Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö rapport?

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 08:36

    Är fortfarande kvar på Torö och just precis uppkommen från vattnet. Fortfarande små cleana vågor på första allmänningen och mer eller mindre helt i lä. Blåser fortfarande på udden men är stökigare och för ovanlighetens skull mindre än på första. Har just provat min ombyggda SUP – blev precis som jag ville ha den. Klart loosare och lite stabilare.

    Dock extremt stel i kroppen och tokchiillad i knoppen.

    Gårdagen bjöd inledningsvis på 5.3 ökande till 4.2/4.7 och smååå vågor som växte lite under dagen. Helt ok riktning som sakta vred till side-shore. Vågorna var väl inte större än bröst, kanske några enstaka högre peakar. Blåste in i solnedgången och vågorna växte lite till mot kvällen. Tror sista surfaren var ur vattnet vi 11 blecket.

    Jag hade apkul. Blev grymmeinspiretad och kom in i något slags flow och lyckade hitta riktigt skapliga vågor på min favosektiion just till vänster om allmänningen. Kul även med vinden som drog fint ända inne från land och gjorde det riktigt hoppvänligt (för att vara Torö). Det märks att man (jag) inte har hoppat på länge. Mina std snurrar kändes klart mindre kontrollerade än vanligt, men ibland det gick att få härligt höjd – skitkul att både kunna smacka läpp i side-shore på vägen in och få ordentlig luft under brädan på vägen ut. Otroligt lekfult….

    Övernattningen blev lika grym. Johan S spelade grym organisk/helaukustisk dansmusik hela natten och vi chillade ordetligt. Vilka satans stora rum som byggdes upp av musiken mm. Vet inte när vi gav upp med det hade blivit ordentligt ljust och jag gissar klockan närmade sig fyra. Sju knallade jag upp och tog ett drygt två timmars morgonsurf. Gissa om jag var alert!

    Nu ska jag ta en kopp kaffe, kanske knoppa en stund, sedan försöka få liv i Johan och dra hem till kungliga där jag har en hel del joooooooooob som är rätt akut.

    Torö – a place in space!

    Over n’ out!

    /JB

  • dude

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 11:13

    Kan bara instämma med Jesper om en superfin dag. Sol, varmt, 4.2 – hade jag inte hoppat på ens, kul hoppvågor och lite sköna vågor att trända vågridning på. Men Torö är alltid lite svårare än det mesta; tajtare mellan vågorna, svårare att komma i och ur, chopigt utanför bryten, … men de e ju det som är själva poängen 🙂 Tycker också att det här hållet är betydligt avigare än det andra, men får jag några dagar till så sitter nog det också :p

    Man är grymt glad efter en sån här dag!

  • surfslusken

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 11:13

    Ähhh….Jeppe nu får du fan ge dej!! Ja börjar tro Torö mer är ditt “svensson garage” än ett bra surf spot. Dvs du har Torö som en tillflyktsort för att komma ifrån familjen en stund, typ som “Svensson gubben” som går ut i garaget/källaren för o bläddra lite i gamla herrtidningar, rycka lite o kanske ta en sup ur brännvins pavan han gömt bakom varmvattenberedaren. Hmmh..fast Torö e kanske lite mer som när gubben köper sej en gammal båt, helst en i trä, för att få en anledning att bli “tvungen” o åka till båten för den måste ju rustas upp inför säsongen, mkt slipa o putsa blir de. O där finns ju många stuvfack o ha flaskan i.
    Frippe ringde igår morse o sa att allt va som vanlig på Torö. Kasst me vind o han insåg att de enda rätta va att åka till affären o ladda me bullar för ännu en fika dag på Torö. O han såg INTE till nån Jesper B där sa han!???

    Tacka vet ja Apelviken, gör aldrig nån besviken! Pang drag i 4,7an som övergick i pangdrag + i 4,2an. Lagom me folk, (Gbgarna hade tydligen fullt upp på jobben:))

  • pete

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 11:27

    Hörde att det muttrades lite om “små vågor” på stranden. Håller med, för att vara så bra tryck i vinden var det konstigt att vågorna inte blev större (Varför? Vindriktning – för lite inledande syd? Extremt lågt vattenstånd?).

    MEN för en vågsopa som jag var det FANTAAASTISKT NAJS att kunna segla över från k-viken med fullt tryck och lattja bland vågorna utan att slå sönder vare sig mig själv eller utrustningen (gårdagens tvättmaskiner var inställda på “15° skontvätt”). Körde 4.7 & 85 liter hela eftermiddan med fullt tryck i fullt solsken… som vanligt ger det bara mer och mer mersmak!

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 11:46

    Dumslusk!
    Frippe var inte den gladaste igår. Han hittade tydligen inget flow, i vart fall inte sådär mitt på dagen. Hans bullinköp skedde nog tidigare. Men om man nu envisas med att åka ner före vind och vågor börjat ta fart får man väl skylla sig själv. Eller kanske bara njuta av dagen i lung och ro istället för att sura – så d-la sur var du väl inte föresten Frippe?

    Från ca 12 var det fullpung! Jag “råkade” komma mer precis då.

    Jag tar ju nästan alltid med familjen till Torö? Nu är de på mallis så något behov av garage-tråbåt-Torö har jag knappast.

    Slusk: Ditt avog mot Torö bygger nog på lita alla möjliga saker. Torö senstrand kräver ofta en hel del av dess nyttjare. Har man inte grejerna på plats kan man få ordentligt med däng. I Apelviken kan väl vem som helst segla omkring. Dessutom har du ju flyttat till Varberg; s k kognitiv dissonansteori applicerat på köpbeslut säger att man har en stark tendens att rättfärdiga besluten efter de är tagna med att dissa alternativ, t ex att inte stressa ner till hoppsession i A-bay, när det bjuds på dans av Torös vågor.

    Jag säger absolut inte att det är fel att flytta till Varberg, men om man nu inte vill det kan man i vart fall njuta av den magi Torö skänker till oss, surfare, vindsurfare, kitare, fågelskådare, naturfotografer, fiskare, sommarboende med flera. Att du inte klarar av det får du stå för – dummerjöns!

    Kom nu och hjälp mig bygga mitt skjul istället för at sprida negativa vibbar!!

    /JB

  • jesper_b

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 11:50

    Tycker det var rätt självklart att det inte blev större vågor. Det blåste ju i princip väst eller västsydväs mer eller mindre från början, även längre söderut. För att bli stort måste det antingen blåsa mer syd längre söderut eller vrida från mer syd till väst. Nu var det som sagt inte långt ifrån väst från början.

    Det som var mest förvånande var våghöjden på inre allmänningen (där flertalet surfare håller till). Det var större (och som vanligt renare) och dessutom ökade det på nu under förmiddagen. Jag var ensam ute i rena fina brösthöga vågor utan en massa vind!

    /JB

  • fjant

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 17:25

    Kul att ni fick lite åka!
    Trist att jag inte kunde komma….

    /Fjant

  • perrapops

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 22:16

    Tyckte det var superkul på Torö, lagom stora vågor för en färsking som mig! Är nu helt såld på att åka i vågor!!
    ett plus att Red bull bjöd på en uppfriskande dryck efter många timmars surf!

  • mag

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 18:59

    Skönt att du njuter Jeppe!
    Min kropp njuter och lider på samma gång. 4 surfpass på 3 dagar satte sina spår i samtliga muskler ovanför midjan. Men kanske (hoppas inte!) årets bästa dag var det, de bästa på länge faktiskt! Eller helt enkelt en kickoff för sommaren äventyr! 😉
    /Magnus

  • frippe75

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:20

    @Jesper_B 474181 wrote:

    Dumslusk!
    Frippe var inte den gladaste igår. Han hittade tydligen inget flow, i vart fall inte sådär mitt på dagen. Hans bullinköp skedde nog tidigare. Men om man nu envisas med att åka ner före vind och vågor börjat ta fart får man väl skylla sig själv. Eller kanske bara njuta av dagen i lung och ro istället för att sura – så d-la sur var du väl inte föresten Frippe?

    Från ca 12 var det fullpung! Jag “råkade” komma mer precis då.

    Jag tar ju nästan alltid med familjen till Torö? Nu är de på mallis så något behov av garage-tråbåt-Torö har jag knappast.

