Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Två kites LEI, RAM eller båda?

• Två kites LEI, RAM eller båda?

Publicerad av carlsagan på 7 oktober, 2011 vid 22:00

Jag har precis gått kurs och fastnat rejält för att köra kite. Nu ska jag inhandla mina första grejer och det är ju inte så lätt utan erfarenhet. Har läst så gott jag kan på andra trådar. Inbillar mig att jag mest vill cruisa fram och tillbaka och göra en del hopp på vatten, på snö ungefär samma och kanske testa topptur. Jag bor i Stockholm så det blir inte ofta det blåser över 10m/s. Vindsurfat mycket vilket gjort mig lite allergisk mot utrymmeskrävande utrustning – och RAM foil tilltalar mig därför med enkelhet, litet och kan köras på både snö och vatten. Tycker att en 12 kvm LEI tub tar en del plats och då vill man väl ändå ha med två kites på flyg. LEI är dock det jag lärt mig på och vet att de flesta kör på.

Vill köra både snö och vatten och tänker nu ca 12 kvm RAM och 8 kvm LEI på vatten, jag väger 85kg. Vad ska jag köra på, är fördelarna så mycket större med LEI på vatten eftersom de flesta verkar köra på det? Om man ska kombinera, är det bättre att ha den större i ram eller vise versa? Eller är jag ute och cyklar och den enda som kommer dragandes med RAM på sommaren en 8 m/s dag på Dalarö eller utomlands på typ Cap Verde?

Tack på förhand!

pjoter svarade 13 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • pepa

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 09:09

Sthlm + 85 kg = 10m2 lei som absolut minst. Du och en åtta kräver i alla fall 12-13 m/s för att ha kul. Har inte kört så mycket ram men du är inne på rätt spår, den fördelen som finns är att de stora modellerna funkar i mindre vind än lei. Att de tar mindre plats är marginellt, det är i stort sett bara pumpen som gör lei större men den har du ju ändå om du skall kombinera. Ska du bara cruisa kan ram vara ett bra val. Vill du tricka och utvecklas är det inte ett lika bra val då de titt som tätt blir lite jobbiga vid krascher i vatten (vilket brukar hända om man testar nya grejer). Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag hade gjort om jag var du. Med obegränsad budget skulle jag kanske köpt mig ett ram-monster och en lei-elva, men ska du resa till blåsigare ställen skulle du behövt något mindre också. Om du tror på sthlm-vindarna så ta en stor lei (15-16) och en 10:a. Då klarar du dig från ca 6 m/s till ca 12-15 m/s, beroende på vilken kite du väljer.

• milkman

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 09:42

Köp en tubkite, kör den året runt. En foil (RAM) tar marginellt mindre plats än en tub men är mycket mer bekväm att starta och landa själv. Om du ska ha en foil för topptur så bör du sikta på öppna celler. En sån tömmer du helt själv på luft i alla väder , och går jättesnabbt att starta då du slipper förfylla. Då kan du landa och starta ensam, i alla lägen. Tyvärr funkar inte öppna celler på vatten dock.

Hade jag fått rekommendera så hade det naturligtvis blivit Ozone (då det är de vi säljer) men kombon finns från flera märken. Ta en Zephyr 17m och en 8 eller 10m Catalyst. Då har du kitebart från ca 4 m/s till ca kuling.
    Om du bara ska ha en så sikta på en Edge 13 eller Catalyst 12m, då startar du vid 6 m/s och håller kiten till en bit över 11 m/s. Bättre att börja med stora kiten än med lilla. Då kan reglera genom att inte åka ut i för mycket, och du får flest dagar övning.
    På snö så använder du den lilla kiten från det att den flyger, det enda du tappar med en mindre drake på snö är riktigt djup snö i lite vind, då behöver du samma storlek som på sommaren. Men så fort snön är lite packad så kan du köra en 10m Catalyst från ca 5m/s (eller från det att du får upp den i luften, relativ vind gör resten)

Du skulle ju kunna mixa en Zephyr och en turkite, typ Access 10m också förstås.. Kom gärna in och byt några ord med oss när du är på kungsholmen om du vill.

• regfellow

Medlem
    8 oktober, 2011 vid 10:08

En Flysurfer speed 3 15m dlx kan man köra på vatten mellan 5 och 12 m/s och även lägre och högre med erfarenhet och rätta brädorna. Den är som gjord för att cruisa och göra hopp och tar jävligt bra höjd. Den väger som en 9a LEI och är lika bra på land som på vatten. Finns även i 12 m utförande.

Dock skiljer sig LEI och Foil lite åt rörande start, återstart och landning och iom att du är grön så borde du ha någon som visar dig hur du gör med Foil, eller gå en kort kurs i det med. Annars är det inte mycket som skiljer rörande körningen.

En foil är normalt lite mer komplex i uppbyggnaden. Det är lite som med cyklar; har du 21 växlar så är det mer som kan gå i sönder och strula än om du har en treväxlad, men då har man ju fördelarna med.

Har själv kört 15m Speed, 10,5a och 8a och det har täckt in alla normala förhållanden. Skulle lätt funkat med 15 och en 9a med.

Detta är ett alternativ av många olika att välja mellan. Det är bara du som kan komma fram till vad som passar dig bäst. Tyvärr måste man prova sig fram och det tar tid.

• carlsagan

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 09:32

Tack för de informativa svaren. Jag har bestämt mig för att börja med en tub 12kvm på vatten och när snön kommer så kan jag testa den på snön för att se hur det är och försöka avgöra om jag vill ha foil kites speciellt för snö eller lättvind.

Nu är jag ju inne på en tub som första kite, men är det någon som vet hur en Flysurfer Unity 12 är jämfört med en tubkite (på vatten) i samma storlek, t ex Ozone Catalyst 12 ? De är väl tänkta att konkurrera gissar jag.

• plattvatten

Medlem
    9 oktober, 2011 vid 10:02

Kop en rally SS 12a, Nyborjarvanlig pa alla viss, fullt tryck i 6 s/m, great depower so du haller den upp till 15 s/m.
    Bomsystem som funkar (4 linors), ibland alla barnsjukdomar som olika marken har haft igenom aren. Costa Rica saljer for 6500 kr completo om du har vagarna forbi eller Lasurf for 9000 kr.
    Grattis nu slipper du tanka mer pa detta.

• pjoter

Medlem
    10 oktober, 2011 vid 11:53

Här kommer ett lite sent svar men du har kanske inte slagit till redan.

Till att börja med, Jag säljer bland annat flysurfer kites så jag frå väl ses som partisk på precis samma sätt som Jens (milkman).

En kort pres:
    Jag har kört tubar sen -04 och foilar sen -06 så jag tillhör en av dem som har mkt erfarenhet av båda sorter, både egensurf här hemma, på kurser som instruktör och även på resor.

Här kommer lite svar på lösa frågor ur tråden.

1, storlek ihoppackad:
    En foil blir betydligt mindre ihoppackad. Man kan också komprimera den betydligt hårdare eftersom det inte finns några ventiler, bladders eller liknande som kan gå sönder (det har hänt). En välpackad speed3 19kvm blir ungefär lika stor som en riktigt välpackad 12a. en foil 10a blir mindre än en tub 6a. Du slipper också pump mm om du inte reser till ett center med kompressor.

2, drag/kvm:
    Normalt ger en foil mer drag/kvm pga effektivare profil mm (finns en anledning till att flygplansvingar slutade vara singleskin redan i början ´på 1900-talet). Dock finns det som vanligt en hög andra parametrar som spelar roll här, som AR tal, projicerad yta mm. Speed3 är världens mest effektiva kite för (undantag vissa monster gjorda för landbruk, som blade tex) och ger klart mer drag/kvm. Sen har dom trevligheten att ha massvis med depower vilket ger ett grymt stort vindspann.
    Sen finns det andra FS kites, som exempelvis unityn som nyss släppts och som jag precis fått två sessions på. Den upplever jag ge ungefär lika mkt drag som en normal tub i samma storlek. Jag vill testa unityn lite mer innan jag ger en hel review på den.

3 foils på resor:
    Beroende på vart du åker kan det mkt väl vara så att du är ensam eller iaf sågott som med din foilkite. Det kan vara riktigt störande ibland när de på centret inte har en aning om hur de ska hjälpa dig med kiten. Exempelvis gick det ett antal svordomar när kiten skulle launchas från vattnet i egypten och kitecaddien endast snackade arabiska och gjorde alla tänkbara fel. Tog emot kiten fel, tittade bara på när jag behövde hjälp, hjälpte när jag absolut inte ville ha hjälp mm. Blev mkt trasslande med linor på den trippen tack vare det. De sista dagarna begav jag mig istället bort från båten och skötte mig själv från en flotte (vilket funkade utmärkt).
    Fördelen annars är ju storleken, windrangen och att du slipper pump. Sen går nästan allt att laga på 5min med spinnackertejp och några extra bridleinfästningar (som är gjorda för att gå av först på FS kitesen så inget viktigt skadas). Man kan också flyga en foil med rejält sprängda celler. en punkterad lei är körd. Tror jag hade 5-6 väggar helt upprippade från LE-TE utan att jag märkte mer än att kiten tappade lite bottendrag (och att den såg ut som en påse).

storlek på vatten/snö:
    Det jens säger är lite rätt ;). Det funkar att komma igång med en betydligt mindre kite på packad snö än på vatten. Djup lössnö ger tvärtom mer motstånd än vatten. MEN!! bara för att man är igång behöver det ju inte betyda att det är så förbaskat kul. 🙂 Jag själv tillsammans med sågott som alla jag vet väljer samma storlek oavsett underlag. För att kunna hoppa, kroka ur, carva osv behöver man ha en viss kitestorlek, vad underlaget än är.

Fördelar med foil (FS):
    mindre ihoppackad
    mer effektiv
    större windrange
    slipper pumpa
    snabbare riggning
    samma kite på sommar som vinter (slipper tänka om och ha två grejer för samma vindstyrka).
    snabbare relaunch, oavsett underlag
    mjukare och behagligare i byar, spec när vinden droppar
    tål mer och hårdare krasher
    flyger ok även när den är lite trasig

Fördelar tub:
    alla kör det nästan, lätt att få hjälp
    stabilare när det blåser mycket
    kan ligga på stranden uppumpad en hel dag och vänta
    idiotsäkrare riggning då man börjar från början inför varje riggning
    direktare känsla (generellt iaf, vissa tubar är betydligt sluggigare än foilar)
    flyter alltid, även om den legat 3h i vattnet

Vad jag själv kör efter och brukar rekommedera:

stor kite 14kvm-> – defintivt en foil, tubarna har fortfarande ingen chans och kommer troligtvis inte ha det i lättare vindar. en stor tub är också sjukt segt att pumpa. 🙂

mellan kite 10-14kvm – foil eller tub, beroende på vad man gillar och om man ska snökita också. ska man snökita kör på en foil, det funkar med en tub också men att pumpa å gå ut med linor i -15c och djup lössnö är bara självplågeri.

liten kite <-9kvm - tub, jag upplever att de fortfarande känns stabilare i dessa vindar. ockå bra att lätt kunna få hjälp när det blåser på. Själv skulle jag aldrig heller få för mig att ge mig ut på fjället och snowkita när det blåser 10-12m/s och uppåt. Det bästa du kan göra är att komma i kontakt med surfare i ditt område och höra vad de tycker och tänker. De flesta på steffo/surfzone är från skåne och västkusten, vi har klart andra förhållanden än ni i sthlm. Kolla in på http://www.kitenation.se, där hänger sthlmsfolket.
    vill du prova FS kites kontakta Kaj på http://www.kajtech.nu
    mvh
    Pjott

• dadil

Medlem
    11 oktober, 2011 vid 23:11

jag skulle ta en 14-16 och en 9-11, båda LEI. Det bästa tycker jag är att ha båda av samma modell då de oftast beter sig lite mer likt varandra, både vid start/landning, i luften och när saker skiter sig. Det kan vara bra speciellt i början, när man ska lära sig säkerhetsfunktioner och alla olika knep för vattenstart, inställningar etc…

När det gäller relaunch av stora kites så väljer jag en 5 linors LEI före allt annat, jag uppskattar jag att jag gjort 40-50 relauncher med min 7 år gamla 5-linors C 20kvm utan att misslyckas i år.. (och det är i bindningar med bräda på) Om man väljer en nyare och mindre blir det ännu lättare.

• cortex

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 06:34

Just när det kommer till relaunch i väldigt lätta vindar så är Speed3 DL helt klart både snabbare och lättare att få upp ur vattnet än en bamse-stor LEI.
    Vi kan gärna göra en back-to-back test i 3 – 4 m/s om du vill. 😀

• telekiter

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 08:21

En sak som inte tagits upp av andra här är att du bör kolla hur dina riggnings/launch-platser ser ut! Med det menar jag att om du har (som vi har här i Sundsvall) stränder fulla med kvistar och annat bråte är RAM (foil) ett helvete då bridlarna har en förmåga att fastna i allt, som kardborre (på fina stränder har det mao ingen betydelse). Dessutom, om du kör i rak on-shore vind med, smal strand, kan det va ett jäkelskap att få ner kiten om du är ensam. Du står då ute i vattnet och backar ner kiten på stranden MEN nu har du ju inget att fästa bommen i (du står ju ute i vattnet) och släpper du ner bommen är det stor risk att kiten blåser in i buskarna. (Bridlar + buskar = Nighmare).

Vad gäller pumpning av stor LEI-kite så har jag nyligen fått ändra uppfattning då jag köpt en Blade Fat Lady (17m). Leading edge är lika smal som på min 10,5:a (Vari Vulcan 2011) och struttarna är det smalaste jag någonsin sett!!! dvs bara marginellt långsammare att pumpa än min 10,5:a. Deffinitivt snabbare än min Naish Helix 14, och till min stora glädje svänger den snabbare än Helixen också :- .

För övrigt har jag en Flysurfer psycho3 10:a. Den kör jag enbart på vintern och den funkar fantastiskt bra där (den funkar ju dessutom som backup på sommaren om någon LEI skulle fallera, i rätt vind förstås). Bekväm, skön kite med bra de-power och rätt bra vindregister. Om du får tag på en sån i bra skick så är det ett mycket bra köp!!

En tubkite är inget kul på fjället så glöm det, men ute på snötäckta sjöar i närområdet kan du mycket väl köra LEI på vintern. Problemet med LEI på vintern är att få den att ligga stilla kvar på snön utan att glida iväg, medan du tar dig till bommen och får på skidor/snowboard/skridskor/blades/buggy etc.

Jag håller med de andra om att i starka vindar, > 12-13 m/s (hos oss betyder det byiga vindar), har jag större förtroende för en LEI-kite.

Om du har fina stränder så kan nog en stor RAM (Speed3 15) va ett bra alternativ tillsammans med en 9-10:a LEI (SS Rally, BEST Kahoona, F-one Bandit 4 eller 5, Naish Bolt etc). Det finns ju en massa LEI att välja bland. Detta var bara några alt som du säkert skulle tycka om pga den fina re-launchen på dessa kites då du är nybörjare, bra re-launch är ju också fint på vintern.

/Urban.

