Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › utlösning
-
utlösning
Publicerad av marden på 26 mars, 2007 vid 20:27dags för nästa guid…
fick en timme över i garaget innan bolibompa idag också
och kom ut med min första ”prototyp” av självutlösade hängsele lina.
sågade ut en bricka med ett konisk spår i.
krökte till en rostfri spik där skallen kan stoppas der i den breda delen av spåret.
för att få till en utösning måste spiken dras ut genom det smalare spåret.
nu till frågan hur hårt belastar man hängselen under normal segling?
med 1/2 kroppsvikten (kv) 1kv 2kv osv?
vad gissar ni på?
själv tror jag på ca 1/2 kv men sen tillkommer det en hel del ryck o slit under seglingen som det också måste hålla för och det känns väldigt svårbedömt
hur mycket det blir då.
denna prototyp släpper någonstans mellan 135 o 150kg
vilket kändes ganska lagom snarare för mjuk än för hårt när jag hängde o rykte i den
bifogar enligt guid std några bilderfredrik-ygge svarade 17 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
@Mården 372574 wrote:
dags för nästa guid…
fick en timme över i garaget innan bolibompa idag också
och kom ut med min första ”prototyp” av självutlösade hängsele lina.
sågade ut en bricka med ett konisk spår i med en öppning på 2mm ur ett 2,5mm fjäderstål.
krökte till en 3mm rostfri spik där skallen kan stoppas der i den breda delen av spåret.
för att få till en utösning måste spiken dras ut genom det 1mm smalare spåret.
nu till frågan hur hårt belastar man hängselen under normal segling?
med 1/2 kroppsvikten (kv) 1kv 2kv osv?
vad gissar ni på?
själv tror jag på ca 1/2 kv men sen tillkommer det en hel del ryck o slit under seglingen som det också måste hålla för och det känns väldigt svårbedömt
hur mycket det blir då.
denna prototyp släpper någonstans mellan 135 o 150kg
vilket kändes ganska lagom snarare för mjuk än för hårt när jag hängde o rykte i den
bifogar enligt guid std några bilderSer ju najs ut. Så du kunde hänga fritt och det höll?
Kanske en karbinhake istället för spik i nästa version?
En sak som jag funderade på. När det smäller, finns det inte risk att den delen med ”spik” och bricka flaxar runt och slår till antingen seglet eller en själv. man vill ju inte klara ett kastfall bara för att få hängseletampen i ögat… Samt så kan det finnas risk att anordningen löper längs kroken när den släpper tills spiken fastnar i kroken.
Jag hoppas verkligen att det inte är fallet för kan en så här enkel lösning fungera är jag den förste att applådera… Tror inte helt på sådant här men man kan ju bli överbevisad.
-
en karbinhake va kanske inte så dum ide
är ju en av mina krav att det ska gå att koppla ihop igen när det smällt av
vill iofs ha så lätt grej i ändan som möjligt helst bara en knut på linan
just pga att man kanske kanske kanske kan få en snärt på sig, inte på ögat men kanske på andra känsligare delar där nere
risken att den ska hugga tag i kroken igen känns däremot obefintligoch ja, både jag o min fru som stod på hängsele kroken höll den för =135kg
men inte för mig hängade i bara ena änden(en lina har 2) 75*2=150
kändes ändå lite svagt när man rycke i den med selen
vitsen är ju inte att undvika kastfallen utan att slippa rycket när seglet hugger tag i vattnettror det blir en till med smalare spår eller grövre ”spik”
mer sågningar eller ideer motages
-
Man får nog ha ett par sådana där brickor med sig. Tror du dom slits lite eller ändrar form för varje gång dom löser ut?
-
tanken är väl att jag kanske åker på högst 10st kastfall/år som är så hårda att den ska lösa ut
den ska ju inte lösa ut för alla mjäk fall som man gör
ungefär som anjas slalombindningar lär inte lösa ut om hon ramlar i liftkön.löste ut min bricka minst 20gr igår utan att märka nån skillnad så den ska nog hålla formen ett par år
-
Man kanske får ta o tillverka något själv o testa.
Du får berätta hur det gick när det testats på vatten.
-
Tanken har slagit mig att använda se snabb lås som man har på
cykelhjälmar, ryggsäckar osv.de lär ju också vara gjorda för att lösa ut vid en viss kraft/belastning! Helt klart måste den ju manipuleras för att tåla lite mera. Fördelen är ju att de finns i olika storlekar osv. sedan är de kanske inte
så faliga just när de löser ut!!! -
det var ryggsäcks spännen jag också tänkte på först tittade på alla jag hade o försöke hitta nått på nätet, men kom nog fram till att dom nog går sönder/slits varje gång
kom på i natt att jag satt fast annording stumt i taket(ungarnas trapets) vilket gjorde att det var mycket enklare att rycka låss den
idag satte jag bommen imellan o med dess svigt gick det nästan inte att lösa ut den
tror nog att jag hittat ganska rätt med kraften som krävs -
Jag tror att det går att göra ännu enklare än så.
Vid ett kastfall slungas man ju i en vinkel som inte är normal. Ska skissa på en lösning som släpper vid en viss vinkel istället för vid en viss kraft.
Återkommer i frågan, ska bara sätta på ”tänkarhatten”.
-
@Mården 372997 wrote:
det var ryggsäcks spännen jag också tänkte på först tittade på alla jag hade o försöke hitta nått på nätet, men kom nog fram till att dom nog går sönder/slits varje gång
kom på i natt att jag satt fast annording stumt i taket(ungarnas trapets) vilket gjorde att det var mycket enklare att rycka låss den
idag satte jag bommen imellan o med dess svigt gick det nästan inte att lösa ut den
tror nog att jag hittat ganska rätt med kraften som krävsMården:
Du måste ha helt statiska linor (rak motsats till gummiband), det löser 2 problem:
1.Distinktare utlösning (jfr när du hängde i taket och i bommen)
2. Mindre energi lagras i linan och det blir lägre hastighet på beslaget
när det löses ut = mindre risk att bli blind -
Oregistrerade
Gäst29 mars, 2007 vid 10:50Finns mängder med coola uppfinningar / lösningar som kvarstår att utveckla innom vår sport. Vad med ett slags hydraliskt eller mekaniskt manuellt system nere vid mastfoten som känner av ett hastigt ryck framåt som då tar över och kopplar på så att riggen inte kommer någonstans. Som ett slags säkerhetsbälte för riggen – långsam till moderat rörelse går bra men snabbare än så och riggen låses.
Bara en tanke, inte säkert att det hade funkat eller efterfrågats.
-
Oregistrerade
Gäst29 mars, 2007 vid 13:32@Oregistrerade 373211 wrote:
Finns mängder med coola uppfinningar / lösningar som kvarstår att utveckla innom vår sport. Vad med ett slags hydraliskt eller mekaniskt manuellt system nere vid mastfoten som känner av ett hastigt ryck framåt som då tar över och kopplar på så att riggen inte kommer någonstans. Som ett slags säkerhetsbälte för riggen – långsam till moderat rörelse går bra men snabbare än så och riggen låses.
Bara en tanke, inte säkert att det hade funkat eller efterfrågats.
Vill inte verka besserw. -men:
Har du en aning om vilka krafter det är vi leker med?? -
ytterligare en kväll spenderad i verkstan, frugan gillar inte denna heller
ser fram mot att prova denna ide på vattnet känns helt rätt
frågan är om man ska dra på några kastfall me filt för att testa, aj
eller om man ska låna ut ett par till nån testpilot som praktiserar kastfall ofta. -
@Markforce f.d. Markram 373691 wrote:
Ställer gärna upp som testpilot.
tänkte iofs ha ett par på min andra bom o kanske låna ut till nån man träffar på stranden,
men kan väl göra ett undantag för dig markforce som första huggade spekulant.
jag skulle väl kunna skicka ett par till dig på posten men helst bara brickorna me krok som du får knyta till själv.
vår symaskin tålde inte banden så bra
dom på bilden fick jag ihop me limspistol istället o det känns sådär.
om du vill ha ett par klara kompletta måste jag nog ta lite betalt för porto o linorna
om du vill ha ett par vad väger du, hur långa o vart ska dom skickas -
Hej!
När vi hoppar base och är för lågt för att dra själva så använder vi ett tygband som heter break-cord. Tillverkades från början till amerikanska militären (naturligtvis), vi har köpt en rulle på para-gear. Bandet fungerar så att det går sönder vid tror det är 45 kg eller så (kan ta reda på detta mer exakt). Låter som detta skulle passa för din utlösare, det skulle räcka med två-tre små öglor med sådant band någonstans där kraft tas upp. Bandet går alltid av mycket exakt vid utlovad belastning. Dra iväg din postadress till mig så kan jag skicka ett par meter.
Ha de
/Andreas
Logga in för att svara.