Själv är jag i och för sig lätt, 67 kg, men jag har ändå en känsla av att tillverkarnas rekomendationer är ganska konservativa uppåt, men inte alltid nedåt. Om sanningen skall fram känns dessa rekomendationer rätt godtyckliga ibland. Dessutom handlar det mycket om ”känsla”. När tycker man att det känns ”för konstigt”? Det är också en fråga om teknik. Med bra teknik kan man ”jobba runt” lite konstiga kombinationer. Det blir ingen direkt avslappnad och intrimmad segling rakt fram, men kan ändå funka perfekt i vågridningen.
Är det en bräda för vågsegling du leter efter eller bara nå’t mer för freeride? När det gäller vågbrädor är det bara de alra största som inte rekomenderas ned till lite dryga 4.0. At tänka på när du väljer är att helst leta efter en stor bräda som ändå är radikal eller/eller bra i choppiga förhållanden. Med din vikt kommer du ju köra brädan i ”hårdare” förhållanden än vad den typiska 75-kiloskillen gör. En Starboard Acid 88 tycker t.ex. jag låter som en bra bräda. Den har tillräckligt med volym och är ovanligt lugn och kontrollerbar. Jag känner tom lättviktare som kört den ned till 4.2. Många andra moderna vågbrädeslinjer (Fanatic Goya, F2 Maui PRoject, RRD wave one/Wave cult, JP etc) har också riktigt bra stora brädor strax under 90 liter.
För din vikt är ett MYCKET INTRESSANT alternativ antagligen att kolla på de nya, lite kortare och brada brädorna som kommit/kommer snart. Fanatic konner med Goya Freewave, Starboard med EVO, och redan finns AHD Attitude wave och Exocet Universal Wave. Alla dessa har lite olika karaktär, men gememsamt är att de för sin storlek ger lite extra kraft, fart och bätre planingsegenskaper. Det kan vara bra för alla här i Sverige, men för tungviktare är det extra intressant.