Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Undring ? om hur kitebrädor konstrueras !

• pjoter

Medlem
    24 augusti, 2009 vid 21:01
    dadil;569887 wrote:
    (mer molded in fins åt folket)

varför ser vi inte det på kitebrädor än?

• gh0st

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 06:13
    dadil;569887 wrote:
    det stämmer bra att det styvar upp brädan och ger brottanvisningar, det enda positiva jag ser med det är att fenan sitter fast bättre.

Kolla lösningen som airush har på sina brädor/fenor. Den sitter lika bra med ett hål på ovansidan och tre hålrum på undersidan och tillåter flex uppåt.

• pjoter

Medlem
    25 augusti, 2009 vid 08:37

Samma lösning liquid force hade på sin klart bästa bräda, picklefork. 🙂 sitter även så på en hel del wakeboards, så funkar gör det ju med en skruv å två styrpiggar. enda är väl att skruvarna ofta har en tendens att vibrera upp, och sitter den med en skruv får man kolla den lite oftare.
    Även sett lösningar med typ en tunn neoprenplatta som sitter mellan fenan och brädan, borde var bra då det är lite rörligt och även gör att det hela tiden är spänn på skruven/skruvarna så dom sitter fast bättre.

• Kjello

Gäst
    27 augusti, 2009 vid 08:45

Jämförde Cabrinha’s fenor mot Nobile Shinn’s fenor igår,
    då såg jag att det är 3 hål på precis samma avstånd i Nobile’s fena, men m5 istället för m4 som i Cabrinha.
    Så det är möjligt att göra lika som Cabrinha med Shinnbrädan, om jag borrar ett tredje hål mitt emellan,
    som jag skruvar fast fenan med, och tillverkar två tappar av två avsågade m5 bultar till varge fena.
    Ser ut som en snowboard där så det kanske är bara att borra,
    eller behöver man täta invändigt det nya hålet ? (vad tätar bäst ?).
    Egenskaperna i flexet blir stort förändrat, och brädan kommer att hålla en del bättre.

Det går enkelt att återställa till orginal, blir bara ett extra tomt hål mellan fenskruvarna,
    och det påverkar inte styrkan något, eftersom fenorna orginalmonetade med 2 skruv är högkantsbalkar.

• dadil

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 11:04

det går bra att borra ett mittenhål, det kommer formodligen vara en kärna av samma typ som i de gamla hålen och då är det inga probs. om det däremot är foam där så bör du göra ett större (typ 15mm) hål ovanifrån ner TILL men INTE GENOM bottenlaminatet och sedan fylla det med tex epoxi, sen borra ett hål genom alltihopa med skruvens diameter.

molded fins…

pjoter;569888 wrote:
    varför ser vi inte det på kitebrädor än?

för att det är dyrare att tillverka… men det verkar som att det kommer på LF concept 2010:

• pjoter

Medlem
    27 augusti, 2009 vid 13:34

ok. fast samtidigt så är wakebrädor ofta billigare än kitebrädor. men men. är ju på gång iaf vilket är gott!

Ronix har jag för mig har inbyggda fenor med skruvhål om man vill göra dom större. eller så var det nåt annat märke.

• Kjello

Gäst
    27 augusti, 2009 vid 15:21

Tänker lite på min Shinn 132 -09,
    om jag moddar till ett hål mellan ordinarie fenskruvhålen, och fäster fenan med en skruv i mitten + 2 avsågade som tappar,
    så blir brädan mer flexig i tipparna, och bättre i vågor,
    sen kan man skruva dit fenan som orginal, för att få styvare tippar i plattvatten, lite allround.
    som att det måste göras, varför tänkte inte Nobile så från början ?.

• Kjello

Gäst
    28 augusti, 2009 vid 09:00

Undrar om Mui Ne Ozone shop hade fått en annorlunda batch av Nobile Shinn brädor -09.
    när jag jämförde min 132 mot ägaren’s 128 på Ozoneshop, så va storleken på upphöjningarna och fenornas placering exakt lika,
    det såg ut som dom bara hade sågat bort lite runt en 132’a för att få en 128,
    knasigt för fenorna på hans 128 satt ända ute vid tippen,
    han visade en spricka i hans bräda från yttersta fenskruven mot tippen,
    men no problem sa han det är så tufft material, så satte han tippen mot stengolvet, foten mot mitten och pressade ”skrraap”, visade bara styvheten,
    och jag måste inspectera den skrapade tippen, förvånad, inte ett märke,
    min 132’a såg mycket bättre ut med mer snowboardbräda efter fenorna vid tipparna.
    Kan dom missat att borra 3dje hålet mellan fenskruvarna på den batchen.
    Något att rätta till (två tappar + en fästskruv i mitten), så den blir flexigare i tipparna.
    Nobile-fenorna har ett 3dje gängat hål mitt emellan.

• dadil

Medlem
    28 augusti, 2009 vid 10:38

inte ovanligt att de används samma form till olika storlekar, men lite sunkigt.

ang pris på wakeboards så är det väl de större tillverkningsserierna inom wake som sänker priserna.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Undring ? om hur kitebrädor konstrueras !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.