Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › UDS Revolution? Öh…
-
komplett kitt med krok och hela skiten för 1000 spänn till kund?
//Pan
-
Personligen är jag mer skeptisk till Cabrinhas Recon verkar vara ett jätte bra system men mycket som kan haka upp sig. Men vi får se om några år vad som finns kvar. Recon och UDS är svårt att jämföra överhuvudtaget det är två helt olika saker Recon bygger på ett traditonellt system UDS är ett helt nytt system. Dom som tror att UDS är ett spinningleash säkerhets system är helt fel på det det är mycket mer än så. Men all info finns på Naish hemsida. Har fått lite påpekningar om att jag fått det till att låta som ett helt säkert system vilket det naturligtvis inte är man kan så klart åka på oväntade luftfärder även med UDS det kräver bara mycket starkare vindbyar än tidigare men vinden har hur mycket power som helst så allt kan hända glöm aldrig det.
-
Vet inte exakt vad det kostar´men bör hamna på ungefär 1000-1200 med tanke på att ett komplett med bomm kostar 2035:- En Naish bomm går väl på cirka 900 har jag för mig.
-
Hysteri vet jag inte jag har kanske skrivit typ 5-6 inlägg om UDS och sedan bara svarat på frågor. Men någon hysteri finns överhuvutaget inte att tala om vi är väldigt få som kör med UDS än så länge. Ser man till andra länder så är intresset för UDS så där inte alls tal om någon hysteri och fortfarande inte så många som använder det. Men det är väldigt nytt så vi får se om några år om det var en flopp eller en milstolpe i kite historien själv tror jag på det senare men vi får se om några år då finns det förmodligen ännu bättre system.
-
Spreader bar kommer med UDS konverteringssatsen.
Cabrinha recon != Naish UDS
Två helt olika grejer!
Recon == bara Cabrinha drakar
UDS alla normala 4 linors system t.o.m cabrinha !Mvh Michel
KiteShoppen i Varberg
http://www.kiteshoppen.com -
Alltså,
det behövs inte en Naish sele, du byter helt enkelt ut kroken du har mot den som medföljer.
Visst kan du bygga själv, men inte riktigt precis som UDS:en som har roterande delar på diverse ställen etc.
Men nog kan du bygga något som är säkert och fungerar själv.
Fråga Pan han har gjort det och publicerat bilder ett flertal gånger.
Jag föreslår att du testar min UDS i vinter och sedan kan du göra som du vill. Har inte hunnit testa den själv ännu så jag kan inte berätta något revolutionerande från egna ergarenheter, men nog ser det allt bra ut och jag tror att det är mer besvär att bygga själv än att helt enkelt köpa en lösning. Om du sedan kör UDS eller någon annan kan väl kvitta.Men kom och testa som sagt.
/H
-
Svar till:
Recon och UDS är svårt att jämföra överhuvudtaget det är två helt olika saker Recon bygger på ett traditonellt system UDS är ett helt nytt system. Dom som tror att UDS är ett spinningleash säkerhets system är helt fel på det det är mycket mer än så. Men all info finns på Naish hemsida.
[/ QUOTE ]
Om Recon bygger på ett traditionellt system så skulle det vara intressant att se; vilket?
Recon är Helt nytt, medans UDS endast är det spinninglesch system jag haft och många fler på sina drakar t ex wipika -03 bommen. Skillnaden är den att man inte har ett schakelsystem på UDS, och att man kan depowra kiten 200%… men detta är väldigt diskutabelt.
Som ni förmodligen märkt; när man skotar ut bommen så pass mycket att man slakar bakre linorna så spelar det ingen roll hur mycket mer man kan skota ut bommen, det har ingen effekt på draken.En negativ sak med UDS är att när man aktiverar säkerhetsystemet(kopplar loss sig från draken genom leachet) så flyger bommen iväg på en av linorna som är ca 27 m långa, detta betyder att man måste simma o hitta bommen och efter det bygga ihop systemet igen.
På videon gör dom det på stranden och det ser ganska krångligt ut om jag får säga det själv…
http://www.naishkites.com/naishkites/uds/full.mov
dessutom måste man väl relauncha draken genom att simma o hålla på som med vanliga drakar eh?När man utlöser Recon sys. stannar bommen kvar och en del av mitten linorna åker fram ett par meter(kolla videon). detta betyder att man inte behöver simma långt för att återstarta draken. ´
Dessutom kan man relauncha draken hur enkelt som helst med Recon sys. man använder samma system när man depowrar draken som när man återstartar den(kolla vidoen).
