Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig mastskena

• Trasig mastskena

Publicerad av fixy_hifly på 8 maj, 2003 vid 21:03

Jag har den gamla modellen av mastskena den med en slags snabbfäste (ej usbox) som har gått sönder…
    Nu är problemet att det varken finns en komplett sådan mastskena eller delar till den.
    När jag undersökte den bestog den av ett ”lok” som man fäster masten i,
    den i sin tur satt fast av ett snöre och det satt fast av två ”bromsar”
    Dvs. när man lossar på bromsarna så går snöret fritt och ”loket” som masten sitter i går att flytta på.
    Både snöret och bromsarna var slitna, snöret är det juh bara att köpa nytt MEN vad ska jag göra med bromsarna? en av dom var i rostfritt och en i plast (skitgrejer)
    Den sitter på en Hifly 295px och mastskenan är ca 55cm
    Är det någon som har några tips eller några delar?

christian svarade 22 år sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • christian

Medlem
    9 maj, 2003 vid 06:51

Hej

Jag har provat en variant som bör funka på alla gamla brädor med mastskena. Principen är samma som för en vanlig mastfot med M8 gänga och fyrkantsmutter!

1. Skruva ut mastskenan ur brädan och ta bort alla lösa delar.
    2. Tillverka en rektangulär bricka i rostfritt och borra ett hål i mitten på den som du gängar upp till M8
    3. Brickans tjocklek passas av mot det spår som finns inuti mastskenan (ca 5mm)
    4. Längden på brickan bör vara något större än bredden
    5. Sätt in brickan i mastskenan och skruva fast den i brädan igen.
    6. Ta en vanlig standardmastfot och skruva fast den i brickan på samma vis som man gör på småbrädor. Dra den tills den sitter fast
    7. Du kan inte trimma under gång men det kanske du kan leva med

MVH

/Christian

• fixy_hifly

Medlem
    9 maj, 2003 vid 11:39

Tack!

Nu är det bara att ut och surfa!! =)

• anders_hoffman

Medlem
    9 maj, 2003 vid 13:48

Då kan jag passa på att haka på här!
    Som ni kanske vet har jag en gammal screamer, med samma mastskena som du nu beskrev. Mastfoten jag har är ledad! (Dåligt) därför hade jag tänkt köpa en ny, med gummijoint, kan jag då på nåt sätt få den nya mastfoten att passa på den gamla skenan?

/anders

• christian

Medlem
    9 maj, 2003 vid 22:17

Hej

Det jag förslagit som lösning för Hiflyn funkar på din bräda oxå. På vissa av mistrals brädor finns det det en M8 gänga i den där plastgrunkan som åker omkring i skenan. I så fall är det bara att köpa en vanlig 1-bults mastfot med joint och skruva dit i hålet.
    En investering på ca 350 kr för en Local Spirit eller liknande.

Lycka till

/Christian

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig mastskena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.