Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig stroppinfästning – Reklamation?

  • Trasig stroppinfästning – Reklamation?

    Publicerad av poopzilla på 15 augusti, 2008 vid 19:05

    Efter ett ganska ordinärt fall lossade min bakre fotstropp. Den ena skruvens gängor kom med skruven ut, verkar vara något plastigt material. Har aldrig varit med om detta förut. Brädan är en Evo från förra året. Tycker att den borde palla mycket mer.

    Tror ni att det kan vara skäl för reklamation?

    Thomas

    svenne svarade 15 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • ola-h

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 19:40

    Kändes det bra när du skruvade i skruven från början? Har du kontrollerat att den har varit ordentligt tight, dvs efterdragit den när stropp+pad komprimierat sig? Om så så låter det konstigt att skruven skall kunna rippas ut. Om brädan har garanti kvar så skulle jag prova att reklamera.

    Annars vore det bästa att få tag på samma typ av skruv som standard med en dimension grövre. Alternativt kan man byta hela pluggen. Om inte återförsäljaren har reservplugg så har jag en sådan originalplugg ligger som du kan få (i alla fall om det är en tvåhålsplugg). T ex Svenne kan nog lätt fixa att byta den.

  • svenne

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 21:46

    Om det inte funkar med reklamation så kan jag bjuda på Pugges tips: Köp en fet träskruv, fetare än originalskruven, och såga av i lagom kort längd. Funkar kanon om det är bra pluggar i brädan.

    Vill du byta pluggen så är det inte heller nåt problem. Ola bjuder ju på en. 🙂

  • poopzilla

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 10:10

    Jodå, den var nog iskruvad ordentligt. Bilden visar vad som hängde med skruven ut, och det var bara den sista avsmalnande biten av skruven som inte hade med sig en bit av pluggen. Brottytan ser ju ut att vara ganska porös, men det kanske är normalt för detta material. Jag visste ju inte riktigt hur det såg ut där nere när det hände, så jag tryckte dit lite ding i hålet så att det inte skulle ta in vatten när jag fortsatte att segla, antar att det bara är att borra bort. Ringer nog handlaren på måndag.

    Thomas

  • svenne

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 11:54

    Ja, det var ju inte bara gängorna som följde med ut.
    Går i värsta fall att reparera med epoxi, men jag skulle definivt vilja byta pluggen om jag var du. Kan nästan sätta en hamburgare på att det är produktionsfel av den, gissar på överhettning av plasten vid pressgjutningen.

  • klint

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 12:30

    Det här är ett mycket vanligt problem, sök Starboards site på “stripped insert” så får du en hel del information. Det finns även en utförlig beskrivning under Starboards repair guide om hur gå till väga.

    Jag har provat Permatex lösningen (återskapa gängorna med epoxi) men det höll inget vidare. Allra bäst är nog att låta ett proffs byta inserten. Svensk konsumentköplag skyddar dig i 3 år mot fabrikationsfel, oavsett vad brädtillverkaren uppger att garantitiden är.

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 12:51

    Fast problemet “stripped insert” är något som händer första gången man skruvar i skruven. Den biter aldrig utan börjar bara sakta med säkert “tugga plast”. Det problemet har inte med pluggens kvalitet att göra utan beror på att stropp+pad+brickor är så tjocka att de börjar “göra motstånd” innan skruven hunnit tillräckligt långt ned i hålet och greppat ordentligt.

    Att en stor del av pluggen rycks ut på det här sättet är något helt annat och ett problem jag inte hört om förut. Det är inte omöjligt att det är en defekt plugg. Vad körde du med för skruv? Originalskriven är väl inte avsmalnande utan i princip lika tjock hela vägen?

  • poopzilla

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 13:10

    Som Ola säger så är det här inte ngt “stripped insert” problem, dvs. gängpaj, utan snarare ett kvalitétsproblem i pluggen. Jag använde originalskruven, kollade på den nu och Ola har rätt i att den inte är avsmalnande, det var jag som mindes fel.

    Det har ju hänt ett antal gånger att man har suttit fast i fotstroppen, ramlat och trott att foten slitits av och suttit kvar i brädan; UTAN att stroppen har gått lossnat. Den här gången var det dock barnsligt lite kraft som krävdes för att den skulle lossna 🙁

    Thomas

  • frippe75

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 13:22

    @Poopzilla 491155 wrote:

    Som Ola säger så är det här inte ngt “stripped insert” problem, dvs. gängpaj, utan snarare ett kvalitétsproblem i pluggen. Jag använde originalskruven, kollade på den nu och Ola har rätt i att den inte är avsmalnande, det var jag som mindes fel.

    Det har ju hänt ett antal gånger att man har suttit fast i fotstroppen, ramlat och trott att foten slitits av och suttit kvar i brädan; UTAN att stroppen har gått lossnat. Den här gången var det dock barnsligt lite kraft som krävdes för att den skulle lossna 🙁

    Thomas

    REKLAMATION! REKLAMATION! REKLAMATION!

    Även om det varit en krash så borde det väl ingå i vad brädan skall användas till eller bygger starboard bara brädor som ska seglas fram&tillbaka med???

    Vi måste utöva lite konsumentmakt… två års reklamationsrätt i Sverige!

  • holma44

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 14:32

    Om du ska laga brädan själv så gjorde jag en enkel lagning.
    Blandade epoxy+klippt glasfiberväv. blandade ihop massan och la i hålet.
    Jag skruvade i skruven och lät den sitta där tills allt hade härdat. Efter det var det bara att skruva upp skruven.
    Vet att några fyller med epoxy+glasfiber och fyller hela hålet sen när det har härdat borrar ett hål och sen skruvar i skruven.
    Min variant blev riktigt bra. Har iof bara skört två gånger efter lagningen,
    (hårdvindskörning i apelviken.)
    Lycka till med reklamationen.

  • klint

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 21:51

    @Ola H. 491149 wrote:

    Fast problemet “stripped insert” är något som händer första gången man skruvar i skruven. Den biter aldrig utan börjar bara sakta med säkert “tugga plast”. Det problemet har inte med pluggens kvalitet att göra utan beror på att stropp+pad+brickor är så tjocka att de börjar “göra motstånd” innan skruven hunnit tillräckligt långt ned i hålet och greppat ordentligt.

    Att en stor del av pluggen rycks ut på det här sättet är något helt annat och ett problem jag inte hört om förut. Det är inte omöjligt att det är en defekt plugg. Vad körde du med för skruv? Originalskriven är väl inte avsmalnande utan i princip lika tjock hela vägen?

    Nja, jag har aldrig haft problem med slirande skruvar första gången jag dragit i dem, då har de bitit ordentligt och kunnat dras till max. Däremot har jag haft stroppskruvar som gängat ur när jag gått över dem och efterspännt efter ett par seglingar. När jag sedan skruvat upp sitter plastgängan lindad runt skruven. Och förmodligen hade jag förr eller senare dragit ut hela skruven med bitar av inserten precis som poppozilla om jag inte hunnit checka dem innan. Världsliga problem med irriterande eftersom det förmodligen innebär att man missar någon dags segling.

    Starboard har också tröttnat på problemen och skickar med längre (och bredare?) skruvar till 09 brädorna, bra.

    Holma44, vilket märke är det på brädan du fick laga?

  • ola-h

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 08:41

    Rätt, Klint. Skruvarna till 09 är 4mm längre (dock samma diameter).

    Holma: Det är bra om din lagning håller, men jag skulle vara lite försiktig med epoxylagning. Personligen tror jag det är svårt att få det att hålla i längden.

    Poopzilla: Som sagt: Reklamera till inköpsstället och ligg på för att det skall skötas snabbt.

  • holma44

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 08:44

    [QUOTE=Holma44, vilket märke är det på brädan du fick laga?

    Tabou freestyle 110l-06

  • holma44

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 08:48

    Holma: Det är bra om din lagning håller, men jag skulle vara lite försiktig med epoxylagning. Personligen tror jag det är svårt att få det att hålla i längden.

    Hållbarheten får tiden visa.
    Det bästa är ju om man byter hela infästningen men det är överkurs för mig i nuläget. Om det ger sig så blir det att flytta till nästa skruvhål 🙂 en mycket enkel och hållbar lösning 🙂 Lycka till med lagningen/reklamationen

  • poopzilla

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 07:23

    Tänkte följa upp den här tråden och berätta hur det går.

    Skickade in bilder och skadebeskrivning till OnWater i förrgår. Dom var snabba på att svara, men nu återstår att se hur lång tid det tar för Starboard att reagera.

    Återkommer
    Thomas

  • poopzilla

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 18:25

    Pratade med OnWater idag. Starboard har tydligen godkänt reklamationen. OW ombesörjer reparationen och säger sig behöva en månad för att byta pluggen. Det var dock OK att skicka in den senare, så att jag inte missar den annalkande säsongen, det går ju, trots allt, att segla brädan även om det inte är optimal stropposition för mig.

    Rätt OK och snabbt handlagt tycker jag.

    Thomas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig stroppinfästning – Reklamation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.