Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…

• Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…

Publicerad av bronken på 19 september, 2006 vid 15:53

Tjena all fartdarar, har provat pa speeda for forsta gangen och maste saga att det ar verkligen latt att bli beroende. Jag seglar mestadels formula men eftersom Worthington, Minnesota ar ”endast” 4 timmar med bil fran dar jag bor (Des Moines, IA) sa akte jag dit igar pa min lediga dag och var med i ”Midwest Speed Quest”, en speedtavling som ar gratis att vara med i. Tavlingen pagar till den 14 Oktober 2006. Reglerna ar ganska enkla, man far lana en GPS av tavlingsledningen och ut och kora pa Lake Okabena (en liten sjo mitt i Ingenstans), nar man kort klart (far halla pa hur lange du vill) sa analyserar dom tracksen med, tar bort spikar och sant, sedan lagger dom in en pa GPS-Speedsurfing och ser var man hamnar, eftersom det ar en organiserad tavling sa maste alla resultat godgannas innan dom laddar upp dom. Den som har snabbast speed 14 Oktober 2006 vinner $1000 i forsta pris, $500 i andra pris, $250 i tredje osv ner till 5:e. KA sails och Starboard har sponsrat med lite rejssegel och en Isonic 105 som man far lana om man vill.

Igar blaste det byig vind mellan 15-28 MPh (7-12 m/sek). Jag korde for forsta gangen pa min Fanatic Falcon Slalom Ltd 110L, com jag kopte begagnad for en manad sen. Eftersom jag inte har nagat race sail sa anvande jag mig av ett camberfritt Loft O2 6.6m. Fenan var en True Ames 37 cm (lite stor tror jag).

Efter nagra rundor i byarna provade jag att falla av och satsa pa speed, sjon som ar oval och endast 3km lang x 1.5 km Se karta over sjon. Det blaste fran sydvast sa man kunde bara kora korta strackan over sjon, sa det ar inte mycket plats innnan man maste jippa igen, typ 1 km max. (darav valdigt svart att fa bra snabba vandor) Nar dagen var over hade sa laddade Craig Berg upp resultatet pa sin dator och analyserade mina tracks. Nar allt var klart sa sag det ut sa har i resultatlistan… Ja nu undrar man ju sa klart hur man skall trimma eller andra for att aka lite fortare. Jag kommer nog att ha en chans till att aka dit och prova innan tavlingen ar slut. Det blaser som attan dar nu pa hosten sa att klamma ut lite mer ur bradan ar nog inte nagra problem, ar det nagan som kor med liknande brada och kan ge en lite tips? Skulle vilja komma upp ett par knop sa man kan kamma hem lite stalar… Alla tips ar valkommna, som sagt var jag ar Speednyborjare men det ar otroligt roligt att speeda har jag markt…

– Uffe
    USWE 22.

bronken svarade 18 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • getwet

Medlem
    19 september, 2006 vid 17:13

Grattis till en svensk flagga mitt i stars and stripe gröten……Snyggt jobbat!

För att öka farten finns det hur mycket som helst att göra, men för att ta de enkla knepen först utan att behöva köpa på sig en massa nya prylar ska vi börja med en grej som jag tror de flesta använder sig av, åtminstone i början innan man ”hittar hem” på stället eller i fartregistren.

Tänk taktiskt, vad går tävlingen ut på, jo average, 5 stycken maxade 10 sec ska du få ihop. Och då är det det vi ska få ihop, inte 500m eller en nautisk nu inte……
    Så hur hålla koll på hur det går, när ska jag lägga eller fortsätta samla ihop farter?
    Enklast är detta: Nolla maxdisplay efter varje riktigt go fart du fått ihop, det känns i kroppen när dom kommer. Varför du ska göra det är att ibland TROR man att det gått fort som fan pga av chopp eller annat som stökat till det. Dom riktiga toppfarterna brukar oftas kännas igen av ett ganska så skönt lugn……du har träffat det bästa vattnet helt enkelt.
    Så med hjälp av att nolla display hela tiden så vet du ungefär att den här farten har jag nu presterat X antal ggr och med det fått ihop antal bra runs. Max display och 10 sec är dock inte samma sak men en signal om det gått fort eller inte.

