Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tjejnybörjare, frågor!

  • Tjejnybörjare, frågor!

    Publicerad av smellslikeroses på 22 april, 2011 vid 22:04

    Hej alla inbitna kitesurfare!

    Jag är en tjej som funderar på att börja med kitesurfing nu till sommaren och ta att en kurs snarast, har verkligen blivit helt besatt av sporten efter att se några åka live! Har dock några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med,

    Jag väger 58 kg och blivit helt snurrig efter att ha läst alla trådar om storlek på kitesen! Måste man ha flera storlekar på dom? Jag förstår så klart att det beror på hur stark vinden är, men vilken storlek kan vara bra att börja med för mig som nybörjare i vanliga svenska vindförhållanden? (bor någon mil söder om göteborg)
    Ska brädan vara av någon speciell typ och hur stor ska den vara?

    Jag känner inga som kitesurfar, dock ska kanske min bror påbörja samma kurs som mig, tror ni att det går bra ändå? Hur lång bör kursen vara så att man är förberedd för att åka på egen hand? Hur lång tid tar det innan man blir hyggligt bra på sporten (förstås individuellt, men på ett ungefär?)

    Och till sist; Kan man få ett hyggligt kitepaket på max 8000 kr? Vad är det som krävs då förutom våtdräkt, kite, bräda och bom med linor?

    Tack så mycket på förhand!

    lima-ko svarade 13 år sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • gatusurf

    Medlem
    23 april, 2011 vid 00:37

    Jag tror att storlek 8-10 skulle passa bra som första kite. Men tanke på vikten. Om man väger 70-80 så kanske en 12a är lagom. För dig så blir det ungefär lika storlek per vikt. Jag tror att du kan hitta grejer för under 8000 om du letar lite. Finns mycket begagnat i götet o varberg.

    lycka till!

  • acemattias

    Medlem
    23 april, 2011 vid 20:22

    En kurs på ett par dagar brukar räcka för att fortsätta på egen hand, fast helst inte själv så se till att få med brodern.
    Dina funderingar angående utrustning etc kan instruktören ge bra svar på.
    Det är möjligt att instruktören också säljer utrustning, det kan kännas trygt att köpa samma drake som du använt under kursen, men det är lite skillnad på olika märken så om du tycker det verkar dyrt ska du inte vara orolig för att köpa från annat håll.

  • smellslikeroses

    Medlem
    23 april, 2011 vid 22:29

    Tack så mycket för svaren!
    Har kollat på lite kiteskolor och de flesta verkar ligga i Varberg… finns det inga närmare Göteborg som är bra?

  • acemattias

    Medlem
    24 april, 2011 vid 15:33

    Det finns givetvis bra instruktörer i Gtb området, men tror du kan få mer ut av en kurs längre söderut eftersom vind & geografiska förhållanden är bättre där.

  • kitemaster

    Medlem
    24 april, 2011 vid 19:14

    Du har fått bra svar ovan.
    Vi hade kiteskola med utgångspunkt Göteborg under några säsonger, men nästan alltid var vi tvungna att åka ner till spots kring Varberg på grund av vindriktning eller att stranden inte lämpade sig för kurs (för mycket folk). Om inte brorsan vill hänga med kanske ett Girl Camp hade passat?
    Nu är vi tyvärr fullbokade för nästa camp (6-8 maj), men eventuellt blir det ett till camp senare i maj. PMa mig dina uppgifter om du är intresserad av att vara med!

    Good winds!

  • viktor77

    Gäst
    24 april, 2011 vid 20:12

    Du lär dig snabbt om du åker till ett ställe med plattvatten där du slipper vågor och bottnar. Allt är svårare på djupt vatten, så det vill du undvika i början. Lagom vind, typ 7-8 m/s, är också en stor fördel. Två saker är svåra i början: vattenstarta och ta höjd (kryssa mot vinden). Det är en mer eller mindre frustrerande period alla kitesurfare måste ta sig igenom. Att öva på en för nybörjare dålig plats i dåliga förhållanden förlänger denna period kraftigt. Det kan ta veckor istället för dagar.

    Åker du ner till något plattvattenställe i Skåne kan du vara uppe och köra på en vecka med bra vind.

  • smellslikeroses

    Medlem
    25 april, 2011 vid 20:06

    Har bokat en kurs i Varberg nu, brorsan ville med, hoppas bara på bra vindar! Tack för svaren!
    Funderar efter att ha läst ett antal trådar att en 11 m2 kanske blir bättre? Man vill ju börja i ganska svaga vindar… På tal om det, säg att jag köper en SLE-kite (För bow och hybridmodellerna har bättre depower och större vindspann va?), vilka vindar är då lämpliga? Från 6 till 10 m/s? Kan min bror som väger 68 kg åka med den med?

