Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksydd

  • TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksydd

    Publicerad av perkele på 12 mars, 2008 vid 15:03

    Hej där.

    Har två brädor liggande som jag behöver fräscha upp lite.
    Tänka spruta dem antingen med billack eller med international 2 komponents båtfärg. Andra tips mottages gärna.

    Den stora frågan är egentligen halkskyddet, hur löser jag det smartast? Har kört epoxi + salt tidigare och det funkar ju hyffsat men det måste finnas bättre metoder…

    Tackar för era tankar.

    T

    thomme svarade 16 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    12 mars, 2008 vid 15:57

    Kör med epoxi och socker……………………vill du ha riktigt bra halkskydd kan du köra med bitsocker!!!!

  • zoffe

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:49

    Det är vel salt har jag för mig?

  • _frippe_

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:08

    Det är många år sedan jag lade halkskydd på en bräda, men då fanns det i alla fall en finmaskig väv som hette peel-ply om jag minns rätt. Man lade på den med epoxy och rev bort den när det torkat. Den gav en jämn och fin struktur som halkskydd.

  • s19

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:15

    Hej!
    Till brädan tycker jag perfection 709… både till färgen och sen den klara till halkskyddet… alternativt epoxi till halkskyddet. Fördelen med 709 är att den inte gulnar som epoxin har tendens att göra(även om den ska vara uv-beständig).
    Socker eller salt funkar lika bra tycker jag! Var inte rädd att lägga för mycket! det är ju groparna som bildas när saltet/sockret löses upp som gör halkskyddet.
    Peelply ger ingen halkskyddsefftekt, inte den peelplyen jag har använt mig av vid brädbyggande… blir ju dock en matt och lite sträv yta men tror inte det räcker…
    Linus

  • aronh

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:16

    Det har varit uppe tidigare ett antal gånger men kanske inte ordentligt uträtt. (Du vet säkert om sökfunktionen.) Epoxi gulnar i solljus så det är ingen hit. En del har sagt att klarlack är det bästa för att få ett bra halkskydd och då med något plastspån (lite osäker på det) som är lämpat för just halkskydd. Det har förekommit en del komplikationer med salt. Klarlacken har inte stelnat. Färg säger många att billack är det som gäller. Jag tycker inte att allt är klart dock. Kolla hur Boardlady gör. Svenne är annars kung på dehär typen av frågorna. Han rycker säkert in om det är några oklarheter.

  • svenne

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:18

    Peel ply är ett finmaskigt nät som används vi lamineringar, speciellt när något vakuumbakas. Visst ger det en rejält sträv yta, men både salt och socker är billigare. 🙂
    Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg, så det är overkill att dra på 2K. Å andra sidan är overkill kul ibland.

  • wilund

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 20:58

    Passar på att fråga i denna tråd ,

    Tänkte lacka min bräda svart då den ser så solkig ut (en rrd twin där inte färgen täcker fibern helt ) , Min fråga är ; Är det dumt att välja svart kulör ?

    Tycker själv att det skulle vara lite annnorlunda och kul .

  • perkele

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:34

    @Svenne 451376 wrote:

    Peel ply är ett finmaskigt nät som används vi lamineringar, speciellt när något vakuumbakas. Visst ger det en rejält sträv yta, men både salt och socker är billigare. 🙂
    Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg, så det är overkill att dra på 2K. Å andra sidan är overkill kul ibland.

    Detta låter intresant: “Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg”. Vill ju lägga så lite som möjligt på dessa brädor, något äldre modeller… var hittar jag? Något fabrikat att rekomendera? Kan jag ta färg + klarlack för halkskyddet.

    Och, jag hade personligen aktat mig för svart färg med tanke på temperatur och delamineringar… fast det e ju coolt.

    Tack

    T

  • aronh

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 21:53

    I Sverige tror inte jag att det är så farligt med svart färg. När den är i vattnet blir den ju inte varm men på land kanske en riktigt solig varm sommardag.

  • svenne

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 22:32
    perkele;451473 wrote:
    Detta låter intresant: “Alla produktionsbrädor är lackade med vanlig enkomponentsfärg”. Vill ju lägga så lite som möjligt på dessa brädor, något äldre modeller… var hittar jag? Något fabrikat att rekomendera? Kan jag ta färg + klarlack för halkskyddet.

    Och, jag hade personligen aktat mig för svart färg med tanke på temperatur och delamineringar… fast det e ju coolt.

    Tack

    T

    Hmm… nu ska vi nog förtydliga lite. En bilfärg behöver inte vara 2K. Till exempel om det är en metalliclack så är inte metallicen 2K. Den är ett lager för sig som skyddas av klarlacken som i sin tur är 2-komponent (eller egentligen tre för att vara petig). Om det däremot är en solidlack, typ vanlig hederlig blå, röd eller någon annan färg utan effekter så är det en 2k. Den å andra sidan är inte klarlackad. Klarlack används bara som skydd för lacker som kräver det.

    Vilket märke som helst (egentligen behöver inte en 1K-färg vara just 1K, det kan också vara färdigblandad 2K med syrehärdare som reagerar med syret i luften. Men du som använder den slipper blanda, det är precis så alla bättringslacker fungerar). Om du har en välsorterad bildelsbutik i närheten, typ Meca, så kan de blanda PPG’s färger med syrehärdare på burk med bra ventil. Det blir bra mycket bättre än fulspray. Tänker du lägga klarlack ovanpå, vilket du kan använda för halkskyddet men då måste du använda en “riktig” 2K eftersom enkel sprayburksklarlack inte blir hård och kommer att bli hal igen, så kan du dessutom lacka brädan rosametallic om du vill.

  • bicless

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 23:30

    Svenne, du är som en uppslagsbok 🙂

  • peterka

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:54

    International(färgtillverkare) har en färg som heter Interdeck som ger ett mycket bra halkskydd. enkomponent 750ml ca 300 kr. nackdel finns bara i tre kulörer, vit creme o grå

  • Oregistrerad

    Gäst
    13 mars, 2008 vid 09:25

    @peterka 451527 wrote:

    International(färgtillverkare) har en färg som heter Interdeck som ger ett mycket bra halkskydd. enkomponent 750ml ca 300 kr. nackdel finns bara i tre kulörer, vit creme o grå

    har du prövat att använda den? Är det några partiklar i färgen eller ska man tillsätta något eller funkar det i alla fall kanske….

  • mes

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 09:43

    kan moderator flytta denna eminenta Svennetråd till Gör det själv?

  • peterka

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 11:17
    Oregistrerad;451547 wrote:
    har du prövat att använda den? Är det några partiklar i färgen eller ska man tillsätta något eller funkar det i alla fall kanske….

    Har inte haft den på surfbräda, men har haft den på olika segelbåtar och den är mycket bra där, något av det bästa halkskydd som finns samt mycket slitstark.

    Det är partiklar i färgen, bara att kladda på. helmatta färger.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing TIPS till att fräscha upp brädan, färgval + halksydd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.