att vi försöker kita med omdöme.
    En sak som komplicerar frågan tycker jag är att det finns flera vuxna som är betydligt mer omdömeslösa än min 9-åring. Borde dessa vuxna kitare få gå lösa på våra stränder?

    Jag har tidigare varit tveksam själv, men jag ser att sonen har bra mycket bättre koll och känsla än många andra nybörjare, annars hade jag genast stoppat alltihop.

    Ålder i sig är ju tyvärr ingen garanti för att allt går bra. Min son var ute i flera timmar utan incidenter, när vi såg en uppskattningsvis 47-årig man kliva i vattnet och inom några minuter tappa sin kite så att den drev iväg mot ett gäng badande barn. Flera vuxna kitare på stranden kunde lätt ha stuckit iväg och tagit kiten i det långgrunda vattnet, alternativt varnat de badande barnen. Ingen av de vuxna kitarna gjorde någonting och kiten drev förbi ungarna. Som tur var så höll sig barnen undan kiten som drev förbi.

    Dessutom var det en vuxen kitare som gick av och an på stranden och trampade på andras linor på det steniga underlaget mer eller mindre kontinuerligt. Sånt gör inte min kille.

    Om ni tycker att 9 år är för ungt, vilka kriterier tycker ni skall vara uppfyllda för att man skall få börja? Själv är jag lite tveksam till att någon uppnådd ålder är det rätta kriteriet. Hellre då någon form av färdighetstest. Typ att man skall klara att simma 100 m på viss tid, kunna relauncha kiten från vattnet, eller någon form av teoriprov som kan visa på att man man har omdöme nog att hålla på. Det kanske redan finns såna teori-tester?

  • patrikol

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:26

    @Peter_N 487726 wrote:

    Det är klart att vi försöker kita med omdöme.
    En sak som komplicerar frågan tycker jag är att det finns flera vuxna som är betydligt mer omdömeslösa än min 9-åring. Borde dessa vuxna kitare få gå lösa på våra stränder?

    Jag har tidigare varit tveksam själv, men jag ser att sonen har bra mycket bättre koll och känsla än många andra nybörjare, annars hade jag genast stoppat alltihop.

    Ålder i sig är ju tyvärr ingen garanti för att allt går bra. Min son var ute i flera timmar utan incidenter, när vi såg en uppskattningsvis 47-årig man kliva i vattnet och inom några minuter tappa sin kite så att den drev iväg mot ett gäng badande barn. Flera vuxna kitare på stranden kunde lätt ha stuckit iväg och tagit kiten i det långgrunda vattnet, alternativt varnat de badande barnen. Ingen av de vuxna kitarna gjorde någonting och kiten drev förbi ungarna. Som tur var så höll sig barnen undan kiten som drev förbi.

    Dessutom var det en vuxen kitare som gick av och an på stranden och trampade på andras linor på det steniga underlaget mer eller mindre kontinuerligt. Sånt gör inte min kille.

    Om ni tycker att 9 år är för ungt, vilka kriterier tycker ni skall vara uppfyllda för att man skall få börja? Själv är jag lite tveksam till att någon uppnådd ålder är det rätta kriteriet. Hellre då någon form av färdighetstest. Typ att man skall klara att simma 100 m på viss tid, kunna relauncha kiten från vattnet, eller någon form av teoriprov som kan visa på att man man har omdöme nog att hålla på. Det kanske redan finns såna teori-tester?

    Ja vilken ålder som är bra att börja kitea i är ju väldigt svårt att säga, vi är ju alla olika jag tycker att 9 år är för tidigt medans du tycker att det är en bra ålder, någon tyckte att 15 var en lämplig ålder.

    Jag tycker att det får helt och hållet ligga på föräldrarnas ansvar och omdömme.

    Har för mig att man brukar rekommendera föräldrar att inte ta ut sina barn i trafiken förräns dom är 10 år då inte ensamma förståss.

    Svår fråga som egentligen inte har något bra svar.

    Har själv jobbat med värstingar i malmö och även mer normala barn i 7an till 9an och det är en enorm skillnad på mognad på en 7de klassare och en 9ionde klassare!

    Sen kan det ju skilja väldigt från elev till elev oftast är ju tjejerna lite mognare just i dessa åldrar.

    Så gör som det känns rätt brukar bli bra i slutändan.

  • peter_n

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 09:38

    @patrikol 487737 wrote:

    Ja vilken ålder som är bra att börja kitea i är ju väldigt svårt att säga, vi är ju alla olika jag tycker att 9 år är för tidigt medans du tycker att det är en bra ålder, någon tyckte att 15 var en lämplig ålder.

    Jag tycker inte att 9 år generellt sett är en lämplig ålder. Det är helt och hållet individuellt anser jag. Det finns definitivt 9-åringar som inte är mogna att börja.

    En del 9-åringar kan ju inte knyta skorna och vet inte var dom bor.

  • skejtar_henke

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 11:32

    Tycker inte det ha så mycket med ålder att göra utan mognad och ansvarskänsla. Är man 9 bast så går man ju i tredje klass.. kanske lite i lägsta laget. Men visst lite light vind bra backup och så tycker jag det är lungt.

    Lite i yngsta laget det håller jag med om.

  • gugge

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 22:31

    Jag vet i alla fall var jag bor.

    Så det så.

    Tycker för övrigt att 9 år är alldeles för sent.

    Min 6 åring vill testa redan nu.

    Köpte en ” kite” på Classe åt honom sen ska ha få en LiftAss av mig, Modell 2010. En beta modell förstås men den skall klara ynglingar neråt 3 år säger dom.

    Min andra fyller 3 om ett år och då jävlar.

  • langens_kite

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 09:00

    Skulle satsa på en light 7:a , har det till mina barn (11 & 13 år)
    Kommer nog att låta de testa med 9:an till veckan då 7:an börjar bli lite för liten.
    Det som jag ser som viktigt är att det inte blåser för mycket, tycker 4,5 -5 m/s verkar vara lämpligt.
    En bra egenskap på lighten är att den blir kraftlös och faller ner om du släpper bomen

  • toby

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 09:34

    @kvabbso 486967 wrote:

    så sant så sant… visst kan det finnas ansvarsfulla barn men med disskusionen som har varit den senaste tiden med arga badare och ornitologer på krigsstigen som lobbar kommuner då kanske 15års gräns borde tänkas på.

    Jag började kita med min min son när han var 12 år, han gick på kurs vid 13 år, idag är han 14 år och börjar bli riktigt duktig. Han har bättre koll på grejorna och följer säkerhetsreglerna bättre än många vuxna kitare jag ser.

  • skejtar_henke

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 11:25

    @toby 488338 wrote:

    Jag började kita med min min son när han var 12 år, han gick på kurs vid 13 år, idag är han 14 år och börjar bli riktigt duktig. Han har bättre koll på grejorna och följer säkerhetsreglerna bättre än många vuxna kitare jag ser.

    Låter som ett bra exempel på en bra pappa och att man lär sin barn lite regler och hur man beter sig så är det inge problem..

  • stebe

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 13:40

    @toby 488338 wrote:

    Jag började kita med min min son när han var 12 år, han gick på kurs vid 13 år, idag är han 14 år och börjar bli riktigt duktig. Han har bättre koll på grejorna och följer säkerhetsreglerna bättre än många vuxna kitare jag ser.

    Dyker Markus upp på Rendez Vouz? (eller var det nu heter)

  • skotten

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 14:13

    hehe EH forever… (naked guy streaking forum)

  • peter_n

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 18:21

    @LANGENS_KITE 488333 wrote:

    Skulle satsa på en light 7:a , har det till mina barn (11 & 13 år)
    Kommer nog att låta de testa med 9:an till veckan då 7:an börjar bli lite för liten.
    Det som jag ser som viktigt är att det inte blåser för mycket, tycker 4,5 -5 m/s verkar vara lämpligt.
    En bra egenskap på lighten är att den blir kraftlös och faller ner om du släpper bomen

    Låter vettigt. Jag tänkte nog gå på en Best Bularoo 7. Någon som har en invändning?

    Sonen är stor till växten, så vi kan låtsas att han är 11 år.
    Min tanke är att vi kör i vindar 5-7 m/s.
    Han har “kört” i 7 m/s med Arc 460 (4.6m2). Den är för liten.

    Brädtips emottages också med största intresse!

  • cheech

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 18:47

    En liten tanke bara:
    Hade det inte i detta läget varit smart med en större bräda och mindre kite. Visst blir det lite jobbigare för en liten snubbe att krångla med brädan. Men när det skiter sig så är kraften mindre i kiten vilket minskar riskerna med den.

    När jag började med kite för nått år sedan var det en kille (dock inte lika ung, vet heller inte om det var av den anledningen) som ofta körde den varianten. Såg kanske inte så kul ut men han fick bra kontroll och så är han ju bättre än de flesta nu också!

  • rimsson

    Medlem
    9 augusti, 2008 vid 15:26

    I brasilien var det ett par riktigt små dudes som rippade på rätt bra, körde 5a när vi hade bra tryck i en 8a. Ozone instinct Light 5a skulle nog passa riktigt bra med tanke på bomtrycket och att man verkligen kan trimma ut kraften ordentligt när det väl blåser…

    Småbarn vill ju bara ut o köra utan att tänka på för mycket…men klarar han sig bra som du skrev så är det väl inga problem så länge du är där och ger tips osv,ser till så allting går bra…det e bara o köra på!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på utrustning för barn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.