-
Tips till ny speedare med chans att slå jankarna…
Tjena all fartdarar, har provat pa speeda for forsta gangen och maste saga att det ar verkligen latt att bli beroende. Jag seglar mestadels formula men eftersom Worthington, Minnesota ar ”endast” 4 timmar med bil fran dar jag bor (Des Moines, IA) sa akte jag dit igar pa min lediga dag och var med i ”Midwest Speed Quest”, en speedtavling som ar gratis att vara med i. Tavlingen pagar till den 14 Oktober 2006. Reglerna ar ganska enkla, man far lana en GPS av tavlingsledningen och ut och kora pa Lake Okabena (en liten sjo mitt i Ingenstans), nar man kort klart (far halla pa hur lange du vill) sa analyserar dom tracksen med, tar bort spikar och sant, sedan lagger dom in en pa GPS-Speedsurfing och ser var man hamnar, eftersom det ar en organiserad tavling sa maste alla resultat godgannas innan dom laddar upp dom. Den som har snabbast speed 14 Oktober 2006 vinner $1000 i forsta pris, $500 i andra pris, $250 i tredje osv ner till 5:e. KA sails och Starboard har sponsrat med lite rejssegel och en Isonic 105 som man far lana om man vill.
Igar blaste det byig vind mellan 15-28 MPh (7-12 m/sek). Jag korde for forsta gangen pa min Fanatic Falcon Slalom Ltd 110L, com jag kopte begagnad for en manad sen. Eftersom jag inte har nagat race sail sa anvande jag mig av ett camberfritt Loft O2 6.6m. Fenan var en True Ames 37 cm (lite stor tror jag).
Efter nagra rundor i byarna provade jag att falla av och satsa pa speed, sjon som ar oval och endast 3km lang x 1.5 km Se karta over sjon. Det blaste fran sydvast sa man kunde bara kora korta strackan over sjon, sa det ar inte mycket plats innnan man maste jippa igen, typ 1 km max. (darav valdigt svart att fa bra snabba vandor) Nar dagen var over hade sa laddade Craig Berg upp resultatet pa sin dator och analyserade mina tracks. Nar allt var klart sa sag det ut sa har i resultatlistan… Ja nu undrar man ju sa klart hur man skall trimma eller andra for att aka lite fortare. Jag kommer nog att ha en chans till att aka dit och prova innan tavlingen ar slut. Det blaser som attan dar nu pa hosten sa att klamma ut lite mer ur bradan ar nog inte nagra problem, ar det nagan som kor med liknande brada och kan ge en lite tips? Skulle vilja komma upp ett par knop sa man kan kamma hem lite stalar… Alla tips ar valkommna, som sagt var jag ar Speednyborjare men det ar otroligt roligt att speeda har jag markt…
– Uffe
USWE 22.
Logga in för att svara.