Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Totalt novis, hur riggar jag på bästa sätt?

• Totalt novis, hur riggar jag på bästa sätt?

Publicerad av anonym-anvandare på 4 september, 2004 vid 23:43

Har precis börjat surfa på en 150 liters bräda med 9,2 rigg och jag funderar på hur ska jag rigga för att komma upp i planing så enkelt som möjligt.
    Har hört att det pratas om ut och nedhal och gissar att det betyder hur mycket man sträcker seglet vid bommen respektive mastfoten.

Hur mycket ska jag sträcka seglet?
    Vart ska jag placera mastfoten, långt bak eller långt fram?
    Ska jag använda en 35 eller 50 cm fena? (jag har dessa två)

Tacksam för svar!

mickez svarade 21 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2004 vid 00:01

Nedhal=mastförlängare
    Uthal=bom

På dom flesta segel finns riktlinjer för rekomenderad riggning dvs vad du ska sätta förlängare och bomlängd på.

Utgå från dessa och blåser det pung så drar du mer i nedhal och uthal. Blåser det mindre så släpper du. Ju mer du släpper ju mer buk får du i seglet vilket ger mer bottendrag dvs du planar tidigare.

Sätt mastfoten rätt långt fram och ta din 50cm fena

TIPS FRÅN COACHEN

• styret

Medlem
    5 september, 2004 vid 05:25

exatlimento. hur nytt är seglet? nyare segel (typ från 99/00 och frammåt fungerar så att nr du drar nedhal så ska seglet ”släppa” (bli fladdrigt) i bakdelen vid odm typ 3 översta lattorna (lite olika beroende på modell och fabrikat). du ommer behöva dra mycket mer än vad tror från första början.

• manno

Medlem
    5 september, 2004 vid 12:29

Ställ in mastförlängare och bom så dom kommer så nära som möjligt (fast inte mindre än) det som står på seglet. Dra sedan tills seglet ligger dikt an mot bom/förlängare. Sen ska du inte bry dig mer om det, ev att du kan justera lite med uthalet men låt bli att mecka med nedhalet, det är bara förvirrande om man är nybörjare. Om det inte alls känns bra kan du låta nån duktig surfare titta på det.

• mickez

Medlem
    5 september, 2004 vid 13:09

Är själv ganska ny och först nu har jag börjat få snitt på riggningen…läs eller hämta info om nedhal på t.ex. htillverkarens hemsida och uthal ska man inte dra för mkt på! har jag alltid gjort smile.gif

Sen är det bara att då o då på stranden ber man nån vänlig själ ta en titt på seglet o säga vad dom tycker?

Häromdan var det en grabb som sa: men för guds skull spänn lattorna..och nu står seglet som nytt laugh.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA