Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Två batteri koppling

  • Två batteri koppling

    Publicerad av oljons på 11 juli, 2002 vid 18:40

    Införskaffade en klockren VW 84 högtakare för ett tag sedan. Efter diverse gasol-, kök-, mm- installationer återstår bara bygge av överslaf och inkopplandet av ett andra batteri för drivning av kylbox och annat småplock innan sommarens surftripp. Jag har fått olika tips från alla jag pratat med ang. betterikopplandet. “Det är inga problem att ladda båda från generatorn samtidigt…” säger en del och “Du måste absolut ha omkopplare och relä…” säger andra. Själv är jag smått konfunderad men antar att omkopplare/relä varianten är säkrast.

    Så jag undrar helt enkelt om någon har kopplingsscheman på detta. Antar att det måste in brytare, relä, säkringar och någon form av kopplingscentral till vilken man sedan drar kyl, lampor mm. Själv har jag egentligen nollkoll men har snappat upp en del av de jag snackat med…

    Tacksam för tips!

    Mats

    pher svarade 21 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juli, 2002 vid 07:05

    Jag har samma problem, finns det någon vänlig som vill berätta?????
    /Olof

  • pher

    Medlem
    12 juli, 2002 vid 16:52

    Mitt tips är att besöka nån bilstereo handlare. De har såna här boxar att koppla in mellan två batterier. Tycker ni ska kosta på en sån box för tror de sliter på generatorn annars.

    Sen får ni väl göra nån pluspol “central” (åter igen titta på bilstereobyggarna) nånstans till extra batteriet där ni drar in tänkbara elektriska prylar o jorda sen mot chassiet.

    Mvh

  • pher

    Medlem
    17 juli, 2002 vid 16:22

    Har lyckas snoka reda på att Hjertmans säljer en sån här typ av “pryl”..
    Sidan 105 finns en diodbrygga, Följande står:
    Diodbrygga för laddning av två separata batterier, tex start o förbrukningsbattteri.
    För generator max 70A. Fungerar så att tex startbatteriet fulladdas först o därefter nästa batteri. 87*85*114 mm.
    Prylen kostar 597 :-

    Som ni ser tar den bara en generator upp mot 70A o det är väl tveksamt om de flesta bilarna idag har så små generatorer.. De flesta brukar ligga mellan 60-80A.. Hur kraftiga ni har på era minibussar vet jag ej, men borde juh vara kraftigare??

    Jag ska luska vidare. Själv vill jag nog ha en “pryl” som klarar en större generator..
    Ryktas även att bilar framöver kommer att gå på 48 volt, vilket sabbar ett sånt här inköp..
    Fördelarna finns dock. Mindre kablar, mindre störningar i stereo osv skulle de innebära.. Jajaa. den som lever får se..

    Jag luskar vidare o återkommer nog igen.. = )

  • oljons

    Medlem
    19 juli, 2002 vid 12:16

    Jag tror att jag löst problemet på ett bra sätt:

    http://www.skyllermarkspressar.se (var fasen har dom fått namnet ifrån??) verkar ha järnkoll med kopplingsscheman och tips. Jag köpte ett Bosch skiljerelä av dem. Det ser till att båda betterierna laddas samtidigt under körning men att ström bara tas från extrabatteriet då motorn ej är igång. Genom att sedan koppla en helt vanlig strömbrytare på styrströmskabeln mellan tändningslås och relä kan man dessutom stänga av laddningen till extrabatteriet om så skulle behövas.

    Detta gör att man får båda de funktioner som jag var ute efter i min fråga, billigt och safe. Bra va!!

  • getwet

    Medlem
    22 juli, 2002 vid 12:01

    Grattis till den nya bussen, många trevliga och roliga resor väntar dig säkert framöver.
    Angående relä eller brytare så har de bägge fördelar och nackdelar. Men…..en manuell brytare vinner nog i slutänden ändå, den kräver dock lite “minne” hos dig som användare vilket inte behövs på ett automatiskt relä/diod.
    Varför då inte använda diod? Anledningen är den att det försvinner några tiondelar laddström i dioden, kan tyckas lite men ack så viktigt för att få ett batt toppladdat så du får maximal effekt och lång livslängd. Billiga lösningar kan nämligen visa sig dyra i slutänden pga kortare livslängd på batt mm.
    Det bästa, (observera att det är min inställning, andra kan tycka någonting annat……) är en manuell brytare med olika lägen för batt 1 batt 2 båda samtidigt och ett läge där du bryter strömmen helt! Kanske inte så bra på vissa moderna motorer, men din 84 har inte den typen av elektronik. Fördelar med detta då? Full ström till dina batt, du kan välja själv vilket batt som ska laddas, kan använda även förbr.batt som hjälp till att starta osv. Det är en enkel montering, använd rätt dimensioner bara på kopplingar och kablar, annars spricker konceptet, ta i lite på kablarna, aldrig fel!!!
    Min egen erfarenhet är att använda sig av en manuell brytare som går att ställa om under gång (generatorn ger ström), det förenklar det hela. Den totala kostnaden för en sådan installation torde inte bli mer än ca 600-800kr, beroende på hur mycket batt kabel som ska dras samt vilken kvalite du väljer. När allt är monterat ska du mäta upp hur många volt du får fram till batt med motorn på tomgång. Du ska då ha minst 14.4-14.5V på batt, annars är det något fel……..
    Generatorn tar inte speciellt mycket stryk av dubbla batt, den laddar ändå jämt i en bil med tanke på att vi använder oss av lyse, stereo, fläkt mm under färd. När din original generator förr eller senare rasar (tidsfråga på en 84) ska du nog kika efter högeffektsgenerator istället, oftast billigare än en original…..men betydligt bättre, märkligt va?!

