Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö tisdag!?

  • jaz

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 08:58

    Tänkte också dra till Torö, Dalarö eller Fituna. Undrar om Örudden funkar på syd då drar jag dit vid 11-tiden från stan. Måste passa på då ledig en heldag, sista chansen innan det blir kallare.

  • dude

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 12:12

    Ta nu chansen ni som har det ledigt att komma ut och hoppa och kanske till och med rida lite småvågor på Torö Insida. Blir det 3.7 idag undrar jag???

    Vilka är det nya gardet som tar över nu när vi föräldrar är lite längre in i ekorrhjulet???

    // Niklas

  • marangen

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 18:29

    Så nöjd att jag drog iväg! 4,2 full sula och sköna linjer som kom in till vikens 2 glada kärringar (Johan B den andra kärringen). Skön start på dan. Dude, vet inte vilka du syftar på som “nya gardet” men jag är 34 och har 2 kidz så jag räknas nog inte in där tyvärr…

  • dude

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 19:27

    marängen, du är det nya gardet! (eftersom du var där idag)

    Hoppas du håller dig till gardet och åker varje gång det går av. Jag kanske hänger på, för nostalgis skull, eller för att det är så himla kul att rotera moturs när det väl är 3,7 eller 4,2 full sula, om det nu räcker som det gör ibland

  • marangen

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 19:51

    Kanon att man fortfarande kan stå på tillväxt! Nästa säsong blommar jag ut…:)

  • jesper-b

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 21:37

    Surfade på 1a mellan 10 och 11. Stort stökigt och djädrigt blåsigt. Inte extremstort men ovanligt tätt mellan vågorna, set hela tiden liksom, strömt och skitsvårt att komma ut. Skupigt som f-n att ta sig in. Extremt bra motion.

    Kändes absolut som 4.2 skulle räckt men pang pålandsvind. Tror tidig onsdag morgon kan funka med longboard och SUP, troligen riktigt rent och fint, kanske lite smått, ska lägga sig fort enligt prognoserna. Jag ska försöka ta mig ner. Nästa helg ser det mer vindsurfingpotent ut… men mycket kan ju hända tills dess.

    Ses på line up!

    JB

  • pipe69

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 08:42

    Hej Niklas… jag hann inte heller ut till Torö i måndags, lite trist men Dalarö var kul under sen eftermiddagen. … hoppas vi syns bland vågorna på måndag kanske… :ooo:

    och Jesper… har inte sett dig vindsurfa på Torö på hela året… har du lagt av och enbart vågsurfar numera ..:confused2:?

  • jesper-b

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 12:49

    och Jesper… har inte sett dig vindsurfa på Torö på hela året… har du lagt av och enbart vågsurfar numera ..:confused2:?

    Abolut inte lagt av, men insidan har jag aldrig kört så mycket och i pang på onshore tycker jag nog surf är roligare, eller i vart fall har det blivit surf. De få side-shore dagarna har jag tyvärr tyvärr inte kunnat åka på. OTROLIGT SUGEN!

    Blir det bara lite mer vinkel så kommer riggen upp omgående och ta mig ut på line up. VAR faktiskt ute för ett par veckor sedan och provade mina fantastiska nya segel!

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    20 oktober, 2010 vid 13:12

    Förutom att färgen på hela ditt kit e så fel de bara kan bli borde du väl slå en knut på dina 22″
    hängtampar? Och gärna försöka sära ännu lite mer på fästena. (om de verkligen e möjligt?)

  • jesper-b

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 09:18
    surfslusken;636494 wrote:
    Förutom att färgen på hela ditt kit e så fel de bara kan bli borde du väl slå en knut på dina 22″
    hängtampar? Och gärna försöka sära ännu lite mer på fästena. (om de verkligen e möjligt?)

    Hej slusk!
    Jag vill inte vara din nya Frippe. Men OK, Frippe behöver kanske ett brake så då gör jag nått gott i och med att han avlastas. Om det nu är nått gott?

    Slusk: Jag gillar blått och tycker dina segel, din bräda och din våtdräkt är jättefina – puss på dig!

    Till de mer tekniska frågorna: Jag kör 28 tampar. Jag gillar att ha bommen lite lägre än många andra vågseglare, men jag är i gott sällskap. En hel del rippers kör med låg bom. Lite kontraintiutive känns det som både mer kontroll och mer power. Skulle jag höja bommen 4-5 cm, dvs där många andra har den, i synnerhet om man också freestylar (då blir många manövrar enklare med hög bom) så skulle jag behöva 30 tampar. Satt jag bommen ännu högre = 32 tampar eller mer…

    Man kan med andra ord inte titta på tamplängd utan att inkludera andra variabler, t ex bomhöjd. Tar du en titt på bilden ovan ser du att min bom sitter sisådär 5 cm lägre än något slags normalläge för vågsegling.

    Jo tamparna sitter rätt isär på bilden. Det beror på att jag har ett sprillans ointrimmat segel som ska ut på vattnet för första gången. Jag brukar alltid sätta tamparna lite bredare då, för att kunna tjustera in rätt ställe enklare ute på vattnet. Annars kan man ju lägga till att om det är rejält byigt, såsom det är på alla riktigt bra side-shore/off-shore vågspot kan det vara en fördel med lite bredare tamplängd. Nu kör ju du inte på sådana spots…

    OK, nog med tech-, trim- och prylsnack. Över till viktigare grejor: I förrgår var det som sagt riktigt välformade små vågor på Torö och dessutom riktigt glasigt. Jag kom ner lite sent men det rullade fortfarande in en och annan fin liten rackare:

  • bananen

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 11:04

    Mata inte trollen

  • dr-masse

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 13:58
    bananen;636780 wrote:
    Mata inte slusken

    Korrigerat.

  • ola-h

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 14:10
    bananen;636780 wrote:
    Sluska inte maten
    bananen;636780 wrote:
    Trolla inte Slusken
    bananen;636780 wrote:
    Surfa inte trollet

    korrugerat

  • dr-masse

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 14:20
    bananen;636780 wrote:
    Trolla inte maten
    bananen;636780 wrote:
    Slusken diskar faten
    bananen;636780 wrote:
    Baltzar von Platen
    Ola H.;636800 wrote:
    korr-ugerat

    konfunderat

  • surfslusken

    Medlem
    22 oktober, 2010 vid 14:35

    Bäste Docent Blomberg *överdrivet trevlig fredags ton*
    Jag har själv sänkt bommen en bra bit den här säsongen på inrådan
    från coach Olandersson (m a o han sänker den och ber mej hålla käft o segla:( )
    Idag i Apelviken satt den mitt på 135cms märket på 4,2 Fire, kan väl inte va så otroligt mkt högre än va du o dina coola rippers polare på Maui (kan inte nåra namn tyvärr) kör?
    Trots detta kör ja me Hot 32″ tampar, UTAN knut dessutom!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torö tisdag!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.