Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trygghansa vs Länsförsäkringar i “Båtförsäkring”

  • Trygghansa vs Länsförsäkringar i “Båtförsäkring”

    Publicerad av ubbe på 20 september, 2005 vid 20:17

    Har fått erbjudande att teckna vindsurfingutrustningen som båtförsäkring hos Trygghansa. 3 brädormed segel bommar master mm fördelade på 1 bräda, 3 segel, 2 master samt 2 bommar för det facila priset av 336:-/år. Högsta försäkringsbeloppet är 40 000:-. >Då ingår även fenor, våtdräkt, sele mm. Har en liknande försäkring hos Länsförsäkringar. Har aldrig haft problem med Läns.. vid skador utan fått ut det jag begärt minus självrisk.
    Några med erfarenheter både från Trygghansa och Länsförsäkringar? Hur hanterar Trygg.. skador?
    Honken

    bonasurf svarade 18 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 20:32

    Jag hade trygghansa en gång sedan när jag läste det finstilta så stod det gäller ej vindsurfbräda. Då hade jag haft en försäkring där i många år.
    Blev skitförbannad, har idag folksam vet polare som har länsförsäkringar och är nöjda

  • philippos

    Medlem
    20 september, 2005 vid 21:51

    Jag har en fråga till er som har försäkrat er surfutrustning.

    Har ni någon gång “löst ut” försäkringen och i så fall av vilken anledning?

  • basse

    Medlem
    21 september, 2005 vid 05:19

    Har folksam nu och får ut en lagning hos Uffe utan problem. Killen jag snackade med var riktigt trevlig. Det funkar ju iof bara om det är en riktigt stor skada eller om riggen går sönder på något vis och om prylarna är hyffsat nya. tycker jag iaf. I detta fallet var brädan bra 1 månad och skadan riktigt stor så jag lämnade in den till uffe direkt. Hade det varit mindre och om 6 månader så hade jag nog lagat själv. Självrisken ligger på 1500 så man kan plasta och slipa en hel del innan man kommer upp i den summan. Killen på Folksam verkade mest glad att inte riggen gick sönder. Snäll som jag är sa jag att det bara var brädan. Hade nog kunnat plocka ut en mast och en bom utan problem men man får väl tänka som så att man kanske kör sönder något mera snart igen.

  • star

    Medlem
    21 september, 2005 vid 05:52

    Kontrollera noga om båtförsäkring innefattar windsurfingbräda samt om ni reser att försäkringen även gäller utomlands. Har dåliga erfarenheter själv på resande fot med TH som bara gäller i Sverige på specificerade vatten? På Klitmoller är du t ex oförsäkrad.

  • basse

    Medlem
    21 september, 2005 vid 05:56

    Då är Folksam bättre på den fronten:
    Försäkringen gäller inom Norden och i de nordiska ländernas territorialvatten.

    Mer om den försäkring jag har kan man läsa här: http://www.folksam.se/resurser/pdf/s7786.pdf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2005 vid 06:02

    Passa dig för trygghansa!
    Hade en försäkring där och approachade dom med påståendet:
    Jag har den och den utrustningen osv. vad rekommenderar ni
    att jag tar för försäkring. Hon jag pratade med undrade
    lite vad det var för utrustning osv.
    Jag försökte inte mörka vad som kunde hända, och talade om
    att det som kan hända isåfall händer på vattnet, om nu
    inte bilen blir stulen eller brinner upp!

    Alla var helt införstådda vad det handlade om, och jag hade
    haft samtliga försäkringar på detta bolag sedan
    moppeåldern.

    Efter Ca: ett år så paddlandar jag ett skapligt hopp med
    slalombrädan och den går av!

    Efter att ha kontaktat Trygg hansa så påtalar dom att
    försäkringen inte gäller på öppet vatten.

    Jag säger då att det hände då jag var på väg upp ur
    vattnet, varpå jag blev ombedd att ringa det företag de
    normalt anlitar vid båt frågor!

    Efter att ha pratat med det företaget så framkom att det
    inte finns någon försäkring som gäller windsurfutrustning.

    Vid senare kontakt med Trygghansa så menade de på att med
    den låga självrisken så borde jag förstått att denna
    försäkring inte gällde!

    Hon som jag pratade med var på mammaledighet på obestämd
    tid!

    Idag har jag länsförsäkringar som jag är jätte nöjd med!

    MVH/// J.S.

  • fnassel

    Medlem
    21 september, 2005 vid 06:33

    Oscar!

    Här har du chansen att lobba för Ert eminenta bolag.

    Tack för hjälpen senast!

