Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Turistsurfing med 11kvm.

• Turistsurfing med 11kvm.

Publicerad av anonym-anvandare på 6 juni, 2002 vid 08:08

OBS detta inlägg är inget för muskulösa typer, duktiga tävlare och allmänt duktiga, utan mera för klenisar och ständiga nybörjare som jag.

Har under ett tag nu provat att gå upp från 9.5 till 11 och surfat pass på 3-4tim speciellt runt omkring vindgränsen 5m/s för det är ju tidig planing man vill åt i första hand som turistsurfare. Som turistsurfare kanske man vill ”åka maximalt fort i låg vind och lagom chop.” Mao en optimal kombination av hög komfort-faktor och thrill-faktor. (Vad man inte vill är att brädan med 70 fena flippar i hård vind och meter-hög chop och fenan går igenom seglet. Inte alls ovanligt och väldigt trist när det händer. Mitt intryck hittills är att det fungerat klart bra. Själva upphalet är klart tyngre än 9.5 speciellt när det blåser, men när det är uppe är det helt OK. Man måste uppenbarligen arbeta mer med momentet i den tyngre riggen, vara liksom tidigare att parera när riggen är på väg bort i från en. Det tog nån timme av funderande och test på vattnet, men sen fungerade även detta utmärkt. Nåt som slår en är hur bra race-seglet tar höjd och inte minst märker man det när man ska slå mot vinden, plötsligt tycker man att man surfar ”mot vinden.” Problemet hittills har varit vatten i bommen vilket liksom är nåt man inte behöver med en 11-rigg. Helt klart ska man som klen turistsurfare köra på maximal safety med så här stora riggar. Kör man slut på sig långt ut i hård vind så är det inte bra alls. En 9.5:a kan man slita upp på vilja långt, långt över 10m/s i chop, men när vinden trycker på, på en 11 så verkar det gå en klar gräns där för oss som inte tävlar och inte är allmänt vältränade. Samtidigt upptäcker jag styrkan ökar ordentligt efter några längre surfpass med 11:an. Slutsats visst kan man som turistsurfare gå upp till 11:a. Inga problem alls. Men man gör nog klokt att börja i området 5-7m/s i mini-chop. Just för att träna in att buffra tidigare än vanligt när riggen börjar bängla och kanske, som för mig, för att bygga upp mer styrka. För att det här inte ska missförstås så är mitt favoritsegel Supersonic 6.7 (med motsvarande vindar), men man vill ju surfa jämt och det får man om man kör 11:a också. Mvh / Bosse

anonym-anvandare svarade 23 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2002 vid 08:41

Hej Bosse!
    Jag tyckte jag såg att du kom 10:a på en tävling nyligen, och vad jag förstår så var det en av dina första. Stämmer detta vill jag bara säga grattis till en bra inledning på din utveckling som regattaseglare! Du verkar vara en genuin soulsurfer som njuter sportens alla aspekter, -en härlig attityd!
    Mvh. Uffe

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juni, 2002 vid 09:31

Hej Ulf
    Nej, nej, nej det var inte jag. Det var nån klart duktig. jag surfar i undre babian-klassen. Garanterat. Hörde till dom som åkte runt med en Wing på taket runt 80 la av i 15år men började om riktigt grovt. Men du har rätt jag är trots usel nivå, en soul-surfer, (samma kommentar från uthyrarna på Flag Feach sist faktiskt.) Det jag däremot är riktigt stolt över är att fått ihop en sanlös logistik som gör att när 99% av mina kompisar smiter från jobbet ett tag på eftermiddagen för att öva puttar så drar jag ut och surfar en sväng sen tillbaka till jobbet.
    Nästa kuliga pryl blir att kolla upp speed+gps+11+4.5-7m/s för en som surfar i undre babinaklassen.
    Ha det
    /Bosse

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA