Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

  • Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

    Publicerad av pelle-surf på 4 juli, 2014 vid 12:04

    Så gick trimlinan av igår igen, mitt i ett hopp.
    När jag byter denna så är det 3:e gången som jag byter lina inom ett år.
    Jag vet att linan är en slitdel men tycker att det är lite väl ofta nu.
    Ringde återförsäljaren men dom har ingen bra lösning på problemet och
    håller med om att 3 byten/år är ovanligt mycket. Jag har rundat kanten
    i hålet på bommen så att där inte är något vasst, jag sköljer bommen varje gång som jag har kört, torkar den och förvarar den torrt och mörkt. Jag kör sällan med depower. Linan går alltid av på samma ställe, motsatt sida till nedhalet ( DP-flappen) ca 2 dm ifrån QR, där man nog oftast har bommen på linan.
    Ni som kör på Naishbom, hur ofta byter ni ? Har någon lösning på problemet.
    Kanske kan man öka livslängden på linan genom att vaxa den, vad är då lämpligt använda, lurar på typ stearin ?

    skanepaul svarade 9 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 17:22

    Byt märke Pelle ;).
    Annars fungerar stearinljus fint.

  • sailortrash

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 18:13

    Hur byter du den? Jag försökte byta på min från 2010 men konstaterarade att det inte varken få ut eller in eftersom QR är svetsad på ett ställe…

  • pelle-surf

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 18:45

    @sailortrash 724724 wrote:

    Hur byter du den? Jag försökte byta på min från 2010 men konstaterarade att det inte varken få ut eller in eftersom QR är svetsad på ett ställe…

    Då har dom nog ändrat konstuktionen, jag kör på 2012 och det är lite pill med att byta men inga problem.

    Andreas. Alla märken har nog någon akilleshäl, jag får testa att smörja stearin på Naishhälen 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 19:34

    Ännu en anledning att köpa ny bom…

  • pelle-surf

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 20:47

    @sailortrash 724728 wrote:

    Ännu en anledning att köpa ny bom…

    Kollade som hastigast på tuben, detta klippet är från 2009 och det är ingen större skillnad på
    hur man byter lina mot 2012, så köpa ny bom pga det är väl onödigt

    https://www.youtube.com/watch?v=vllSiu2VgJM

  • sailortrash

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 06:46

    aight!…det kanske funkar på min då också..

    tackar tackar..

  • gogeli

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 15:07

    Är det vaxad lina som gäller så nyttja vax från en dykbutik. Används till dragkedjan på torrdräkter.
    Alt så kan man hitta lämpligt vax i en välsorterad fiskebutik som har prylar till flugbindning. (Tror de blir klart dyrare i den butiken men…)
    Alt så får man ta fram splitskunskaperna å knåpa en lina själv av bättre kvalité. Möjligen kan nog segelmakare/el dyl hjälpa till med splitsningen.

  • ben-game

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 15:12

    Byt marke !!!!!

  • pelle-surf

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 16:28

    @gogeli 724744 wrote:

    Är det vaxad lina som gäller så nyttja vax från en dykbutik. Används till dragkedjan på torrdräkter.
    Alt så kan man hitta lämpligt vax i en välsorterad fiskebutik som har prylar till flugbindning. (Tror de blir klart dyrare i den butiken men…)
    Alt så får man ta fram splitskunskaperna å knåpa en lina själv av bättre kvalité. Möjligen kan nog segelmakare/el dyl hjälpa till med splitsningen.

    Tack för tips.
    Även dragkedjor till torrdräkt rekommenderas stearin som innehåller paraffin så det borde funka.
    Har varit hos segelmakare men det finns inte bättre material än vad orginallinan är gjord av, vad
    gäller nötning och hållfastighet ( stålvajer är nog alternativet då 🙂 )

  • pelle-surf

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 16:33

    @Ben Game 724745 wrote:

    Byt marke !!!!!

    Nix, jag vill inte byta med dig eller någon annan heller, men tack för erbjudandet.
    Försök sälja dom till ett bra pris på blocket, bagageluckeloppis eller till någon
    uteliggare som behöver regnskydd.

  • sailortrash

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 19:55

    @pelle surf 724747 wrote:

    Tack för tips.
    Även dragkedjor till torrdräkt rekommenderas stearin som innehåller paraffin så det borde funka.
    Har varit hos segelmakare men det finns inte bättre material än vad orginallinan är gjord av, vad
    gäller nötning och hållfastighet ( stålvajer är nog alternativet då 🙂 )

    kanske inte om du letar efter lina hos erlandsson brygga typ…men nog finns det bättre. det finns superlinor som klarar ett par ton, har sett dem på t.ex större trimaraner och katamarener. och då menar jag tunna linor som inte är större än smartloopen. men det blir nog rätt svårt att kopiera infästningen i chicken loopen.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 20:35

    http://www.hjertmans.se/article/dyneema-100-6mm-gra-8-flatad
    Brottgräns på 2900. Segelmakaren som jag pratade med påstod iaf att det inte finns mycket som
    slår denna. Han gjorde dessutom en åt mig, men problemet var då att få den att fästa i skotråttan i DP nedhalet dår exakt passform samt hur hårt slagen linan är blir mycket viktigt för att det ska funka. Kan alltså lika väl köpa orginalet, vilken är en mycket bra lina.

  • gogeli

    Medlem
    5 juli, 2014 vid 22:00

    Ja då är det till att ge sej på konstruktionen. Då är inte den tillräckligt bra. Vet inte riktigt hur det ser ut just vid ditt slitage. Men något mer lär ju göras för att få det bättre. Även om du har rundat av kanter mm så kanske man kan göra “rundningen” längre på nå sätt så nötningen blir över en större yta. Går det tex att få dit en längre “strut/linförare” som gör ytan längre.

  • pelle-surf

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 07:11

    Kör du på Naishbom ?
    Det finns positiva anledningar till att konstruktionen är som den är.
    Bommen är nog inte solid och genom att göra rundningen än större så riskerar man nog att det går hål i kanten på rundningen och man ist får en mycket vass kant. Har funderat på typ linförare/linskydd men kan inte komma på någon vettig lösning.

    Som jag tidigare skrev så är ju detta en slitdel. Om jag räknar ekonomiskt på slitaget, så blir kostnaden ca 10 kr/körd timme, inga större kostnader alltså, men lite irriterande ändå.
    Linan håller i snitt ca 40 körtimmar för mig, skulle därför vilja höra ifrån andra som kör på Naish hur ofta dom får byta/vad som då är “normalt” slitage.

  • hah

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 11:33

    Jag har en Naish-bom från 09, och har fortfarande inte behövt byta lina.
    Dock har greppet/loggan/gummit börjat lossna från själva kärnan i bommen, så den har ju inte bara legat på hyllan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trimlinan (silverlinan) Naish universal bom går av

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.