    Hälsningar
    Gammelsmurfaren

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2005 vid 06:55

    Detta var precis vad som hände mig.
    Jag har ett tillägg på hemförsäkringen (båt)
    Betalar några hundralappar per bräda.
    Försäkrat upp till 21 000 per bräda.
    En gång har jag utnyttjat min försäkring.
    Körde in i ett stim näbbgäddor med hör och häpna ett
    splirans nytt segel (premiärturen)
    Bom, mast och segle gick åt pipan.
    Ringde Folksam efter tre dagar hade SP skickat nya prylar
    Och jag skickade ett papper till SP
    Vet att folk här har antagligen Länsförsäkringar eller Folksam. Har inte hört någon missnöjd.
    Kenneth
    PS Jag som skrev svar ett angående Trygghansa.
    Sen är det ju en fördel att ha resten av sina försäkringar i samma bolag.

  • bonasurf

    Medlem
    21 september, 2005 vid 07:26

    LF e bra!

  • billie

    Medlem
    21 september, 2005 vid 08:28

    Jag har precis ringt Länsförsäkringar och de har ingen speciell försäkring för vindsurfingbrädor .Utan man kan teckna tillägg till hemförsäkringen som täcker gäller för max 5000 kr.
    Så ni som har Länsförsäkringar kolla upp om försäkringen verkligen gäller. Och om jag har fått fel uppgifter så kommentera det här på forumet.
    Jag har alla mina försäkringar hos Lf och vill även ha brädan försäkrad.

  • voodoo

    Medlem
    21 september, 2005 vid 09:02

    LF har så man kan teckna en tilläggsförsäkring för småbåt där windsurfingutr gäller för max 40000 el max 20000 för brädan!
    Dock så har LF dock tyvärr väldigt dålig kunskap om sina försäkringar och villkor när det gäller windsurfingutrustning!!

  • ubbe

    Medlem
    21 september, 2005 vid 10:28

    ´Hos de flesta bolagen kan man teckna vindsurfingenutrustningen som båt. Det tror jag att det är det bästa man kan göra. Tilläget till hemförsäkringen täcker inte så värst bra. Att få ut ersättning för stulna eller trasiga grejor går bra om man har gjort fel på rätt sätt, tex att grejorna blir stulna från bilen och att de vid tillfället var låsta på taket (ink takräcke fastlåst) eller inlåsta tillfälligt i bilen.
    Vid grundstötning odyl så ska det inte vara några problem med ersättning.
    /Honken

  • oscar

    Medlem
    21 september, 2005 vid 10:44

    Kom ihåg att LF är 24 olika bolag dvs det kan skilja i villkor och ersättningsbegränsning.

    LFs försäkring heter småbåtsförsäkring och är ett tillägg till hemförsäkringen. Villkor kan beställas via http://www.lansforsakringar.se

  • bonasurf

    Medlem
    21 september, 2005 vid 11:30

    Stämmer bra det. Lf har olika policys i olika län. Iaf om man frågar dem personligen så har ni tur såp har just ert län ok småbåtförsäkring.

  • el_duderino

    Medlem
    21 september, 2005 vid 13:26

    Jag har TH, kostar 336 per år! Försäkringen gäller 1 bräda med tillbehör (segel, master osv) till ett värde i detta fallet av högst 30.000 (kände inte att jag hade nytta av mer)

    Självrisken vid ett skadetillfälle är 1000 kronor

    Försökringen kan ses som ett tillägg till hemförsäkringen etfersom denna inte täcker vindsrfingutrustning. Dvs, det krävs en hemförsäkring för att kunna täckna en småbåtsförsäkring till sina vindsurfingprylar.

    Den gäller för
    grund-, sammanstötning och kantring.
    uppläggning och transport
    brand
    stöld och skadegörelse
    rättsskydd
    skadeståndskrav

    Jag har använt mig av försäkningen en gång då jag totalsabbade en bräda. Detta funkade fin fint, enda är att man måste lämna ifrån sig grejerna. Men det hade jag inga problem med eftersom dom va så gott som obrukbara!

    Ett annat stort plus är att den gäller 45 dagar utomlands… eftersom hemförsäkringen gör det!!!
    Har fått papper på detta men det är olika beroende på vem man pratar med på försäkringsbolaget.
    Så verkar det ofta vara så se alltid till att få papper på vad som gäller, för dom har ingen riktig koll!!!

    hoppas inte premien + självrisken skjuter i höjden nu bara för alla vindsurfare kommer täckna denna försäkring! wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trygghansa vs Länsförsäkringar i “Båtförsäkring”

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.