Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på vågbräda å kraftfull drake.

  • Tips på vågbräda å kraftfull drake.

    Publicerad av mistralo på 9 augusti, 2010 vid 15:26

    Sääna!
    Konverterar från vindsurfingen. Väger 112 kg å tänker köra med en vågbräda. Jag skulle vilja ha en vågbräda med två stroppar fram å en bak så man står som i vindsurfingen. Finns det? Sen vill jag ha en kraftfull drake p.g.a. min vikt. Några bra förslag?
    Fridens liljor.

    mistralo svarade 13 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • rydstrom

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 17:12

    Skit i två stroppar fram, det är bara meck, jag har gjort exakt det du är på väg att göra. Jag förespråkar strapless men annars är det väl en stropp fram och en bak som gäller. För drake kan jag bara rekommendera EH Ovando, mycket bra tryck och sväng toksnabbt. Men som alla kommer säga: är du nya på kite så ta en kurs!

  • djevulen

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 17:28

    Håller med föregående talare,kör strapless,en mitten stropp kan vara att föredra i början
    Jag har åxå konventerat från vindsurfingen å skulle “bara”ha kiten som lättvinds alternativ men nu äger jag inte änns en mastfot
    Vad gällande val av kite så finns det många å välja på
    om det ska bli ridbara vågor så ska det nog blåsa 10m/s ,en drake på ca 10 kvm meter skulle nog du behöva med din vikt i den vindstyrkan
    Du får gärna testa en av våra kites en dag, http://www.surf-lab.se
    å glöm inte att gå en kurs,både för din å min säkerhet

    Mvh Mathias Wikell

  • hammer

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:05

    Kan tipsa om en bräda som sänker planingsgränsen och där du säkert kan dra nytta av dina windsurfing erfarenheter, airush sector 60. Skall själv skaffa en sådan när den finns tillgänglig. Kolla länken!

    [ame=”http://www.vimeo.com/13193089″]Airush Sector 60 Demo on Vimeo[/ame]

  • haze

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:13
    hammer;624833 wrote:
    Kan tipsa om en bräda som sänker planingsgränsen och där du säkert kan dra nytta av dina windsurfing erfarenheter, airush sector 60. Skall själv skaffa en sådan när den finns tillgänglig. Kolla länken!
    [/url]

    Nu är ju inte det en vågbräda. Den är svår att köra vågor med rent av. Det är mer en racebräda.

  • johanw

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:34

    LF och http://www.nocomply.se har allt du behöver

  • platslagarn

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:53

    jag väger 110kilo. kör 15m och en 11,5m kör nästan alltid med 15m. känns som bra storlekar för mig. om du väljer en 15m så välj en som rör sig snabbt.

  • hammer

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:54
    Haze;624834 wrote:
    Nu är ju inte det en vågbräda. Den är svår att köra vågor med rent av. Det är mer en racebräda.

    Du har rätt! Men säkert fler dagar på vattnet och lättare att lära sig på än en vågbräda och lättare att ta höjd. Väger man 112 pannor så är det säkert positivt med minimal rocker, mycket bredd och volym.

  • milkman

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:12

    Från oss skulle jag rekommendera en Zephyr (17m som flyger som 14m)
    http://www.kitekraft.se/kitesurf/ozone-instinct-zephyr-lattvindskite-komplett.html
    Funkar för dig från ca 6ms till typ 10-11ms. Sen vindsurfar du, eller skaffar en 9-10m.

    Bräda skulle jag rekommendera en sån här:
    http://www.kitekraft.se/nobile-xtr.html
    Ingen vågis, men planar tidig och används med fördel som vanlig bräda för 100kg+ are. Kanske sänker Zephyr starten något också, vem vet.

  • pjoter

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:25

    pssssst…
    Kolla in Flysurfer speed3 19kvm. Mer kraft finns inte att få på marknaden idag.

  • haze

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:26
    hammer;624846 wrote:
    Du har rätt! Men säkert fler dagar på vattnet och lättare att lära sig på än en vågbräda och lättare att ta höjd. Väger man 112 pannor så är det säkert positivt med minimal rocker, mycket bredd och volym.

    Flera dagar på vattnet ja. Lättare att lära sig? Nja lika som en vågbräda…

  • roland

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:36

    Hahah kolla in min kite som jag säljer den e fan bäst….. du kommer gå ner i vikt få en snyggare tjej o du kan kita i 3 m/s

  • larssa

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 20:09

    Skall du bara ha en kite o vågbräda för att köra vågor så e strapless o en 10:a som djävulen skrev helt rätt. Vill du ha två kites för att kunna köra även när det inte blåser så mycket så skaffar du även en 14-15 kvm kite.

  • jakobb

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 20:20
    pjoter;624854 wrote:
    pssssst…
    Kolla in Flysurfer speed3 19kvm. Mer kraft finns inte att få på marknaden idag.

    nä och dyrare finns inte heller 🙂

  • haze

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 20:40
    pjoter;624854 wrote:
    pssssst…
    Kolla in Flysurfer speed3 19kvm. Mer kraft finns inte att få på marknaden idag.

    Jooo Speed3 21 kvm borde ha mer kraft??

  • milkman

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 20:42
    Roland;624857 wrote:
    Hahah kolla in min kite som jag säljer den e fan bäst….. du kommer gå ner i vikt få en snyggare tjej o du kan kita i 3 m/s

    Om du går ner i vikt så kan jag bli din tjej?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tips på vågbräda å kraftfull drake.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.