  • stickan

    Medlem
    23 juli, 2002 vid 07:23

    Hur är det igentligen att ha en manuell brytare på startbatteriet. Den måste vara ganska fet för att klara startströmmen som förmodligen är >100ampere. Eller misstolkar jag din beskriving.

    MvH Stefan

  • getwet

    Medlem
    23 juli, 2002 vid 08:35

    Brytare av bättre kvalite som finns i båtaffärerna klarar från 150-300amp beroende på pris och kvalite. De som går att switcha under gång har oftast den lägre gränsen men är ändå att rekommendera.
    Pris från 250-600kr, av egen erfarenhet rek. jag att lägga någon hundring extra, kvaliten på de billiga asiatiska brukar inte hålla!!!

  • oljons

    Medlem
    24 juli, 2002 vid 21:40

    Den brytare jag installerat är inte kopplad på själva batterikabeln utan på styrströmskabeln till reläet. Brytaren styr allstså reläet som i sin tur bryter själva strömmen mellan batterierna. Bosch relä ska klara detta utan problem. Installationen fixades klar idag och det verkar funka. På fredag rullar vi mot Guincho!

  • s

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 14:29

    Tjenare Mats!

    Jag har löst mina elkopplingar i bussen på exakt samma sätt som du! Har fungerat skitbra under hela semestersurfresan!

    Jag har dessutom satt en liten elpanel där jag kan välja till-från på kylen och fuktevakueringsfläkten längst bak i bussen. Dessutom så kan jag välja om dessa två skall vara kopplade på tändningen, förbrukningsbatteriet eller vara avstängda helt med en på-av-på switch. Normalläget är då att de körs då tändingen är på och bara belastar förbrukningsbatteriet när behov föreligger av mer kyla eller ventilation. Jag lyckades inte att dra ur förbrukningsbatteriet (70Ah) under en hel månad på surfsemester.

    Hoppas att du hade massa vind och vågor i Portugal! Vi ses i Varberg i höst!!!

    Staffan

  • tubert

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 20:39

    Pher, Ifall bilarna går på 48 Volt i framtiden kommer du nog att ha råd att köpa en ny brytare ungefär samtidigt som du har råd att köpa en 48-vols-bil som surfbuss…. Så jag tycker inte att det sabbar en eventuell affär med en 12-volts-pryl idag.

  • ove226

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 22:05

    Detta inlägg kommer att hjälpa mej mycket nu när jag ska börja inreda bussen!
    självklart blir det kyl o grejor så jag måste ha två batterier!
    så man tackar för hjälpen!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 09:48

    Visst skulle behovet vara stort så sabbar det inget köp idag… Surfbuss suget har dock lagt sig för tillfället. Vet att det kommer igen till våren/sommarn (som varje år). Det enda jag behöver ett extra batteri till är min kylbox, men känns lite väl att slänga in ett extra batteri bara för det än så länge, men får se. Det blir till sommarn jag behöver det till isåfall…

    Möjligt att man har RÅD till det, men resonerar man så så har man juh RÅD med en jävla massa (tills pengarna är slut). Resonerar man så så kan man juh slänga en surfbräda bara för att det kommer något bättre.. bara för man har RÅD med det.. Tänker du så med allt du skaffar? Lite framåtsikt skadar inte.

    12 Volts uttag inuti de “nya” bilarna lär juh finnas, men inte vid laddningen.

  • skarabe

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 20:08

    Mr_wave.
    Vill bara lyfta fram förslaget ytterligare en gång om att ha en kontrollpanel till prylarna du kopplar på förbrukningsbatteriet. Jag har uppskattat denna funktion i min buss (om inte annat för felsökning när något är fel). En kyl drar så in i helvete med ström och många kylar har stöd för att förutom 12V köras på 220V och/eller gasol. Du kan med enkelhet koppla en diod till varje switch på kontrollpanelen så du ser vilka prylar som drar ström från batteriet.

    Personligen föredrar jag relä eftersom jag inte behöver bekymra mig om att slå till och från skiten. Jäla surt att inte komma iväg efter en helg i Varberg eller nåt..

    Jag har monterat en helt vanlig utanpåliggande 220-voltsdosa i bussen och dragit en kabel med en hon-kontakt till utrymmet bakom regplåten (VW-buss). Har sedan någon lampa och kylen kopplad dit. Skitbra om 220V finns tillgängligt! Har man ingen ebersprakare eller sånt kan det vara gutt att koppla in en helt vanlig värmefläkt för att öka behaget i bussen.

  • tubert

    Medlem
    9 oktober, 2002 vid 14:03

    Råd och råd, enligt getwet69:s inlägg här uppe kostar den ju 250 – 600 pix, så det är ju inga stora summor det handlar om. Om du ska köpa en brytare nu så kan du ju alltid se till att den klarar 48 V, så har du ju en brytare som funkar både nu och i framtiden.

  • pher

    Medlem
    10 oktober, 2002 vid 14:54

    En brytare JA.. Den kan man juh använda även om det skulle gå 48 volt iden! Där är det väl inget att tveka på om man vill köra den lösningen.

    Om den sak jag pratar om funkar i 48 Volt vet jag inte. Dessutom är den jag nämner för klen, Klarar bara 70 amp generator. Så “prylen” kostar alltså mer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Två batteri koppling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.