Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två veckor – vart åka?

Taggad: 

  • Två veckor – vart åka?

    Publicerad av dr-masse på 24 november, 2009 vid 13:00

    Japp, [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56784″]det här [/ame]närmar sig ju obarmhärtigt allt mer. Vilket enbart är en fördel, eftersom omgivningen förväntar sig att det resulterar i något som måste göras. Har aldrig greppat riktigt varför det anses vara så, men tänker absolut ta tillfället i akt, ah!

    Två veckor har lämnats som öppna för resa av familjen för egen surftripp 2010. Tro det eller ej, men så länge har jag aldrig varit iväg på en resa för enbart surf. Det försök som gjordes, Australien 1990, fick jag ge upp pga ryggskada efter två åk i vågorna, snyft. Faktiskt enda gången jag gjort illa mig lite mer rejält i vindsurfing.

    Men nu så. Två veckor på plats, resdagar kan läggas på. Vart och när åker jag?

    Min nuvarande lista, utan ranking:

    – Irland
    – Maui
    – Mauritius
    – Chile
    – Baja
    – Kalifornien
    – Kap Verde
    – Marocko
    – Brasilien (Jeri eller Ibiraquera)
    – SA
    – Västra Australien

    Ja, såklart önskar jag att det vore mer än två veckor, men det är samtidigt oerhört mycket mer än ingenting. Dessutom är jag en familjepapps av hög klass, oah!, och nog ganska risig på att vara ifrån mina kids längre än typ 18-20 dagar.

    Några önskemål från min sida:

    – Tillförlitlig vind (ja, så bra det nu blir med det…)
    – Tillförlitliga vågor. Vågorna behöver inte vara superutmanande, men mellan 1 och tre meter, helst.
    – Hyggligt bra mat (nej, jag tänker inte vara i två veckor på ett och samma ställe och leva på torr cous-cous med långkokt höna)
    – Lite najs kultur/natur
    – Klar fördel om det finns lite några spots som man kan välja mellan beroende på humör, vind och vågor

    Surftrippserfarenheterna här på konfen är ju minst sagt gedigna, så vad tycker ni? Lägg till, ta bort, kommentera och ge inspiration. Och kom ihåg, blir resan misslyckad så är det såklart ert fel och inte mitt, ha, ha! 😀

    styret svarade 14 år, 4 månader sedan 18 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • sinker

    Medlem
    24 november, 2009 vid 13:27

    Otrolig timing, jag sitter precis idag och tänker exakt samma tanke. 40-kris och dags för en riktig surfresa nån gång nästa år. Förmiddagens planllösa nätsurfande gav följande:

    – kanske ska man hitta en clinic nånstans för att få ut mesta möjliga surf när man är där och samtidigt ha en Jem eller Guy inspirera en till nya nivåer

    – Baja’s våg ser lång och inbjudande ut och borde vara grymt utvecklande

    – GC (Pozo/Vargas) går bort för jag varit där så mycket redan och jag vill ha mer vågor!

    – Marocko kan det vara något kanske?

    – Irland ser ju ut att kunna bjuda på fina vågor men är det stabilt nog att boka långt i förväg?

    – Vore ju praktiskt om man kunde hitta något som inte var 12h flygresa…

    Kommer att följa tråden ivrigt 😉
    /sinker

  • macedu

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:08

    – Irland
    – Maui
    – Mauritius
    – Chile
    – Baja
    – Kalifornien
    – Kap Verde
    – Marocko
    – Brasilien (Jeri eller Ibiraquera)
    – SA
    – Västra Australien

    Nå…. vilka av ovan har du redan varit och “smutsat” ner……
    I nuläget….. vind, vind, vind OCH SOL SOL SOL SOL……..
    Så mitt tips nu är
    STRYK IRLAND…….(nedan, INGEN SOL EJ VARMT, gå för shorts och rash)
    STRYK KAP VERDE- Dengufebern
    Dollarn är låg…….så…

    /mac:laugh:

  • robin

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:27

    När du i framtiden lider av reumatism, gråstarr, penisavund och senilitet, vilket ställe kommer du att ångra att du aldrig provade på? Jag gissar på Maui:-)

  • rad

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:36

    Åk till Kapstaden så kan du hjälpa mig rigga dina gamla icon:) Är där från mitten på dec och 4v framåt…
    När det gäller kap verde var jag där två veckor i april och seglade bara vid Angulo centret…där är det i princip bara plattvatten…det kom ett litet swell under två dagar som iof såg soft och lagom ut men bröt nära stenstranden. (tyckte jag iaf, mest locals som seglade under de två tillf.)…så vill du segla vågor är det nog Punta Preta som gäller och utan ha sett det stället live så tror jag det är HÅRIGT! (stora vågor utan vind nära stenstrand…men det går att teckna försäkring på hyrprylarna:)) Eh, just det, maten var väl sådär på Kap Verde…och ganska dyrt då det enda som finns på ön är sten, allt annat måste flygas in eller fiskas upp!

  • douglas-l

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:41

    A va faan….EGEN surftripp står det ju ja ja…låter inlägget ligga kvar ifall nu någon ska åka med familjen! Åker själv utan familjen till Maui…40 års present…tack för det frugan!!

    _______________________
    Frågan är ju lite när under 2010..men här kommer iaf lite erfarenheter från Mauritius:
    Hyffsat smidig flight, nattflyg med Maurituis air med kort stop i Paris, den stora bonusen är att man flyger i samma tidzon, ingen jetlag flyger ut eftermiddag och landar på morgon skapligt utvilad.

    Club mistral http://www.club-mistral.com/en/destnews/9 har en kanonfin anläggning på södra delen av ön knapp timme från flygplatsen. Perfekt för familjen, allt inom 100 m, surf, pool, barnpool, boende och restauranger (suverän mat!). Ur familjesynpunkt är det perfekt då vinden läar runt udden vilket gör att man kan sola och bada i lä samtidigt som man har koll på surfet, kul snorkligen och otroligt gästvänligt! Bra mat och spännade äventyr inåt ön.

    Surfet har 2 bra rev, yttre och inre, inre ca 1 m yttre stooooort! info på siten ovan, nya bra grejer och skön attityd. Körde 4.7-5.3.

    Allt som allt är det ett riktigt skönt ställe med mycket kul för alla i familjen. Vi åkte i juni och betalade ca 30´för en dryg vecka (2 pers) inkl halvpension.

    Jeri verkar soft…iaf efter att ha kollat Life filmen 😉

    Bifogar en bild från vårt hotell granne med Club Mistral…inre revet bryter en bit ut på bilden.

    Hur som helst…nice med en surftripp, good luck!!

    //Douglas

  • _frippe_

    Medlem
    24 november, 2009 vid 14:43
    Quote:
    Hyggligt bra mat (nej, jag tänker inte vara i två veckor på ett och samma ställe och leva på torr cous-cous med långkokt höna)

    Även om dom också erbjuder långkokt get så tror jag Marocko går bort direkt med tanke på detta önskemål. Dock kan du nog bocka av dom andra punkterna på listan om du åker till Moulay på sommaren.

    Jag har två ställen jag verkligen vill surfa på och besöka innan jag lägger ner och det är WA och Maui. Med tanke på att du redan varit i WA så blir min tips alltså Maui.

    Eller så gör du slag i saken direkt och hänger med oss till SA över jul/nyår :santa:

  • stefan_gbg

    Medlem
    24 november, 2009 vid 15:08

    Skönt med folk med samma problem. Dock bara en vecka till förfogande.
    40-årskrisen närmar sig och surf begäret ökar.
    Efter ett missär år vad det gäller surfing måste 2010 bli kanon.
    Finns det några bra, vindsäkra ställen i oktober, november?

  • irieman

    Medlem
    24 november, 2009 vid 15:19

    Jag tycker antingen Maui eller Baja, Punta San Carlos. Har inte varit i Baja men det verkar ju vara en helt grym våg som aldrig tar slut. Nuförtiden kan man ju flyga in dessutom så att man slipper den tydligen väldigt håriga resan dit. Dessutom finns det ju instruktörer som Jem Hall och Matt Pritchard t ex på plats lite av och till. Annars ta med familjen och åk en 5-6 veckors till Maui. Ska själv börja lobba för ett så’nt upplägg inför våren 2010, vill tillbaks till Maui!

  • svenne

    Medlem
    24 november, 2009 vid 15:55

    Jag tror att SA är svårslaget när det gäller prisvärt-faktor. Om du ändå inte har familjen med som klagar på sand i nyllet och ingen bil att shoppa med, vad är det då som hindrar dig? 😉

  • charlieb

    Medlem
    24 november, 2009 vid 16:17

    Ehh, Jeri! Kanske lite långt på bara två veckor men 17-18 dagar helt ok.

    Baja är väl annars ultra bra!

    C

  • perrapops

    Medlem
    24 november, 2009 vid 16:20

    Bokade 3 veckor i Jeri i Januari, vet att det inte är bästa säsongen för vind, men chansar lite och hoppas:) Tjejen ska åka med, icke vindsurfande, kapstaden lät inte så lockande för henne…
    ‘Någon som vet hur vinden brukar te sig i Januari?

    Annars ser det underbart ut, bra pris på resan med.

  • sinker

    Medlem
    24 november, 2009 vid 18:48
    CharlieB;589783 wrote:
    Ehh, Jeri! Kanske lite långt på bara två veckor men 17-18 dagar helt ok.
    C
    Perrapops;589784 wrote:
    Bokade 3 veckor i Jeri i Januari, vet att det inte är bästa säsongen för vind, men chansar lite och hoppas:)

    Kvalar Jeri verkligen in på listan om det är bra vågor man letar efter?
    /sinker

  • surfmeister

    Medlem
    24 november, 2009 vid 19:04

    Jeri är ett fantastiskt ställe om man letar efter fantastisk miljö, bra mat, vind och glada surfare. Det finns hyffsade vågor men om man är ute efter ett bra vågspot finns det nog bättre alternativ, typ Apelviken 🙂 Jag var där i två veckor med tjejen och det var bland mina bästa semesterresor någonsin och jag längtar tillbaka. Dock finns det ställen med mkt bättre vågor (dock få ställen det blåser så mkt, fick typ 90% segling med 4.5 och mindre….).

    Att åka till Maui hade nog varit fantastiskt men så långt (många tidszoner) för 2 veckor….av alla de alternativ som de specar skulle jag satsa på SA. Slipper tidszonerna, är varmt och gött, vind och vågor i princip garanterade samt att det finns säkert en del annat att göra mellan surfpassen. Annars finns Bästkusten! Billigt och bra med übertrevliga människor!

  • kamaaina

    Medlem
    25 november, 2009 vid 11:25

    Men Jeri har ju knappt vågor ju!?!

    Maui är det som gäller….. funkar på 2 veckor…..

  • mexi_

    Medlem
    25 november, 2009 vid 12:48

    Jag åker till Kapstaden för tredje gången nu till nyår och det är ett kanonställe!
    Billigt, varmt (inte olidligt) och bra vind/vågor.
    Mycket att se runt omkring, otroligt vackert.
    Finns många ställen att åka till beroende på vindriktning.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två veckor – vart åka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.