Genom Recon systemet har man ingen extra lina som är kopplad till kroppen, leachet är inbyggt i chicken loopen.När man ska aktiver Recon drar man i en boll, när man ska aktivera UDS kopplar man först ur bomen och sen drar man i en boll… Recon borde gå snabbare att aktivera vid fara…
http://www.cabrinhakites.com/html/download_recon/recon.movHar kollat på Recon systemet och det verkar inte vara någon risk för att systemet ska haka upp sig pga sand eller likn. allt såg ut att vara av bra kvalitet o vara bra genom tänkt.
Om det är att köra unhooked som lockar till UDS systemet kan man enkelt koppla på en lina från selen till release bollen på Recon och köra unhooked…
Jämför systemen själv o dra egna slutsatser om vilket som är bäst, känner bara att ex patrikol endast promotar UDS när Recon (kanske)är snäppet vassare.
E.
-
Har inte tid just nu men det var inte många rätt! kommer med ett utförligare svar lite senare idag. Kan bara säga att Recon är säkert jättebra har inte själv verkligen provat det men tittat närmare på det på stranden därför uttalar jag mig inte om det systemet med mer än vad jag sett eftersom jag med utgångspunkt ifrån dina konstiga slutsatser om UDS vet att du inte provat det så låter det som att du kanske säljer just Recon systemet och vill hålla det som det absolut bästa, men eftersom du envisas med att jämföra UDS med Recon så betyder det bara att du inte fattat hur UDS funkar. Ps åtminstone titta på det i verkligheten innan du uttalar dig om något system.
-
kul att se vad du tyckte var fel, men bara för att få det sagt så säljer jag inte utrustning överhuvudtaget. läst på mig om recon/uds sen dom kom ut o säger vad jag tror om dom olika säkerhetsystemen. känner inte att jag hittar på eller smutskastar, kolla på hemsidorna o jämför själv.
E.
-
1
”Om Recon bygger på ett traditionellt system så skulle det vara intressant att se; vilket?”Svar:
Ta vilket du vill det fungerar på exakt samma sätt när det gäller att kontrollera kiten under åkningen. Skulle föreslå att du väljer Cabrinha för det gillar ju du.2
”En negativ sak med UDS är att när man aktiverar säkerhetssystemet (kopplar loss sig från draken genom leachet) så flyger bommen iväg på en av linorna som är ca 27 m långa, detta betyder att man måste simma o hitta bommen och efter det bygga ihop systemet igen.”Svar:
Nej du använder samma linor som tidigare så stoppern som sitter en bit upp på höger fram lina stoppar den långt innan den kommer i närheten av 27 m.
Det går alldeles utmärkt att ta upp kiten direkt och köra in till stranden (Kiten fungerar precis som vanligt) och först där i lugn och ro sätta ihop säkerhetssystemet vilket även kan göras i vattnet för det är ganska enkelt men varför när det inte behövs? Man gör precis som vanligt när man relaunchar vilket för dom flesta kiteare är helt ointressant eftersom man bara ägnar sig åt detta fenomen i början, sedan har man inga problem att behålla kiten i luften där den skall vara. Med UDS är det så mycket enklare än med det tidigare systemen men det är säkert ännu enklare med Recon så kan man inte hålla kiten i luften och brukar relauncha kiten ofta så visst kan det säkert vara jättebra.3
”Genom Recon systemet har man ingen extra lina som är kopplad till kroppen, leachet är inbyggt i chicken loopen”
Svar:
Med UDS så är Leashen Chickenloopen.4
”När man ska aktiver Recon drar man i en boll, när man ska aktivera UDS kopplar man först ur bommen och sen drar man i en boll… Recon borde gå snabbare att aktivera vid fara…”Svar:
Nej det är inte rätt om du är kopplad i den fasta loopen ja då måste du först haka loss den fasta loopen och sedan dra i en röd boll, Men är du bara kopplad med chickenloopen vilket man är 85% av tiden så är det bara en boll man måste dra i.5
”Om det är att köra unhooked som lockar till UDS systemet kan man enkelt koppla på en lina från selen till release bollen på Recon och köra unhooked…”Svar: Det är en omöjlighet med UDS att köra unhooked så jag tror inte det är det som lockar någon till UDS.
6
”Jämför systemen själv o dra egna slutsatser om vilket som är bäst, känner bara att ex patrikol endast promotar UDS när Recon (kanske)är snäppet vassare”Svar:
Patrikol promotar inte alls UDS medvetet, jag har skrivit 1 tråd kanske 2 kommer inte riktigt ihåg, om UDS (Resten är svar på frågor) för att jag tyckte känslan och depower möjligheterna var fenomenala med UDS speciellt för nybörjare. Jag hävdar fortfarande att jämförelse inte kan göras mellan systemen eftersom Recon bygger på tidigare system när det gäller handhavandet av bommen i förhållande till vinden. Båda systemen är en väldig framgång för kitesurfare Världen över är jag övertygad om tror att folk kommer att kunna välja det som passar dom bäst. Har både Naish Cabrinha och Slingshot kites så jag är inte för något speciellt märke. Hade jag kunnat köpa Recon till min 03a CO2 så hade jag haft det för länge sedan, men tyvärr så går inte detta men UDS passar till alla kites och bommar! Synd för jag hade gärna haft ett Recon system verkar vara väldigt intressant. Precis som Slingshots nya kites! Jag gillar saker för att dom är bra inte för att det står ett speciellt märke på sakerna.
Mvh Patrik -
Patrik hoppas du inte tog illa upp, var inte min avsikt att hoppa på dig på nått vis.
Visst jag hade fel om stoppern såg den bara inte på naish.com, ville endast påpeka för dem därute att Recon säkert är ett grymt system. UDS är säkert grymt skönt att köra med, men det har sina negativa sidor också.
Du verkar tro att jag gillar cabrinha mycket, nix gör jag inte, tycker bara att Recon har potential precis som UDS.
Tappar draken gör man väl till o från även om man har kitat i ett par år, när man tränar nya trix t ex?
Recon kan man visserligen inte bygga på en bomm men det är ett fungerade leachless spinn system som desutom är ap enkelt att relauncha från vatten o snö.good winds.
E
-
Ingen fara!
Det är två nya väldigt intressanta system tror inte det är så enkelt att man kan säga att det ena är bättre än det andra. Det är väl lite vilken typ av åkare man är och vilken nivå man ligger på. UDS är ju helt omöjligt att göra handlepass med så då funkar ju det inte alls kommer att bli intressant och se vad det blir av systemen om två år kanske det inte finns någon som använder UDS eller Recon! Vi får se vad som händer framöver ännu så länge så är det alldeles för få som använder eller ens har provat UDS så vi får väl koncentrera oss på att vara försiktiga när vi kitear det är ju trots allt vi själva som bedömer om det är säkert att gå ut. Ha de gött fan det börjar bli lite för kallt även här nere, snart nog kan man bara vara ute 45 min i stöten
-
Följer den här debatten med intresse.
Jag har testat Recon och det jag kan säga så är systemet lite besvärligt i samband med start av kiten då det är väldigt mycket linor som hänger och slänger fram och tillbaka. Hela systemet bygger på att linan kan löpa fritt genom vingtippen på kiten.
Att på ett smidigt sätt kunna aktivera systemet igen efter att man löst ut det tror inte jag är bland det lättaste man ger sig på. Kan inte tänka mig nått tristare än att börja simma bland massa linor som flyter omkring.
Re-launch funktionen o spinning leashen verkar dock bra, förutsatt att linan kan löpa fritt.
En annan positiv sak är att man ej behöver schakel då chiickenloopen kan säkras fast i selen.
Jag kommer dock att konvertera min bom och satsa på UDS då jag tror på att kunna skota ut kiten så pass att man kan rida vågor utan att man åker ifrån dem hela tiden.
Det som behövs är att kunna stå emot de kraftiga vindbyarna som kan komma utan att behöva använda någon typ av QR och då tror jag att Naish är de som ligger närmast en bra lösning. Trist att när man som jag som föredrar Cabrinha inte kan köpa 04, men iofs så är CO2 – 03 en riktigt bra kite.
Skall bli intressant att se var utvecklingen tar vägen för klart är att detta är inte vägs ände vad gäller säkerhet och depower utvecklingen./CH
-
Mav,
det stora ”problemet” med Recon är ju att du MÅSTE ha en Cabrina kite.
Och hur många har det?
Annars ser det ju jävligt bra ut på film måste jag säga, speciellt relaunchen.
/Henrik
Logga in för att svara.