    Om jag har fattat det rätt så ska man köpa en kite efter 2007 för säkerhetens skull, och köra på en twintipbräda, cirka 130 x 40 cm, stämmer detta?

  • viktor77

    Gäst
    26 april, 2011 vid 10:22

    Du väger ju typ inget, så en 10:a skulle du nog kunna surf med från 6 m/s. Speciellt med en nyare kite. Det är inte bara säkerheten som är bättre på nyare kites, utan stabilitet, kraft, flygegenskaper med mera är också bättre. En TT-bräda i den storleken du nämner är väl lämplig. Kitesurfing har en sjukt brant inlärningskurva, så du lär snabbt vilja byta upp dig, skaffa fler kites osv.

    Gå inte ut i för svag vind, en 7-8 m/s är bra. I svagare vind får man jobba mer med kiten för att hålla farten uppe. Det är också svårare att vattenstarta och hålla höjd. I lite starkare vind blir det ofta byigt, vilket är svårt att hantera till en början.

  • blizzy

    Medlem
    26 april, 2011 vid 19:12

    Håller med victor.
    Svag vind är inte stabil nog att åka i och blir aldrig kul, så spelar ingen roll hur stor kite du har egentligen. Plus att det är oftare det blåser och faktiskt blåser på bra (från 7-8m/s o uppåt) än vad det faktiskt blåser lite halvdant (säg 5-7m/s).
    Håller även med om att en 10:a nog räcker gott till dig, större kommer ändå bara göra dig överriggad för snabbt, vilket gör att du får ett väldigt smalt vindregister (spannet mellan min-vind och max-vind du kan köra i)…

  • smellslikeroses

    Medlem
    26 april, 2011 vid 20:02

    Tack Viktor och Blizzy för svaren, det blir nog en 10a då!

  • blizzy

    Medlem
    27 april, 2011 vid 08:01

    Jag får nog också tillägga att även 10 låter lite stort när man väger <60kg. Vet vissa som kör med 10 som väger typ 65, så 9 hade nog passat bättre. Men när det är så små skillnader så är det viktigare att välja en kite som kommer igång tidigt i låg vind (om den är mindre) eller håller längre i hård vind (om den är större).
    Å andra sidan, om du planerar att skaffa en till lite senare när du har åkt ett tag så skulle du ju kunna köpa en 7m då, och då passar den ju bättre till en 10m än en 9m…

  • viktor77

    Gäst
    27 april, 2011 vid 11:37

    Nu ska man inte helt stirra sig blind på storleken. Hur kiten är designad, längd på linor och hur duktigt du är på att flyga kiten har stor betydelse. En kite från 2010/11 behöver inte vara lika stor som en kite som är ett par år gammal. Men visst det finns undantag. Som nybörjare är det skönt att ha bra med kraft och när du blivit bättre klarar du av att hantera mer kraft.

    Som nybörjare kör du heller inte så snabbt och skapar då inte speciellt mycket apparent vind, dvs den vind som verkligen träffar kiten. Exempelvis om du surfar fram i 10 knop i 10 m/s vind och har kiten rakt ner i power zonen, då är apparent vind runt 14 m/s. Du får alltså mer kraft i kiten när du ökar din hastigheten. Du kan också skapa mer apparent vind genom att flyga kiten upp och ner, eller genom att loopa den, men då snackar vi mycket kraft.

  • regfellow

    Medlem
    27 april, 2011 vid 12:54

    Skräm nu inte upp tösabiten!!!

    Oroa dig inte! Går du en seriös kurs, så går de igenom allt lugnt och metodiskt! =]

  • smellslikeroses

    Medlem
    27 april, 2011 vid 13:26

    haha det är verkligen en hel vetenskap! Men om jag köper mig en 9, då är alltså vindar på 7-10 som är aktuella? Tur att det blåser i Sverige i alla fall! 😉

  • lima-ko

    Medlem
    28 april, 2011 vid 18:41

    Något sånt ja, kanske redan vid 6 m/s om du flyger draken väldigt aktivt. Ju bättre du sen blir ju längre kommer du också kunna hålla draken så med tiden kommer vindregistret öka en aning, både uppåt och neråt.

    Här http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32007&title=ozone-light-xc&cat=9 har du en riktigt bra deal på två drakar som är bra och lätta att lära sig med (lättflugna, enkel relaunch, riktigt bra säkerhetssystem, väger väldigt lite m.m.) men du kommer aldrig växa ur dem.
    Jag kör själv inte Ozone men har lärt en tjejkompis kajta med en likadan 8a och kört den en del, den är riktigt fin. Jag personligen tycker Ozones bom är bland de grymmaste på marknaden och deras säkerhetssystem är enkelt och smidigt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Tjejnybörjare, frågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.