Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tror jag har hittat en ny fet plattvattenspot i gbg!

  • Tror jag har hittat en ny fet plattvattenspot i gbg!

    Publicerad av maackaan på 3 november, 2010 vid 18:00

    Om ni tittar på http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=torslandaviken

    Om vi säger att det blåser s-sv. Borde det inte bli sjukt platt där med tanke på “vallen”. Är det nån som vet om det ens är genomförbart att kita där? Har aldrig varit där men kollade runt lite efter spots på hitta.se eftersom att jag ville hitta nån fet plattvattenspot! Spelar ingen roll om det är grunt eller inte, bara det är platt!

    Förstår ni vad jag menar?

    maackaan svarade 13 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • pontusande

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:14

    Fågelskådarna kommer bli sura… Sen verkar det väl ligga en flygplats eller något precis vid sjön?

  • maackaan

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:17

    Det har varit en flygplats där förr tror jag, men det finns ingen där nu iaf. Sen kan man ju också fråga sig om det finns så många fågelskådare i ett industriområde?

  • pontusande

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:24

    Dom finns överallt 🙂

    Jag läste någon bevarelseplan av kommunen och där stod det att det var ett väldigt näringsrikt område med mycket fåglar. Men du har nog rätt! Kör på det kanske går att launcha smidigt på den gamla flygplatsen?

  • maackaan

    Medlem
    3 november, 2010 vid 18:30

    Launch är nog det minsta problemet, frågan är hur det ser ut där egentligen? Vad det är för botten? Får nog dra dit imorn och kolla hur det ser ut bara ifall ingen vet 😛

  • pepa

    Medlem
    3 november, 2010 vid 19:03

    Har varit på tapeten ett par gånger innan. Tydligen otjänligt vatten iaf.

  • maackaan

    Medlem
    3 november, 2010 vid 19:07

    Äh, vattnet ska ju inte drickas! Är det någon som kört där då? Lär ju vara drömmen för lite ghetto/industri freestyle 😀

  • pripps

    Medlem
    3 november, 2010 vid 20:00

    Tror det är ett fågelreservat med torn och allt där 🙂

  • solomin

    Medlem
    3 november, 2010 vid 20:18

    Fågelskådare och en massa skit i vattnet.

    Där man kommer närmast med bil är vid modelflygplan klubben, där får man ta sig över en vall med sprängsten för att komma till vattnet. Körde på isen i vintras funkade fint, men har ingen tanke på att köra där när det inte är is.

  • sourra

    Medlem
    3 november, 2010 vid 21:24
    Pepä;638416 wrote:
    Har varit på tapeten ett par gånger innan. Tydligen otjänligt vatten iaf.

    Jag tror bestämt TT, Läjet och Getskär är i samma vattenkategori. Men detsåklart, det kanske är bättre med koskit än gammalt industrislagg.

  • proddan

    Medlem
    3 november, 2010 vid 23:10

    som maackaan säger är la ingen som ska dricka vattnet? folk klagar på att det flyter bajskorvar i vattnet i vietnam ändå så kör de.. så länge det är platt o fint så borde det fungera.. Sen är frågan om det fungerar på S också ? ska def testas nästa gång

  • above_the_law

    Medlem
    4 november, 2010 vid 07:23

    Fågelskådartornet står där och enl någon jäkla lobbyist så häckar den utrotningshotade fågeln Brushanen där… Antagligen inte populärt att kita där, men häckningen sker väl i a f på våren så…?
    MEN, kör du in på grusvägen strax söder om viken så finns det en industridamm där dit du kommer väldigt nära med bilen. OBS! Jag har dock inte någon aning om vad som kan tänkas ligga i vattnet där!!!!!!”#€%&/(
    Lycka till.

  • hydrolift

    Medlem
    4 november, 2010 vid 07:40

    Finns det ingen hobbykemist som kan ta lite prover på vattnet? Själv får jag alltid minst en kallsup varje gång jag är ute och jag vill inte bli radioaktiv.

  • brushanen

    Medlem
    4 november, 2010 vid 09:44

    Jaaaja, stör vilka fåglar ni vill men lämna Brushanen – icke!

  • bennylundin

    Medlem
    4 november, 2010 vid 13:44

    Jag har kört utanför skeppstadsholmen där och bakom piren med alla vindkraftverk. Dom stal ju all vind så det var jvligt svajjigt och vekt..

  • kristjans

    Medlem
    4 november, 2010 vid 17:55

    Platsen är ett [highlight]ABSOLUT NO GO…[/highlight]

    Här är ett utdrag ur vår slutsats för området mht en kabelpark i Göteborgs området:

    “Torsviken är Natura 2000- område på grund av höga fågelvärden och klassas därmed som riksintresse ur fågelperspektiv. Inom Natura 2000- område får man inte göra något som kan påverka det skyddade naturvärdet. Länsstyrelsen är myndighet för detta område.

    Inom området finns starkt konkurrerande intressen om mark- och vattenanvändningen mellan hamnens utbyggnad, vindkraftsutbyggnad och naturvårdens intressen.
    Arbete med förslag till naturreservat har avstannat och avvaktar bl.a. utredning om ny tillfart till Risholmen, detaljplan för vindkraft och de statliga verkens utredning om riksintresset Göteborgs hamn.
    Sjöfartsverket har föreslagit området som riksintresset för sjöfart – Göteborgs hamn. Området har status som Natura 2000 enligt regeringsbeslut och beslut i EU.
    I översiktsplanen har inte slutlig ställning tagits till avgränsningen mellan område för naturvård och område för hamnutveckling. Utredningsområde föreslås i översiktsplanen. Ytterligare kunskapsunderlag krävs också för en slutlig bedömning om möjligheterna att förena bevarande- och utvecklingsintressena utan skada på Natura 2000- området.”

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tror jag har hittat en ny fet plattvattenspot i gbg!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.