Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Undervattenströmmar på Margarita

  • jakob_s

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:07

    Lugna om vad ?

    … om hur idiotiska Aftonbladet är i sin nyhetsbevakning ?

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:19

    Väldigt tragiskt att det hänt, men jag kan inte hålla mig ifrån en sak….

    Det finns inga “undervattensströmmar”!!!!!!! Det finns strömmar och vågor. Men inga “undervattensströmmmar” som suger ner folk. Det är en myt. Det som händer är att en utåtgående ström får ovana (och vana) simmare att bli panikslagna, tappa kraft och simma mot en ström som man inte kan vinna mot.

    Det gäller att behålla sitt lugn, och titta var på stranden det är strömt. För på nästan alla stränder finns det a: ett eller ett par ställen där strömmen går utåt och b: ett ställe utan ström eller där det till och med går inåt. Titta gärna på var duktiga vågsurfare väljer att paddla ut genom vågorna, ofta finns en “kanal” som ger bra mycket smidigare utpaddling, t ex.

    Med sunt förnuft, lite tid på att studera lokala förhållanden och tänka sig för lite extra så är detta sällan ett större problem. Det är exempelvis ingen bra idé att ge sig ut på simturer utanför stränder med lite större vågor, någonstans där finns närmast garanterat strömmar som går ut till havs. Hamnar man i en sådan ström, behåll lugnet, följ med och hitta därefter en väg in vid sidan av strömmen. Ytterligare ett skäl till att aldrig lämna prylarna (brädan) om det blir problem.

  • anna79

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 08:38

    Tack för informativt svar doktorn!

    Jag är inte så orolig själv men det vore skönt att kunna lugna oron hos de här hemma. Får dock ändå en känsla av att det handlar om de norra stränderna där det är mer vågor än i El Yaque.
    // Anna

  • charlieb

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 09:23

    Segla lite åt oss gutar med, lyssna till Dr M. Ta bilder och lägg upp dem på Surfsafari!

    Det farliga är inte undervattenströmmarna utan undervattenhummrarna, de är läskiga och knips!

    Charlie

  • anna79

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 11:42

    I will! Bilderna hamnar nog i egen dagbok men jag kan posta några inlägg i gästboken på surfsafari…
    (Och innan dess kommer nya hotsails-sidan upp, jag lovar!)
    Ha det!
    // Anna

  • charlieb

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 14:26

    @anna79 363791 wrote:

    I will! Bilderna hamnar nog i egen dagbok
    // Anna

    och var hittar jag den?

    Charlie

  • anna79

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 21:59

    Jag skriver den på Surfsafarisidan sen 🙂
    Vi åker 2 mars.
    //Anna

  • surfsession

    Medlem
    6 februari, 2007 vid 22:31

    @anna79 363904 wrote:

    Jag skriver den på Surfsafarisidan sen 🙂
    Vi åker 2 mars.
    //Anna

    det blir nog Sverige invassion i El Yaque under Mars….

    vi e 4 Örebroare + 2 till där då!

  • fastforward

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 11:46

    @anna79 363904 wrote:

    Jag skriver den på Surfsafarisidan sen 🙂
    Vi åker 2 mars.
    //Anna

    Haha, vi med. Åker med fritidsresor klockan 12 någonting.

  • pakke

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 11:54

    osså 2 skåningar den 23 feb!!

  • bjornen

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 12:00

    Hur mycket pröjsar ni för resa, boende och brädhyra ? och hur länge är ni borta ? Måste ju boka en resa nästa vår…

    //Björn

  • fastforward

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 12:12

    @Bjornen 363982 wrote:

    Hur mycket pröjsar ni för resa, boende och brädhyra ? och hur länge är ni borta ? Måste ju boka en resa nästa vår…

    //Björn

    Flygstol med Fritidsresor 9300:-/pers
    2 veckor boende på warmsurfing typ 1100:-/pers i ett rum för 3.
    Surfhyra 10 av 14 dagar på CNS 300$

  • pakke

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 13:57

    @Bjornen 363982 wrote:

    Hur mycket pröjsar ni för resa, boende och brädhyra ? och hur länge är ni borta ? Måste ju boka en resa nästa vår…

    //Björn

    betalar 3000:- för en månad på el coco.. bräd-frakten får vi se efteråt..
    sammanlagt hoppas jag på att komma undan under 20.000:- för en månad bara att hålla tummarna

  • anna79

    Medlem
    7 februari, 2007 vid 21:32

    Vi orkade inte mecka med eget boende denna gång så vi tar allt med Fritidsresor; Windsurf Paradise 3 veckor för 14000. Vi är totalt 8 (!) tjejer men vi kommer med 3 olika plan. Var där 05 och det var endel svenskar då men nu verkar det som sagt vara invasion…
    Vi lär ses!
    // Anna

  • militaren

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:47

    @Pakke 363992 wrote:

    betalar 3000:- för en månad på el coco.. bräd-frakten får vi se efteråt..
    sammanlagt hoppas jag på att komma undan under 20.000:- för en månad bara att hålla tummarna

    Själv blir det 4100 för boendet i 7 veckor på el coco, 9444 för flyg. ska bli intressant och se vad brädfrakten ska gå på. dom har lovat mig att jag ska få ha det som surfbräda. men vi får se. ska bli kul med invasion i alla fall :P…astalavista

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Undervattenströmmar på Margarita

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.