Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Undring ? om hur kitebrädor konstrueras !
-
Undring ? om hur kitebrädor konstrueras !
Publicerad av Kjello på 20 augusti, 2009 vid 16:15Wery fast action on a’ Irish Whiskey night
dadil svarade 15 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Gäst21 augusti, 2009 vid 05:12De måste ju kunna gå sönder också….så att vi kan konsumera nya.
De tänker på allt 😉 -
Håller med, förstår inte heller varför man skruvar i dom med två skruvar istället för som i flera andra brädor bara med en skruv och två små halvskruvar (dom kallas med all säkert inte halvskruvar men jag kan inte alls komma på vad dom kallas). Airush kör fortfarande med samma fenskruvssetup vilket tillåter tipparna att flexa uppåt helt som tipparna nu ska flexa. Hoppas Christian Dietrich svarar så vi får lite proffssvar vad det gäller brädbygge.
-
Kjello
Gäst22 augusti, 2009 vid 08:00LANGENS_KITE;569231 wrote:två skruvar sitter bättre än en.Självklart ”eller ?”, det förstör flexet totalt vid tipparna när fenorna sitter som högkantsbalkar,
eller ”förstör ?” kanske meningen är att det ska bli tvärstyva plattor vid tipparna ?borde vara lättare att beräkna snygg flex och optimala egenskaper i brädan,
om dom slapp tänka på hur fenan påverkar flexet i slutändan.och är det världens bästa att förtjocka brädan i tydliga steg,
allt som åker på / i vatten brukar ha mjuk jättesnygg form, optimalt.ångrar att jag startade tråden, det blir bara 5-6cm (skruv-avståndet) som inte flexar.
Fan va fjuttigt, jag tog nog en öl för mycket, brädan är skitsnygg. -
varför ångrar du det? är ju en bra frågeställning. jag är också intresserad om det finns nån mer förklaring att dom sitter med två.
-
Du har en poäng,.. jag har knäckt en bräda precis framför fenan, man får ju en spänningskoncentration där.
-
Kjello;569304 wrote:Självklart ”eller ?”, det förstör flexet totalt vid tipparna när fenorna sitter som högkantsbalkar,
eller ”förstör ?” kanske meningen är att det ska bli tvärstyva plattor vid tipparna ?borde vara lättare att beräkna snygg flex och optimala egenskaper i brädan,
om dom slapp tänka på hur fenan påverkar flexet i slutändan.och är det världens bästa att förtjocka brädan i tydliga steg,
allt som åker på / i vatten brukar ha mjuk jättesnygg form, optimalt.ångrar att jag startade tråden, det blir bara 5-6cm (skruv-avståndet) som inte flexar.
Fan va fjuttigt, jag tog nog en öl för mycket, brädan är skitsnygg.Det kunde ha varit värre du kunde ha eldat upp något på fyllan och glömt det dagen efter!!
-
Kjello
Gäst22 augusti, 2009 vid 22:26snygging;569427 wrote:Det kunde ha varit värre du kunde ha eldat upp något på fyllan och glömt det dagen efter!!Jag eldade upp mej själv (tror jag, kommer inte riktigt ihåg).
Det är ju så j.vla kallt i Sverige. -
Man borde kanske prova skruvar i martensitiskt rostfritt istället för
austenitiskt eftersom den varianten är magnetisk och borde ge längre hopp med förutsättning att man hoppar norrut…
Shit, skönt att det inte bara är jag som ligger sömnlös om nätterna och funderar över dessa relevanta och spännande saker… -
Haha, martensit ger mig hemska studieflashbacks. Don Rico, du får designa en fena som är ledad i längsled så den kan flexa med brädan.
-
Jag har kanske en lösning på problemet.
Är själv inte så insatt i hur den optimala brädan ska fungera men om den ena skruven är längre än den andra och sitter med en bred bricka/bussning av typ gummimodell, på ovansidan givetvis, så kan brädan flexa.
Detta innebär ju i.o.f. att även fenan flexar en del och släpper från brädan under den skruven som har gummibussningen, vid belastning.
Det kan knappast vara önskvärt, då fenan förlorar effekt men å andra sidan så kanske det är irrelevant vid det aktuella ögonblicket?
Då brädan, vilket jag antar, är väldigt mycket mer belastad just där just då än vad kanske fenan är.
Kongo-bussning. Vad tror ni? -
Jag har definitivt en lösning på problemet. Kör utan fenor. Funkar hur bra som helst med Custom 010.
-
det stämmer bra att det styvar upp brädan och ger brottanvisningar, det enda positiva jag ser med det är att fenan sitter fast bättre.
ang kanter, typ stegvis tjockleksförändring, på brädan så är det också en tydlig brottanvisning och ger inte några speciella fördelar prestandamässigt, däremot kan det vara en billigare tillverkningsmetod. men ffa är det ju kosmetiskt för att brädan ska se ut att ha genomgått en ny revolutionerande utveckling. om man tittar på toppklass handshapade custombrädor så har de väldigt sällan den typen av former utan allt är mjukt och följsamt.
/shaper don
(mer molded in fins åt folket)
Logga in för att svara.