Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips, råd, val utav surfpaket

• Tips, råd, val utav surfpaket

Publicerad av Oregistrerade på 3 mars, 2007 vid 17:58

Försökte lära mig surfa förra sommaren på min morbrors Bic 80-tals bräda. Lyckades väl segla ca 200m som längst och tyckte då att det var hur kul som helst. Men efter några gånger så insåg jag att jag kanske inte kunde lära mig själv att segla på en sådan bräda. Vill nu ha en ny fin bred sak som det går fort att lära sig på. Var på båtmässan i älvsjö idag och hittade fina nybörjarpaket till bra priser(verkade det som i alla fall) hos ett företag som heter skidsport. Vill inte ha några skitprylar utan kan tänka mig att lägga runt 10 papp som dessa paket kostade. Saken är då den att jag vill ha en bräda som man inte tröttnar på så fort man har lärt sig själva konsten att stå på brädan och segla runt lite. Så jag tänkte höra med er kunniga människor på forumet om något utav dessa nybörjarpaket lämpar sig för mina krav? Finns väl andra butiker med andra brädor och andra priser också antar jag, kom gärna med tips =). En annan sak också. Eftersom jag inte kan så mkt om vindsuring så skulle jag också vilja veta vilken storlek på bräda och segel som lämpar sig för mig, då man verkar få bestämma detta själv om man skall handla på nätet. Jag är 1.83cm lång och väger mellan 75-85kg(vikten ökar/minskar beroende på årstid). Tack på förhand !

/Jonas

Ps. Jag har läst FAQ:en och sökt i forumet, så försök inte =)

Oregistrerade svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • surfmeister

Medlem
    3 mars, 2007 vid 18:30

Tjena!
    Berätta lite mer om paketen som du har blivit erbjuden, vilken bräda, segel, bom, mast etc så vi kan ge lite feedback. Har själv köpt prylar på Skidsport och de brukar vara reko!

• Oregistrerade

Gäst
    3 mars, 2007 vid 18:43

Dom har 3st paket, alla med np solo segel i olika storlekar. Brädorna som finns är RRD Easyrider, Mistral Ntrance och Fanatic viper. Kan välja storlek där också. Vad jag har förstått så är RRD inget för folk som har lärt sig att segla?

Länk till paketen:
    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=201

/Jonas

• Oregistrerade

Gäst
    3 mars, 2007 vid 18:51

Dom hade även ett till paket med i mässtidningen som dom beskrev som familjepaket såg jag nu. Den bärdan hade dock inget centerbord som man kanske ska ha när man lär sig segla.

Länk:
    http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=202&Aid=1218

• ian

Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:47

”Vad jag har förstått så är RRD inget för folk som har lärt sig att segla?”

Kunde inte sagt det bättre själv :santa:

• oscar

Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:58

nTRANCE eller vipern är mitt tips då de har centerbord. Då kan du cruisa omkring i lättvind och blåser det på så fäller du bara upp det. Kolla videon på http://www.fanatic.com

Har själv instruerat i 10 år och med denna bräda kommer du långt och kan sen komplettera med en mindre.

• surfmeister

Medlem
    3 mars, 2007 vid 22:04

Även om jag inte har egen erfarenhet av Fanatic Viper tror jag att det är en riktigt bra nybörjarbräda. Min tjej lärde sig väldigt snabbt på denna typ av bräda och brädan kan kompletteras med lite fotstroppar när du blir duktigare. Centerbord är bra att ha från början då brädan blir betydligt mer stabil dock är Fanatic Shark 160L rätt intressant också, den kommer du kunna utvecklas mer med men det kommer bli jobbigare att lära sig. Är du verkligen seriös med att satsa skulle jag börja med Vipern för att lära sig grunderna och sen gå vidare med en mindre bräda då du känner dig mogen. Dessutom kommer du då ha en bräda som du sen kan ge till din tjej (om du har en) då det kommer underlätta rejält om du har en surfande partner!

Dock en varning, har du börjat med att vindsurfa kommer det bli en drog!!!! Lycka till!!

• Oregistrerade

Gäst
    4 mars, 2007 vid 02:34

”Dock en varning, har du börjat med att vindsurfa kommer det bli en drog!!!! Lycka till!!”

Kan tänka mig det =).

Det verkar ju som att fanaticen är ett bra köp. Blir nog till att satsa på en sådan. Men jag undrar fortfarande vilken storlek på segel samt bräda jag skall välja. 190L verkar vettigare än 220, då 220 lär vara som en prom. Seglet är dock lite krångligare. Kommer att segla mest i Nynäshamn och en insjö i Norrland, så vindförhållandena är väl inte dom bästa. Kanske ska satsa på ett stort segel?

/Jonas

• surfmeister

Medlem
    4 mars, 2007 vid 09:31

Tjena!
    Man ska när man väljer bräda, förutom volymen, titta på bredden på brädan. Det är denna som bestämmer till stor del hur stabil brädan kommer att vara. Skillnaden mellan Viper 190L och 220L är 5cm vilket i sammanhanget är lite och därmed skulle jag satsa på 190L. Denna kommer du ha lite roligare med när du blir duktigare (jmf med 220L).

Gällande segel är det lite svårare, beror som sagt var du surfar (stor skillnad mellan Nynäshamn och insjö i Norrland) och på din vikt (75 eller 85 kg gör stor skillnad i segelval), teknik etc. Själv hade jag ett 6.0m2 som första segel men detta var i och för sig i mitten 80-talet och utrustningen har blivit mkt bättre sen dess. Dock tror jag att ett segel runt 6.0m2 skulle vara en bra kompromiss, inte för stort så att det blir svårt att lära sig och inte för litet så att det blir tråkigt när du börjar bli duktigare (bör kunna segla upp till ca 7-10 m/s med 6.0 beroende på teknik, vikt, styrka etc). Jag har själv 6.4 m2 som största segel (väger 84-85kg) och tycker själv att det är stort, dock har jag Fanatic FW98 som största bräda………..

Detta segel kommer också fungera utmärkt när du sen skaffar dig en mindre bräda. Sen kan du komplettera med ett mindre runt 5.0 eller större runt 7.0 beroende på hur dina vindförhållanden är.

• Oregistrerade

Gäst
    4 mars, 2007 vid 10:44

Får tacka så mycket för alla tipsen. Men jag är fortfarande lite vilse känner jag. Snackar med en polare, som har haft kontakt med en vindsurfing klubb, samtidigt som jag kikar här. Enligt honom så sade klubben i fråga att man skulle satsa på en bräda på max 150L då en nybörjarbräda skulle kännas som ett fikabord så fort man lärt sig att stå på den. 150L brädan kunde man då senare även utvecklas på och ha roligt med en längre stund. Jag känner att jag inte vill behöva en ny bräda direkt när jag lärt mig litegrann. Jag känner även att en mindre bräda är mer rätt att satsa på, men jag måste ju självklart höra vad ni har att säga om saken =).

Återigen, tacksam för alla tips/svar!

/Jonas

• Oregistrerade

Gäst
    4 mars, 2007 vid 10:54

Polarn tyckte absolut att det var värt att nämna att jag faktiskt har lyckats dragit rigg förut och seglat en bit på en gammal bräda. Så lite kan jag i alla fall =).

• oscar

Medlem
    4 mars, 2007 vid 12:29

Viper eller ntrance (samma shape tror jag) kommer ha fördel när du lär dig utan att plana och för att glida i lättvind dvs vilken skön sommardag som helst, den kommer även funka att lära polare, familj mm på. Om du köper sharken så räkna med att det är rätt trist innan du lär dig plana, du kommer glida i sidled. Dvs den kommer in funka förrän det blåser 6-7 m/s.

• Oregistrerade

Gäst
    4 mars, 2007 vid 13:32

Det känns som att jag har fått lite klarhet i detta nu. Det blir nog så att jag köper en fanatic viper t.ex. och börjar på den. Vill jag ha en roligare bräda senare får jag väl köpa en sådan =). Men vad jag har förstått så kanske det inte är en dum idé att i så fall spara vipern och använda den på vindfattiga dagar?

I alla fall, får tacka så mycket för hjälpen. Kommer nog ha mycket kul när isen släpper.

/Jonas

• jps

Medlem
    4 mars, 2007 vid 14:04

Vad du än köper kommer du garanterat att få roligt. Enda skillnaden är hur jobbigt det är innan det roliga börjar 😉

• manno

Medlem
    4 mars, 2007 vid 15:04

Beror ju på din ambitionsnivå, om det är bara att bränna runt och ha det gött så är ju N-trance utmärkt. Om du är typen som vill bli grymmast och göra alla trix kan man gå ner lite i brädstorlek, men då får man kämpa lite mer i början

• surfmeister

Medlem
    4 mars, 2007 vid 15:45

@Oregistrerade 368033 wrote:

Det känns som att jag har fått lite klarhet i detta nu. Det blir nog så att jag köper en fanatic viper t.ex. och börjar på den. Vill jag ha en roligare bräda senare får jag väl köpa en sådan =). Men vad jag har förstått så kanske det inte är en dum idé att i så fall spara vipern och använda den på vindfattiga dagar?

I alla fall, får tacka så mycket för hjälpen. Kommer nog ha mycket kul när isen släpper.

/Jonas

Hej igen!
    Som jag sa tidigare är Fanatic Shark intressant då du kommer kunna använda denna bräda längre. DOCK, denna bräda är som de flesta skriver, svårare att lära sig på och du har betydligt mindre roligt i lätt vind. Därmed får du ta ett beslut om du vill lära dig snabbare och därefter skaffa en mindre bräda eller om du hellre vill ha en bräda som är svårare att lära sig på men som du kan använda längre.

Du ska inte vara rädd att börja med en stor bräda, de flesta gör mistaget att ta för liten bräda och därmed blir inskolningen längre och jobbigare. Själv började jag på en Mistral Bermuda, 380cm, 22 kg och 280 liter (om jag minns rätt). Sedan fortsatte jag med en Mistral Competition SST med 8 fotstroppar (!) 380cm, 18kg, 230 liter och på denna bräda lärde jag mig att plana, hoppa (!), gippa, duckgippa, vattenstarta etc etc. Hade faktiskt riktigt kul med denna pråm. Min första lilla bräda köpte jag efter ca 2-3 års surfande, en Mistral Diamond Head 285, 115 liter, 10 kg vilket ansågs vara en superradikal bräda i mitten/slutet av 80-talet. Självklart är det roligare med liten bräda men du måste först lära dig grundtekniken, ju snabbare du får in den ju snabbare kan du gå på mindre brädor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tips, råd, val utav surfpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.