Nästa steg är att gå upp på land och tömma GPS:en, inte radera bara tömma och se var det gått fortast någonstans, oftast är det åt samma håll, samma ställe osv. Har du hittat ett mönster så koncentrera dig då på det området, gå in där och fall av DJUPT när det trycker på, 120-140grader! Trycker det inte på ödsla inte energi på att falla av om det ändå inte ger någon fart, många kryssben tillbaka i onödan. Det ska trycka på så dj…. mycket det går så att inte seglet dör på en riktigt djup slör. Riggningen är här viktig så seglet orkar dra igenom hela vägen.
    Lite kort om att bli lite snabbare utan en massa nya prylar och ”hur ska jag stå” osv som är VÄLDIGT individuellt. Hoppas det blir till någon hjälp för dig.
    Angående falcon 120 kanske Faster kan svara mer detaljerat eftersom han seglat den mycket under förra säsongen.

Coolt att få se en svensk flagga där borta, jaga på nu och kör arslet av dom bara…..

• tobhed

Medlem
    19 september, 2006 vid 17:21

Började skriva, men Getwet hann före med ett svar så här kommit just ”my 2 cents”. Getwet har givetvis helt rätt – var taktiskt, ingen idé att dra fram och tillbaka över sjön – hitta bästa stället för max hastighet (bra vind, inga vågor) och fall sedan av. Detta är viktigt – fall av MER än vad du tror och tycker.
    Sedan kanske faster kan kommenterar om fenan till brädan, men i mina öron så låter 6,6 kvadrat och 37cm fena mycket, jag hade nog satsat på minder fena…

Go get them!

• storner

Medlem
    19 september, 2006 vid 17:41

Om det blåser bra och du lånar den där iSonicen med ett KA Concept så kommer du säkert att tjäna lite stålars.

iSonic 105 är betydligt mindre än din Falcon. Volymen är typ 95 liter (inte 105l. Skrivs om detta på starboards forum) och den är 9cm smalare =garanterat högre toppfart.

Om du absolut måste segla på dina egna prylar så kanske någon annan har några bra tips.

Huvudsaken är att VI vinner.

Lycka till

• bronken

Medlem
    19 september, 2006 vid 18:57

GETWet, Tobhead, Störner, tackar for alla tips. Jag hade lite lyx och hade min egen GPS pa handen och kunde nollstalla, max speed pa den lite da och da. GPS’n som jag fick lana av tavlingsledningen fick man inte rora under hela ”session” men jag gjorde som GETWet sa och nollade min max speed, det som jag tror mest pa ar att hitta bra vatten dar det gar undan och forsoka kora dar. I det har fallet ar sjon sa jakla liten, och eftersom det inte blaste sa valdans mycket och med vindriktningen hade man max 800m fran ena sidan sjon till andra. Det gjorde att ”banan” dar man kunde aka fort var max 500m, typ 150m ut fran land pa bagge sidor. Med min falcon som ar modell 110L och 72 bred kom jag upp i planing snabbare, och igar hade det nog varit valdigt svart att komma igang med Isonic’en, jag tror det kanns som i det har fallet endast ett par knop till skulle racka. Jag hoppas att jag kan hitta en 32cm speed fena och sedan kunna lana KA rejs seglet som dom har (5.8, 7.5 och ett 9.0) 7.5:an hade nog var bra igar (tyvarr var killen som har grejorna inte dar igar), skall bli skoj och se om man kan kla jenkarna pa deras hemmaplan. Flera av rundorna jag korde igar gick riktigt bra for att vara forsta gangen pa bradan, med lite trim sa skall det nog ga att klamma ut 3-4 knop till ur den. Det ar jakla lite sjo men blaser valdigt bra (omradet har flest vindkraftverk i hela USA vliket ar ett bra riktmarke pa att det ofta brallar i) flera gangr nar det gick undan sa ”tog sjon slut” och man var tvungen att dra av far att inte hamna i tradgarden hos dom med sjotomt pa andra sidan. :tongue: . Nu blir det till att trana och trimma in prylarna till om tva veckor da jag har mojlghet att aka dit igen…. Fasen att man inte har tilgang till ett 7.0 rejs segel… Jag aterkommer med resultat… Skall se om jag kan fa tavlingsledningen att skicka utdraget med karta och speed sa man kan analysera den lite….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.