    Slusk: Ditt avog mot Torö bygger nog på lita alla möjliga saker. Torö senstrand kräver ofta en hel del av dess nyttjare. Har man inte grejerna på plats kan man få ordentligt med däng. I Apelviken kan väl vem som helst segla omkring. Dessutom har du ju flyttat till Varberg; s k kognitiv dissonansteori applicerat på köpbeslut säger att man har en stark tendens att rättfärdiga besluten efter de är tagna med att dissa alternativ, t ex att inte stressa ner till hoppsession i A-bay, när det bjuds på dans av Torös vågor.

    Jag säger absolut inte att det är fel att flytta till Varberg, men om man nu inte vill det kan man i vart fall njuta av den magi Torö skänker till oss, surfare, vindsurfare, kitare, fågelskådare, naturfotografer, fiskare, sommarboende med flera. Att du inte klarar av det får du stå för – dummerjöns!

    Kom nu och hjälp mig bygga mitt skjul istället för at sprida negativa vibbar!!

    /JB

    OK.. Erkänner… JAg var en surgubbe mellan 09:00 – 12:00..
    Jag erkänner även att jag kan ha inhandlat kaffe och bulle runt 11:00. Efter ett buttert samtal med herr surfslusk….

    Efter 12:00 byttes surgubbe mot surfgubbe och jag häktade på 4.7 och lilla brädan… Som för övrigt konstigt nog var lika trasig som när jag stoppade ner den i bagen sist i höstas 🙂

    Torö levererade för första gången i mitt liv ganska jämn vind ÄVEN långt in vid sista-svängen-stenarna. Fick faktiskt till 3 (TRE) rätt sköna svängar på en våg… OK den sista var en död häst men en jävligt skön död häst…

    Sol…. varmt i vattnet… Och galet med folk…som faktiskt aldrig var i vägen…förutom på parkeringen efter fika inköpet…

    En bra dag helt enkelt och nu måste jag bara hinna laga brädan innan marocko resan….

    Fast jag har hört att frippe2 eller _frippe_ som han heter åker till marocko. Sist jag såg honom körde han över mig totalt… gjorde om min 4.2 till 2 stycken 2.1:or 🙂 mitt i tur…

    Låter nog brädan vara olagad…

    Over and out
    F

  • jesper_b

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:27

    Mag,
    Otroligt skönt att höra att fler kroppar och själar får vad de förtjänar. Själv har jag knappt hunnit sova sedan Torötrippen. Satt uppe i natt och förberedde dagens 8 timmars (blev 9) duvning i vetenskapsetori som jag gav ett gäng högre chefer. Var skitkul det med, men nu MÅSTE min kropp få sova!

    /JB

  • sirjohnirie

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 23:15

    @Jesper_B 474577 wrote:

    Mag,
    Otroligt skönt att höra att fler kroppar och själar får vad de förtjänar. Själv har jag knappt hunnit sova sedan Torötrippen. Satt uppe i natt och förberedde dagens 8 timmars (blev 9) duvning i vetenskapsetori som jag gav ett gäng högre chefer. Var skitkul det med, men nu MÅSTE min kropp få sova!

    /JB

    Härligt att det gick bra med chefsgubbarna jeppe. Hade dom något bra att komma med på fakta övn?
    Tack igen för en väldans trevlig kväll med extra allt plus en natts skön sömn i hotell WV efter superhärlig heldag på stenstrand!
    Jag hoppas på ett väldigt snart återseende(så fort mina händer har läkt..) , fast då med lite ävertyrligare storlek på vågorna=)

    Sov gott

    //JS

  • frippe75

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:12

    @Jesper_B 474577 wrote:

    Mag,
    Otroligt skönt att höra att fler kroppar och själar får vad de förtjänar. Själv har jag knappt hunnit sova sedan Torötrippen. Satt uppe i natt och förberedde dagens 8 timmars (blev 9) duvning i vetenskapsetori som jag gav ett gäng högre chefer. Var skitkul det med, men nu MÅSTE min kropp få sova!

    /JB

    Nu är du jävligt otydlig!

    När någon säger att man laddat på en hög bakåt vill man ju vet om den var 4 eller 7 meter hög.

    Menade du “högre chefer” eller “höga chefer”

    Så frågan är hur höga var cheferna och var det på naturliga
    preparat eller?

  • svenne

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:20

    Höga(re) än Jesper.

  • tall-jonny

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:40

    Bilder vore kul som vanligt för oss som inte tog oss ner:smirk:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö rapport?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.