• Tuttlebox

Publicerad av windride på 14 mars, 2004 vid 22:24

Är det vanligt att Tuttleboxfenor har olika djup infästning (då menar jag inte tuttle/deep tuttle) ? Jag har två fenor till min bräda och den ena verkar passa fint, men den andra har lite för djup infästning, så när fenan bottnar i brädans fenbox så sticker fenans infästning ut ett par milimeter ur boxen. Men det är väl inga bekymmer att fila lite på fenan så att fästet blir lite grundare ?

Tuttlebox fäster ju fenan i brädan med två skruvar. Ska dessa dras hårt ? Det verkar läskigt att dra åt dem eftersom det bara är ca 2mm tjockt material vid fenskruvshålen i brädan. Någon som har erfarenheter om detta ?

/Danne

diil svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • diil

Medlem
    15 mars, 2004 vid 00:49

Måtten på infästningen ska väl vara standardiserade, och samma på alla tuttlefenor. Vissa småvariationer är det alltid, men jag har aldrig sett så mycket som några mm. Jag har två tuttlefenor, den ena sitter som formgjuten och den andra går i på gränsen till för lätt och lite för djupt i brädan. Tuttle-infästningen är ju konisk i fram och bakkant, så om den inte går i riktigt kan du dra lite hårdare, om du är säker på att den inte bottnat i brädan såklart. Men ta det försiktigt så inte brädan ryker. Och kolla först att problemet inte beror på:

1) Att skruvarna är för långa och bottnar i fenan. Jag fick såga av ett par skruvar några mm en gång.
    2) Att infästningarna har olika mått, håll dem mot varandra och jämför. Om de är olika -> fram med sandpapper.

På’t bara! /D

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA