Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Taggad: ,

  • Underarmsmuskler sökes

    Publicerad av k-caesar på 13 januari, 2015 vid 08:14

    Seglade i Lejet i söndags men jag hade glömt att ta med mig underarmsmusklerna.

    Om någon sett dem eller har tips (övningar) på hur jag får dem tillbaka så mottages de tacksamt…

    Har en del uppslag men tänker att detta forum bör ha en hel del bra tips för en klen kropp som gärna kör lite längre pass samtidigt som jag orkar hålla i bommen.

    Nya handskar (Dakine Mitts) som håller händerna varma känns ju grymt bra!! Men det skulle ju vara kul att orka hålla i bommen när man skall hoppa och gippa 🙂

    Känner ett otroligt ladd för året och har ingen lust att stå på stranden och gnälla!

    Soon to be – Karl Alfred Boy

    spinl svarade 9 år sedan 28 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • tmalm

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 08:20

    Körde med dakine+ fleeceinnervante= varmt å skönt men kan inte hålla i en kaffekopp pga träningsvärken. Har skaffat tunn å fin Hestra ullinnehandske från XXL nu som ska testas på lördag hoppas jag.

    /T

  • ola-h

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 08:56

    Jag kör frekventa underarmsvilopauser och har då överdragskläder som jag snabbt tar på mig för att hålla uppe värmen i resten av kroppen. Men annars är nog det bästa att helt enkelt segla mycket. Rimligen blir man starkare. Verksamma övningar bör antagligen vara gren-nära dvs att bära tunga saker med hala handskar på och lite lagom stas runt armarna…

  • sinker

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 09:16

    Mitt tips: Klipp hål i handskens innersida för bättre grepp.

  • john1

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 09:27

    Har själv samma problemet, kan inte använda handskar/även problem med dräkter med lång arm. Greppet blir annorlunda och du får ödem (svullnad) i muskulaturen proksimalt i underarmen. Det är muskelsvullnaden blant annat som komprimerar mot ett par nerver vilket medför tidigare utmattningskänsla (N. Medianus för flexormuskler/ N. Radialis för streckmuskler). Jag har så klart också provat träna bort det vid att bli starkare, men det ger ingen bättring. Större muskler ger sannolikt bara tidigare symptom om du råkar ha medfödde trånga “Nervkanaler” mellan muskelgrupperna. Som Ola H. skriver: Pausa ofta: prova på något sätt att avlasta neoprentrycket mot underarmsmusklerna under pauserna. Det är det enaste som hjälper. Har också känslan av att moderna dräkter är trånga i underarmen även om materialen idag är ganska så flexibla. Köp enbart vinterdräkter spec. för vindsurfing, inte Kite! Vidga ärmarna med PETflaskor när dräkten skall torka i garaget.

  • ola-h

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 09:49

    Tack John1 för den vetenskapliga förklaringen. Är det alltså kanske _tack vare_ mina löjligt smala underarmar och att jag heller aldrig tränar något annat än vindsurfingen som jag oftast kan segla längre tid än de flesta?

  • lars_k

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 10:16

    Bra tips med PET-flaskor för att vidga underarmarna. Åsa tog hårt åt mitt grepp i förrgår. Kändes som det var dräkten som snörpte ihop underarmarna. Känns fortfarande stelt i underarmarna 2 dar efteråt. Jag kör vågsurfdräkt (Oneill Mutant) som kanske inte är det allra smartaste för wsurf. Är några år på nacken så gummit har nog hårdnat lite också. Ska trycka i ett par PET-flaskor i ärmarna och se om det hjälper!

  • k-caesar

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 10:17

    Eller så är det som du skriver timmar på vattnet sm gör skillnad…

    Får väl fråga banken om pengar till att köpa stenudden så löser sig nog både armstyrka och bomproblematik…

  • john1

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 10:32

    Hej Ola
    Har en kompis som varit svensk mästare i skrotlyft, även som senior (old boys). Han ser inte extremt stor ut, men våldsamt stark. Det har nog också med muskelfibrenas karaktär (kvalitet) att göra också. Fortsätt med smala armar, unviker därmed också trång dräkt om underarmarna.
    JJ

  • k-caesar

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 10:57

    @john1 730181 wrote:

    Har själv samma problemet, kan inte använda handskar/även problem med dräkter med lång arm. Greppet blir annorlunda och du får ödem (svullnad) i muskulaturen proksimalt i underarmen. Det är muskelsvullnaden blant annat som komprimerar mot ett par nerver vilket medför tidigare utmattningskänsla (N. Medianus för flexormuskler/ N. Radialis för streckmuskler). Jag har så klart också provat träna bort det vid att bli starkare, men det ger ingen bättring. Större muskler ger sannolikt bara tidigare symptom om du råkar ha medfödde trånga “Nervkanaler” mellan muskelgrupperna. Som Ola H. skriver: Pausa ofta: prova på något sätt att avlasta neoprentrycket mot underarmsmusklerna under pauserna. Det är det enaste som hjälper. Har också känslan av att moderna dräkter är trånga i underarmen även om materialen idag är ganska så flexibla. Köp enbart vinterdräkter spec. för vindsurfing, inte Kite! Vidga ärmarna med PETflaskor när dräkten skall torka i garaget.

    Bra info, skall testa PET flasketricket.

    /Klas

  • j-f

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 12:49

    Efter tips här på surfzone preppar jag numera insidan på mina Dakine handskarna med biltemas remspray.
    Har testat flera andra handskar, förböjda osv, men funkar dåligt bara för att det inte är någon friktion på insidan. Spelar ingen roll hur bra grepp det är mellan utsidan på handsken o bommen om det inte är bra grepp på insidan. Grepp/friktions problemet flyttas bara…

    Ett problem jag känt av med Dakine handskarna är att kragen är lite tight, krage + våtdräkt som kramar om underarmen ger snabbt krampkänning. Har därför börjat köra med kragen nervikt, upplever att det funkar bättre, kan tom dra åt remmen lite hårdare. Brukar också vara noga med att placera remmen precis över handleden

    Tips på övning:: “mid row” med TRX band (eller liknande hemma snickrad setup), händern i vinkel som man håller bommen. Denna övning är väl så grenspecifik man kan komma på land och den ger bra uthållighet o styrka

    /Johan

  • marste

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 13:32

    Hej

    Min teori är att man har mer att vinna på att ha starka underarmar än svaga eftersom en svag muskel utmattas fortare än en stark med mjöksyra som följd. Sen behöver man ju inte köra bodybuildarprogram som fokuserar på volymmässigt stora muskler som kräver mer blod gör så att våtdräkten smiter åt hårdare.

    En riktigt bra styrkeövning är marklyft där du tränar både grepp och i princip hela kroppen. Akta ryggen bara! Jag tror också på att hålla hela kroppen så varm som möjligt då extremiteterna nedprioriteras vid nedkylning.

    Här är en länkt till lite övningar för starkt grepp: http://www.styrkelabbet.se/starkt-grepp-och-grova-underarmar/

    Mvh Marcus

  • Aquario

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 15:03

    Räckhävningar hemma i mattebommen eller på ett utegym fungerar bra för bättre uthållighet.
    http://youtu.be/sxCeGmVWNw0
    Sedan kan man även träna köldtålighet för att slippa handskar.
    http://youtu.be/6YcteE0u59c

  • mankan

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 15:09

    En sak som många inte tänker på är att “motionera” muskeln. Tex, om du tränar mycket styrka i benen så gör inte det att dem blir uthålliga. När du tränar en muskel bildas mycket slaggprodukter som gör muskeln stum. Därför bör man som i det här fallet t ex cykla för att öka blodgenomförseln i muskeln och “skölja” bort slagget. Musklerna måste “smörjas” upp lite då o då. Hoppas ni förstår vad jag menar 😀 TRX:en eller band är skitbra eftersom det tränar både grepp, bålstyrka och balans. Kört ett år och märker stor skillnad.

  • john1

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 17:35

    Läs conclusion i denna artikeln: blant annat nervkompression som följd!
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3778689/
    Det är exakt va som händer oss.

    OBS: Jag menar inte att vi får kompartment syndrome vid långtidspåfrästing av underarmasmuskulaturen, men det är exakt samma mekanism som drabbar oss när vi inte längre orkar hålla bommen vinterstid med vinterdräkt som strammar etc. Alla våra muskler är omgivna av såkallade “muskel-fasciaer” och när muskeln blir trött och sväller möter den motstånd inom det begränsade volym som denna “rigida påse” runt muskeln. Syrgas brist uppstår, muskeln blir inte av med sura slaggprodukter som laktat etc. och det börjar gå mot ett kompartment syndrom utan att det inte utvecklas helt till det. När musklerna sväller (är trötta) så påverkas nerverna som ligger mellan musklerna. En del av oss har tyvärr otur med relativt trånga förhållande mellan musklerna och nerverna kommer också iklämm efter relativt kort tid.
    Ola med tunna u. armar har i denna situation mera tur än många av oss. Jag tror fortfarande att man inte kan träna bort denna otur som jag också har, men självsagt, en viss styrka måste man jo ha. (lätta tjejer springer bättre i bakarna än muskulösa tjejer under skitouren (mindre muskelmassa).
    Har inte orkat översätta detta:
    Muscles have an individual epimysial sheath surrounded by deep fascia and bone/interosseous membrane, which creates relatively non-distensible compartments. Deep and central muscles are more affected by circulatory compromise. Muscles bound by stiff bone or interosseous membrane are also at greater risk for compartment syndrome.

  • jlaser

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 19:12

    Hej, jag har haft bra hjälp av underarmscurl. Mest med medium antal reps/tyngd på skivstången. 3 set med 12 reps har fungerat mycket bättre än t.ex 3×30. Börja med lätt vikt och öka sakta.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underarmsmuskler sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.