Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utteros (norra Björkäng) = Naturreservat?

  • Utteros (norra Björkäng) = Naturreservat?

    Publicerad av falle på 23 mars, 2009 vid 20:32

    Jag har i min hand; Förslaget som Länsstyrelsen i Halland kommer att ge till Naturvårdsverket (de vill ha pengar att kunna verkställa beslutet). De ger som förslag att bilda naturreservat från norra Björkäng upp till Galtabäcks hamn. Dvs tillträdesförbud under 1 mars till 31 juli. Även 300m ut i vattnet. Dnr: 511-8739-02

    Mellan raderna:
    Det är en hel del stugägare i detta område som har åsikter om aktiviteter i området…

    Om Länsstyrelsen får igenom detta så är det inget som hindrar att även södra Björkäng kan bli Naturreservat framgent… Där det inte bor så många och där vi kitesurfar och håller kitekurser.

    Är det någon som vet hur man kan bestrida sådana beslut?


    Förövrigt så hade jag årets första kitekurs i fredags; Tyvärr kom aldrig vinden över 6m/s så del 2 blir till helgen kanske, bilder kommer! Nionde säsongen med kitekurser…

    Falle
    http://www.fahlensurf.se
    http://www.kite.nu

    blackadder svarade 15 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • blackadder

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:14

    Hej Falle. Magnus har varit i kontakt med Länsstyrelsen i frågan, och svaret på din fråga är att endast sakägare kan bestrida/överklaga. De lät även Magnus veta att kitesurfare inte är sakägare. Markägare är ett exempel på sakägare. Det vi skulle kunna göra är möjligen att ställa oss in hos några markägare och få dem att bestrida förslaget.

  • surfmc

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:39

    Det verkar vara dåligt med stugor i området till salu annars hade varit läge för Varbergs surfklubb att slå till på en klubbstuga, då blir ju klubben sakägare!

  • gonzo

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:44

    det kan väl inte va så svårt att få en protest mot detta hade jag varit stugägare där hade jag velat kunna gå ner till havet å inte behöva åka en km för att komma till havet när man bor 100 meter från det.
    va å jobba hos en som har stuga jämte ugglan. han idiotförklara han helt.
    han är vist på alla som ens sätter foten på dom markerna så om vi skriver ihop ett litet brev om hur det kommer att bli, och sen skickar ut det till alla i området så tror jag det blir rätt livat.
    vi behöver ju inte skicka till ugglan

  • sourra

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 21:46

    Falle, vad innebär förslaget? Är det tillträdesförbud så att ingen människa får ens vistas i området?

  • falle

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:22

    @sourra 536709 wrote:

    Falle, vad innebär förslaget? Är det tillträdesförbud så att ingen människa får ens vistas i området?

    Japp!

    Kan faxa papprena till dig om du vill… allt står i klartext.

    Falle

  • sourra

    Medlem
    23 mars, 2009 vid 22:28

    Vi får höras imorgon så ska jag leta rätt på nån gammal fax på jobbet.

  • hugeo

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 03:19

    skicka ett hästhuvve

  • blackadder

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 04:50

    @sourra 536723 wrote:

    Vi får höras imorgon så ska jag leta rätt på nån gammal fax på jobbet.

    Kan du scanna in det då också och skicka det till styrelsen?

  • mrpatric

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 07:53

    Vad gäller om man surfar förbi ett sådant område?

    Säg att man launchar i Falkenberg och åker till Varberg men håller sig kustnära. Blir det som när man kör för fort på vägarna förbi en fartkamera att man blir fotad och får hem en bot med registreringsnummer på kiten och en bild på sig själv 🙂

  • skotten

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 11:43

    get out on the beach, meet people, make friends, promote the beach cleanup stuff you did and get them on your side.

  • gonzo

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 12:00

    hur ska dom ta sig till sina fågeltorn i galtabäck??

  • tomp89

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 15:42

    fän va surt…massa sura gamla panchisar som har gett upp livet och bara prackar ner på andra…helvete va jobbiga dom ska va…

  • _sofia_

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 16:29

    Får de verkligen göra så utan att höra med övriga intressenter? De verkar inte ens ge oss chansen att hinna bestrida ämnet.

  • blackadder

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 16:46

    Vi har inte rätt att bestrida Sofia. Bara markägare och dylika kan göra det.

  • _sofia_

    Medlem
    24 mars, 2009 vid 16:51

    grrr… ja ska läsa i min nya lagbok som ja köpte idag, måste finnas ngn lucka…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utteros (norra Björkäng) = Naturreservat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.