• dadil

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 21:50
    Cortex;672728 wrote:
    Just när det kommer till relaunch i väldigt lätta vindar så är Speed3 DL helt klart både snabbare och lättare att få upp ur vattnet än en bamse-stor LEI.
    Vi kan gärna göra en back-to-back test i 3 – 4 m/s om du vill. 😀

oväntat att du som vanligt berättar för oss att dina kites är bättre än alla andra.

senast jag var ute och kraschade och relaunchade min 20kvadratare utan problem blev jag pååkt av en jätteflysurfer som kom drivande twistad med nån stackare släpandes efter upp på stranden…

• carlsagan

Medlem
    12 oktober, 2011 vid 22:25

Jag tror jag börjar få bra kläm på vad jag vill välja med alla bra svar. Tycker att en FS speed 3 15kvm eller FS unity 12 låter som ett mycket attraktivt alternativ i kombo med en LEI 9. Som snökites verkar också ozone trevligt alternativ. Finns ju andra bra märken också såklart som jag inte kollat upp.

Efter vad jag hört av andra och läst här så verkar inte RAM så vanligt på vattnet, frågan är om det mest är för att de är så mycket sämre än LEI på vatten eller för att inte tillräckligt många duktig åkare syns ofta med dem.
    Jag följer strömmen denna gång och kör på två 12 och 8 LEI kites, rätt eller fel får jag nog först reda på när jag provat både RAM och LEI kites om något år. Större än 12 så hade jag nog ännu mer övervägt ram som största kite.

Kommer troligen köpa en vinterkite också fast först provar jag med lei på platt mark, är det kul så blir det troligen en ram kite. Vill gärna prova en ram på vatten också och förhoppningsvis när jag blir lite mer van på vatten så vågar jag mig ut med den bland alla tub kitare:smirk:, för jag tycker RAM kites verkar grymma när man tittar på youtubefilmer med bra hangtime, lätta att hantera och klarar både land/vatten, även om de precis som LEI verkar ha sina för- o nackdelar jämfört med varann.

• cortex

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 07:56
    dadil;672823 wrote:
    oväntat att du som vanligt berättar för oss att dina kites är bättre än alla andra.

Oj, du har förväxlat dig själv med mig. Gör om gör rätt.

dadil;672823 wrote:
    senast jag var ute och kraschade och relaunchade min 20kvadratare utan problem blev jag pååkt av en jätteflysurfer som kom drivande twistad med nån stackare släpandes efter upp på stranden…

Fanken, fick vi dig inte den här gången heller. Värre än en kackerlacka…

För övrig lägger även jag all skuld på just tillverkaren av samtliga LEI-kites som under åren har drivit in i mig, flugit in i mina kites och linor samt ställt till med oreda på stränder och i trädtoppar när de har fått lin-trassel eller framförts av en otursam stackare.

(Lägg till lagom mäng av ironi i meningarna ovan så det bara känns lite ohälsosamt)

/Kaj

• cortex

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 07:59

carlsagan, FS-kitesen är rätt vanliga på vattnet i Stockholmstrakten. Speciellt i lättvind.
    Hoppa in på http://www.kitenation.se och hör lite med folk där. De flesta Stockholmarna hänger på KN, även dadil. 😀

/Kaj

• pjoter

Medlem
    13 oktober, 2011 vid 11:21

Speed3 15 är en helt perfekt kite i kombo med en lei 9-10a.
    Unityn har inte alls samma bottendrag och kommer inte ge lika många bra dagar på vattnet i ett vindfattigt stockholm.

När det gäller LEI vs foils så spelar mkt andra faktorer in än enbart prestandan.
    Som tex att det endast är ett fåtal tillverkare (FS, spleene, Peter Lynn) som gör seriösa foils för vattenbruk. Jämfört mot mängder med LEI tillverkare.
    En annan sak är priset, en foil är dyrare både att designa och bygga vilket såklart gör dem dyrare för kunden.
    En tredje sak är att den största prestandaskillanden till foilens fördel är i lättvind, och hur många seriösa filmer, tävlingar osv görs på vindfattiga platser (som du råkar bo på)?
    osv osv…

Hade jag bott i ett karibiskt blåshål hade jag troligtvis varken skaffat foil eller lagt pengar på bra neopren. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Två kites LEI, RAM eller båda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.