Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tung bräda, vattenfylld? Saneringstips?

• tung bräda, vattenfylld? Saneringstips?

Publicerad av anonym-anvandare på 24 augusti, 2004 vid 08:40

Hej!

Min bräda känns rejält tung, betydligt tyngre än polarens identiska. Antar att jag måste fått in vatten på nåt vis. Jag har inga dingar eller skador som jag upptäckt men har varit i vattnet med luftskruven urskruvad…

Jag har suttit 45 minuter nu och läst alla gamla trådar om problemet men vill ändå gärna ha lite egna tips efersom,

1. Det kommer inte ut något vatten ur luftskruven när den ligger upp och ner över en tidning. Får inte heller ut något när jag suger som besatt i nämnda hål.

2. Jag har inga synliga skador där den kan ha tagit i vatten. Brädan känns inte mjuk någonstans. Men tung.

Kan jag ha fått vatten vid fotstroppsinfästningarna i brädan?

Och så alla åtgärdstips som jag inte helt fattar.

Skall man borra hål BÅDE í botten och toppen av brädan eller bara det ena? Hur djupa hål? Borrstorlek? Många hål? Om man nu skall borra i båda ändarna, skall man då hålla på och vända på brädan så vattnet åker fram och tillbaka eller bara ha den åt ena hållet?

Sedan snackas det om fläkthistorier. Hur funkar det? Ställer man bara någon sorts kupévärmare och blåser mot brädan eller förutsätter detta att man har en skada som man vill torka ut?

Jag vore oerhört tacksam för tips. Svara gärna även om ni inte kan reda ut alla mina virriga frågor. Ett svar är bättre än inget som någon sade.

/Kurre

sunil svarade 20 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 08:50

Förr om åren brukade det gamla borrtricket funka ganska bra. Minns inte om jag borrade ett eller två hål, bara att den stod upp ett par dagar så att vattnet kunde rinna ur. Tror att det räckte med ett hål faktiskt.

Detta var ju iofs före sandwich, på den gamla epoxy-glasfibertiden.

• sunil

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:02

Öppnar du luftskruven så borde det räcka med ett hål, hålet behöver inte vara stort, och det räcker att man har borrat igenom det hårda materialet som ligger på ytan när man har kommit in till de mjuka skummet behöver man inte borra längre
    om du ska använda en kupefläkt lr nåt sånt så ställer du den bara så att den blåser på brädan ,men se till att det inte blir för varmt, en del material tål inte mycke värma alls innan de börjar hända saker!

• endy

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:05

Om det kommit in vatten genom luftskruven, prova att ta till vara på sista värmen i luften, låt brädan ligga med öppen skruv där det är varmt så kan det sippra ut vatten/kondens genom skruvhålet, värt att testa innan du börjar borra.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:38

Tackar för tips, bägge två!

Funderar bara, när det nu inte kommer ut något vatten ur luftskruven, kan det verkligen vara där jag fått in det då?
    Kan jag sitta och trycka på någon liten skada, något litet läckage som jag inte ser?

Ska nog skruva av stropparna ikväll och se om jag kan hitta någon skada där.

Annars tolkar jag er som att jag först skall låta brädan torka och helst kondensera med luftskruven öppen i några dagar, gärna varmt. Om det inte gör någon större viktskillnad borrar jag ett litet hål i enan ändan av brädan och låter den sedan stå med hålet neråt någon vecka.

Rätt uppfattat?

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 09:39

Sorry, bägge tre skall det vara så ingen känner sig utesluten. Tack igen.

• sunil

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 16:05

Ja, de behöver inte droppa ut vatten även om det finns vatten i brädan, men om du inte har någon skada som kan ha tatt in vatten verkar de julite skumt, brädan har inte nån lagning nånstans som gör den tyngre?

• ola_p

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 16:22

Svar till:

men har varit i vattnet med luftskruven urskruvad…

[/ QUOTE ]
    Då är det inte så konstigt om det är ett antal liter vatten i…
    Gjorde liknande grej en gång, hade inte dragit luftskruven ordentligt och sedan vägde brädan MYCKET… låg två veckor och torkade ur, passade på att laga en liten ytlig skada som jag borrade upp så rann det mesta ut ur luftskruven, när det slutade rinna fick den ligga varmt en och en halv vecka eller nått, sen var den iaf väldigt nära orginalvikten…

• anonym-anvandare

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 09:15

Jag har upptäckt skadan nu… brädan var inte så hel som jag trodde. Jag har trampat igenom en aning vid ena bakstroppen. Inget direkt hål men ett litet veck ungefär där hälen slutar om man står i stropparna. Har blivit lite mjukt runt omkring och när man klämmer så sipprar det ut vatten genom vecket.

Hur gör man nu? Det är mjukt en bit in under padsen men dessa var int helt lätta att få loss. Började skära lite lätt men dom vill inte släppa ända ner mot brädan om ni förstår. Blir en liten hinna pads kvar. Skall man skära upp rejält och låta det torka? Räcker det att skära upp kring skadan eller bör man även borra upp ett hål för att få ut vattnet? Hur länge måste det torka tror ni? En vecka? Två? Känns inte så kul att vara utan sin lilla bräda nu när det brallar i titt som tätt. Och när det förhoppningsvis är torrt och lätt igen, lägger jag bara på marinepoxi då eller måste jag ha något annat under?

Är dessutom lite orolig att brädan tar in vatten genom fotstroppsinfästningarna. Har skruvat av stropparna och får upp lite vatten när jag suger sådär härligt i dessa hål. Det kan ju vara bara lite läckvatten från blöta stroppar men jag är inte helt säker. Hur tätar man ett sådant hål??? Går det?

Ytterst tacksam för tips! Vill fixa till det här så snabbt som möjligt inför höstvindarna.

• sunil

Medlem
    26 augusti, 2004 vid 10:43

d beror väl lite på hur duktig man e på o fixa sånt men om man vill få de garanterat bra fortast möjligt kan man ju lämna in brädan hos ett proffs.
    ja har iofs ingen aning om va de skulle kosta men de finns väl nån annan som har bättre koll på sånt?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tung bräda, vattenfylld? Saneringstips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.