Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Titan långsam eller?

• Titan långsam eller?

Publicerad av anonym-anvandare på 31 maj, 2004 vid 17:31

Var å körde några repor på östra stranden idag, och där såg jag en snubbe som kämpade med sin Titan (jag vet inte exakt hur stor, men den såg ut som om den projicerat var ungefär lika stor som min 16m). Det som slog mig var hur sävlig/långsam den var i luften. Skall det vara så? Stackarn höll på i tre timmar innan han gav upp, utan att ha kommit upp på brädan en enda gång…

cortex svarade 20 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Anonym

Gäst
    31 maj, 2004 vid 17:32

mvh Fredrik

(Gömde visst logga in…)

• gugge

Medlem
    31 maj, 2004 vid 17:40

Foils har en mycket lugnare ”rytm” i luften, alltså dom är betydligt mjukare.

Det verkar nog mer som om grabben var nybörjare snarare än att det berodde på skärmen i sig.

Kanske blåste det för mycket. Det kan nog ha varit en 15m2 eller så.

/H

• cortex

Medlem
    31 maj, 2004 vid 19:40

De mindre Titanerna 9.5 (går iofs att modda) och 12.5 är långsamma med ”dagens” mått mätt. Dock är Titan 15.5 betydligt snabbare. Titan 18.5 och 21.5 är ganska långsamma men drar som fanken även i väääldigt lite vind.
    Man behöver inte snabbhet i en foil på samma sätt som i en LEI eftersom man använder depower-rangen istället. Att sine’a en stor foil är inte så värst effektivt.

Titanerna är väldigt bekväma och lättkörda drakar, däremot är de inte ”extrema” åt något håll förutom lättvindsegenskaperna på de större modellerna som är ruggigt bra.

Vill man ha en snabb foil så är det Voodoo/Spirit eller Psycho 2 som gäller.

/Kaj(Tech)

• rambo_johnson

Medlem
    31 maj, 2004 vid 19:43

enda rätta lättvinds kiten var FS-MastAir 16…

• cortex

Medlem
    31 maj, 2004 vid 20:29

Titan 21.5, Psycho 2 21 och Psycho 2 26 (!) piskar MastAir 16 med hästlängder som lättvindskite… Även om MastAir’en var grym på sin tid.

/Kaj(Tech)

• nicklash

Medlem
    31 maj, 2004 vid 23:59

Hej!

Det var en 12.5:a Jag var där och försökte hjälpa honom. Han hade inte kört så mycket innan…
    Det var lite byigt och den hade en tendens att säcka ihop när där kom ett vindhål. Jag tycker att dom borde vara mindre känsliga för det när dom är så lätta…

Jag var ruskigt sugen på att testa den men vi var så nära det här nätet som går rakt ut i havet, och jag vill ju gärna inte sabba den för honom.

• cortex

Medlem
    1 juni, 2004 vid 08:56

Om du ser honom fler gånger så säg åt honom att köra kiten med lite mer power, dvs dra lite i den blåa tampen. Dock inte för mycket så att han stallar den så fort han rör bommen. Titanen har oftast problem i byig vind när den börjar passera över skallen. Att ha lite mer power motverkar detta. Att bromsa upp kiten när den närmar sig zenith genom att dra bommen åt sig är också en god idé.
    Kan ju tillägga att dessa problem ”försvinner” så snart man kommer igång och kör samt att en rutinerad pilot håller Titanen i luften även i tokbyiga förhållanden (precis som med vilken annan kite som helst).

Sedan är väl inte Titan 12.5 tokstabil i grunden med moderna mått mätt. De nya FS-kitsen som har Multi-WAC är *mycket* stabilare i byiga förhållanden.

/Kaj(Tech)

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juni, 2004 vid 10:50

Svar till:

Var å körde några repor på östra stranden idag, och där såg jag en snubbe som kämpade med sin Titan (jag vet inte exakt hur stor, men den såg ut som om den projicerat var ungefär lika stor som min 16m). Det som slog mig var hur sävlig/långsam den var i luften. Skall det vara så? Stackarn höll på i tre timmar innan han gav upp, utan att ha kommit upp på brädan en enda gång…

[/ QUOTE ]
    Har provat nån sån där typ uplevde det som att köra buss,jävla skit mad.gif mad.gif

• cortex

Medlem
    1 juni, 2004 vid 11:26

Fantastiskt givande inlägg… Anonymt dessutom. Du känner inte för att utveckla det du skrev lite mer? Exempelvis *vad* du provade för något. Eller var det bara foils i allmänhet som skulle få sig en slev? smirk.gif

/Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Titan långsam eller?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.