Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Träningsvärk

  • Träningsvärk

    Publicerad av pelle-surf på 20 april, 2012 vid 19:46

    Försöker tänka på min åkställning när jag kör, skjuta fram höften och vara rak i ryggen, hänga ordentligt i selen. Trots att jag anser mig hyfsat vältränad, så får jag ofta en ordentlig “djup” träningsvärk i magen, som sitter i flera dagar efter. Jag beklagar mig inte över detta, men tänkte bara kolla om det är vanligt att fler får liknande träningsvärk, särskilt i början på säsongen.

    pelle-surf svarade 12 år sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • martin-m-a

    Medlem
    20 april, 2012 vid 22:36

    Mina vader känns som dessa ” brinner” i början på säsongen, fast jag tränar 3-5 ggr i veckan annars !
    Svårt att få till den träningen , med statiskt träning på gym tycker jag .
    Men efter ett par repor så är man på g igen.:)


    I am here: http://tapatalk.com/map.php?pguae3

  • regfellow

    Medlem
    21 april, 2012 vid 06:58

    Jag har aldrig hållt på med något som ger sådan träning för magen. Täcker i princip in vart enda muskel.

  • sl0k

    Medlem
    21 april, 2012 vid 10:30

    Instämmer med föregående, aldrig haft sån träningsvärk i magen som efter kite.
    Speciellt när du hoppar så använder du hela bålmuskulaturen för att ex hålla balansen så det är mycket magträning samtidigt som du kitear.

    Mycket mag och ryggträning hjläper.

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    23 april, 2012 vid 06:23

    Har kört ett pass i veckan på gym med fokus på kite säsongen, finns en del klipp på youtube. Men favoritövningen för ben och vader är 90 grader mot vägg med 15 kilos vikt i knät.
    Jag tror att all träning man kan göra innan och i mellan dagarna på vattnet är positivt för när man väl är där så vill man inte att kroppen ska säga ifrån.

  • viktor77

    Gäst
    27 april, 2012 vid 18:44

    Stretcha och drick ordentligt. Skippa energidryck efter session, då är det vatten som gäller. Har du stora problem med träningsverk kan det vara idé att “jogga ner”.

  • pelle-surf

    Medlem
    28 april, 2012 vid 09:38
    viktor77;687070 wrote:
    Stretcha och drick ordentligt. Skippa energidryck efter session, då är det vatten som gäller. Har du stora problem med träningsverk kan det vara idé att “jogga ner”.

    Jogga ner?

  • ollos

    Medlem
    6 maj, 2012 vid 20:21

    Får i princip aldrig träningsvärk i benen (det är väl mest i början man fick det?) eller någon annanstans än just magen. Men attans vilken träningsvärk man kan få där… Skönt att höra att man inte är ensam…

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 06:54

    Körde hårt i lördags ca 4 timmar på vattnet, kändes i hela kroppen nu tisdag börjar det rätta till sig, på fredag visar dom vind så då är det bara på att igen (=

  • filip81

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 07:12

    Pelle: Jogga ner = en lugn joggingtur, “skaka loss” armar och ben

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    8 maj, 2012 vid 08:49

    Jogga ner = Packa ihop, inse att du är sen släng in de sista i bilen försök köra in den där halvtimmen du är sen!

    Det är så jag joggar ner (=

  • lidde

    Medlem
    10 maj, 2012 vid 12:10

    Pelle, det kan också bero på vilken sele du har som t.ex. sitt eller midjesele. Hur mycket stöd din sele ger dig så du inte behöver överarbeta magmusklerna. Har du en äldre sele som inte ger stöd till din rygg tillräckligt så får du spänna magmusklerna mer. En sele med ett bra stöd samtidigt som du har flex i den är att rekommendera. Annars får du ett grymt 6-pack och det är ju inte fel det heller:)

  • pjoter

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 08:42

    thomas.. Hahaha, känner exakt igen det där. 🙂

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 08:56

    Få se idag om man kanske joggar ner, prio ligger tid på vattnet (=

  • farbror_j

    Medlem
    11 maj, 2012 vid 21:11
    viktor77;687070 wrote:
    Stretcha och drick ordentligt. Skippa energidryck efter session, då är det vatten som gäller. Har du stora problem med träningsverk kan det vara idé att “jogga ner”.

    Njae. Träningsvärk påverkas faktiskt inte alls av stretching. Vattten – njae igen. Mjölkbaserad dryck är det optimala om du vill maximera träningseffekten.

    Har skrivit en liten grejj om varför träningsverk uppkommer. Den ligger en liten bit ner på denna sida.

    http://hagaberg.fhsk.se/folkhogskola/halsopedagogutbildning/lite-ur-undervisningen-pa-hp.html

  • viktor77

    Gäst
    12 maj, 2012 vid 09:08

    Intressant med nya vetenskapliga rön. Talade själv ur egen erfarenhet. 10 år med orientering, massa långlopp, bergsbestigningar, etc. Att inte dricka ordentligt eller stretcha gör inte kroppen glad. Men klart går du från soffan och surfar i ett par timmar, ja då får du träningsverk vad du än gör. Att “underhållsträna” musklerna funkar bäst om man vill undvika träningsverk tycker jag. Problemet är bara hitta en träningform som liknar kitesurfing.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Träningsvärk

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.