Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt neopren eller gore tex

  • drx

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 05:28
    Electric;633679 wrote:
    Betr pris på torrdräkter: Det finns ju alternativ! Kolla t ex denna sida: http://www.hobiecat.nu/prylar/torrdrakter.asp

    Och så en fråga till DrX: Har din torrdräkt fasta fötter eller kör du med separata? Vilket är bäst anser du?

    /Lars (som också funderat på att skaffa torrdräkt. Den kan jag ju också ha nytta av när jag seglar Hobiecat 🙂 DS)

    Min dräkt har fasta fötter, så kör med våtskor utanpå. Där är det rätt stor skillnad i smidighet beroende på våtsko har ett par orespor som blir rätt klumpiga, men jag upplever att med mina Prolimit-skor är det i princip som vanligt, dvs ingen risk att glida ur stroppen när man kör “down the line” 😀 . Kanske bra med lite tunnare skor då man ändå är torr om fötterna, och sen ha funktionsstrumpor innanför istället om de blir kallt.

  • dude

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 05:38

    Intressant! Det finns ju ett par frågor som hur pass mycket trubbel det är att byta ut latexen, hur de håller i längden generellt och om det går att hålla dem rena så ingen lukt börjar sätta sig…

  • planing

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 05:44

    Känns lite lurigt om det går hål på en goretexdräkt. Inte så lätt att simma om den vattenfylls antar jag?

  • dude

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 05:45

    Just det, om de funkar för vågsegling också – att tumla runt i bryten i större vågor!

  • kinetic

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 08:21
  • nachoman

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 08:37
    Planing;633750 wrote:
    Känns lite lurigt om det går hål på en goretexdräkt. Inte så lätt att simma om den vattenfylls antar jag?

    Inte bara det! Tänk er att vara ute med en sån i kallgradigt vatten och det går hål. Vattnet forsar in och man blir otroligt snabbt nedkyld. Samma sak händer inte med en neoprendräkt om det blir hål. Säker varmt och skönt men jag skulle aldrig våga köra med en sån på senhösten/vintern.

  • kinetic

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 09:04

    Man kan ju köra med en tunnare neoprendräkt under, tex en 3mm dräkt med korta ärmar?

  • jester

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 09:18

    Kör man med ett underställ i tex merinoull, så borde det värma lite ändå? Den här tråden har fått mig lite sugen på en sådan här dräkt. Mest för att slippa frysa ihjäl vid ombytet efter surf.. 🙂

  • bicless

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 10:43

    Att dräkten plötsligen skulle vattenfyllas tror jag inte är så stor risk. I alla fall de jag testat har rätt grov nylon så man rippar inte upp den i första taget. Får man mindre hål i en söm eller en machett kommer det ju in lite vatten som absorberar av käderna just där hålet är men man blir inte genomblöt direkt, några matskedar vatten kanske lyckas komma in. Inte helt lätt för all luft sippra ut på nolltid och ersättas av vatten.
    Kanske nån som varit med om en torrdräkt som läckt kan berätta vad som hände. Jag har bara ett exempel på mindre läckage i en söm och det kom in en tesked efter nån timmes surf i det fallet så påverkade inte värmen.

  • christian

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 11:09

    Att köpa torrdräkt på Ebay är nog en högriskinvestering.

    De svaga punkterna i dräkterna verkar vara muddar och halstätningar som är gjorda i Latex vilket åldras på ett helt annat sätt (fortare) än neoprene.

    Personligen gillar jag att ha nära till kundsupporten om något strular.

    På ontops hemsida finns en bra och konsumentärlig beskrivning om mystics dräkter som jag bifogar nedan:

    “Viktigt att veta angående torrdräkter och latexförseglingar!

    Eftersom en torrdräkt skiljer sig åt från en våtdräkt ger vi här lite info om torrdräkter i allmänhet och latexförseglingarna som används i Mystics Force Dry Suit.

    Den stora skillnaden jämfört med våtdräkter är att man använder Latex i torrdräkterna. Mystics torrdräkt har 1 års garanti på samtliga delar av dräkten bortsett från latexförseglingarna. Varför har man då ingen garanti på latexförseglingarna?

    – Latex är naturgummi och åldras – redan i butiken har latexen börjat åldras. Hastigheten på åldrandet kan dock inte förutspås; ibland åldras latexen snabbt och ibland långsamt, i likhet med mycket annat i naturen, däribland även djur och människor. Latexen kan också snabbt se använd ut men dess huvudsakliga uppgift – att hålla tätt så vattenpenetration undviks – uppfylls ändå.

    – Latex åldras (= blir poröst) relativt snabbt och dessutom med oförutsägbar hastighet, vilket egentligen gör latex till ett dåligt material jämfört med syntetmaterial som t ex neopren, men används ändå eftersom det enda material man kan använda för att få en tät förslutning!

    – All latex som används i latexförseglingar på torrdräkter kommer från samma tillverkare i England, så det finns inga märken på dräkter som har bättre eller sämre latex än andra.

    -Till följd av detta kan dräkttillverkaren/märket inte bestämma kvaliteten på latexen MEN kan naturligtvis bestämma kvaliteten på resten av dräkten d v s allt som INTE är gjort latex. Mystic lämnar full garanti på resten av dräkten, och när det gäller kvalitet på sömnader och material är Mystics torrdräkt en ytterst högklassig produkt som till skillnad från andra torrdräkter för kite/windsurfing etc andas.

    – Som den naturprodukt latexen är skiljer sig en bit latex från en annan bit latex: även om samma fabrik bearbetar latexen på samma sätt är råmaterialet (naturgummi) inte likadant hela tiden, vilket gör att slutprodukten (latexförseglingarna) inte har en konstant kvalitet utan en variabel kvalitet. Här borde man kanske tala om dålig och sämre kvalitet snarare än bra och dålig eftersom all latex är per definition av dålig kvalitet: en livslängd på ca 2 år är ju inget som imponerar om vi jämför latex med neoprenet som vi har i Mystics våtdräkter, som håller mycket längre än så.

    – Livslängden på latexförseglingarna beror av många olika faktorer (se nästa punkt) men normalt måste en torrdräkt renoveras efter 2 år. Detta kan du låta göra t ex hos en lokal dykfirma eller motsvarande. Eftersom latexen åldras individuellt är det inte säkert att alla latexförseglingar behöver bytas samtidigt (hals, ärmar, ben).

    Vad beror livslängden av? Latexen påverkas av många faktorer, och viktigast är förstås hur mycket man använder dräkten. Latexen påverkas också av

    i) hur mycket solljus den utsätts för,
    ii) hur mycket man svettas,
    iii) om man använder solcreme/solskydd eller andra cremer,
    iv) om den används i sötvatten eller saltvatten och
    v) om man sköter sin dräkt väl eller inte – se nästa punkt.

    Hur sköter man dräkten/latexförseglingarna? Precis som med neoprendräkterna ska torrdräkterna

    i) sköljas av med sötvatten,
    ii) torka ordentligt,
    iii) hängas upp ordentligt när den inte används,
    iv) skyddas från solen (UV-strålning) och
    v) latexförseglingarna ska talkas för att hålla så länge som möjligt. “

  • drx

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:30

    Att avstå från att surfa med Goretextorrdräkt pga riskerna att drunkna i den känns ungefär lika befogat som att avstå surfa pga risken för haj längs sveriges kust… Då är nog färden ner längs motorvägen det farligaste momentet i seglingen. Dessa dräkter används ju just som överlevnadsdräkter av seglare året runt, skulle väl knappast vara så om de gick sönder och vattenfylldes helt sonika?

  • planing

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:36
    DrX;633839 wrote:
    Dessa dräkter används ju just som överlevnadsdräkter av seglare året runt, skulle väl knappast vara så om de gick sönder och vattenfylldes helt sonika?

    Jo, fast seglare är väl vanligtvis PÅ båten? 😉

  • drx

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:56
    Planing;633841 wrote:
    Jo, fast seglare är väl vanligtvis PÅ båten? 😉

    Ja förhoppningsvis, men vitsen med överlevnadsdräkt är ju att man ska överleva om man ramlar av båten eller?

  • nachoman

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 13:44

    OK, men förhoppningsvis tillbringar man inte lika mycket tid i vattnet när man seglar som vindsurfare gör. I’ve got the message.
    Känns bara lite läskigt men det kanske är en vanesak.

  • isis

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 15:57
    dude;633749 wrote:
    Intressant! Det finns ju ett par frågor som hur pass mycket trubbel det är att byta ut latexen, hur de håller i längden generellt och om det går att hålla dem rena så ingen lukt börjar sätta sig…

    Jag har seglat jolle i en musto skaltorrdräkt i många år och imorgon ska jag premiärsegla den på brådan. Inför detta bytte jag båda armmuddarna och lagade en av fötterna i veckan.

    Det är hela fötter på dräkten och de har gått sönder flera gånger men jag har lagat dem med cykel-lappar vilket fungerar jättebra. Igår lagade jag dessutom fotmudden med rester från den trasiga armmudden och även det blev bra.

    Armmuddarna bytte jag nu för tredje gången på denna många år gamla dräkt som dessutom köptes begagnad. Att byta muddarna var något krångligare än att laga foten. Denna gång köpte jag neoprenmuddar med någon form av gummibeläggning på insidan och jag hoppas att de ska hålla bättre än latexmuddarna. Det tog ungefär en och en halv timma att göra båda muddarna varav 30 minuter var i väntan på att limmet skulle torka.

    Mudden byts lättast genom att man klipper bort den gamla mudden precis intill dräkten och limmar fast den nya mudden utanpå resterna av den gamla. Man våste vara väldigt nogran och rugga upp gummit med ett fint sandpapper och sedan tvätta med tsprit. Sedan är det bara att vända mudden och dräkten ut och in, trä på den över en flaska och limma ihop skiten. Lim och muddar köpte jag hos bååths i göteborg.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt neopren eller gore tex

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.