Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utveckling bowkites 06 ->

  • jonasm

    Medlem
    29 september, 2007 vid 17:57

    Tjena,

    lite av mina Waroo erfarenheter:

    Jag har tre Waroo: 2006a i 7m samt 9m och en 2007a 13m. Riktigt sköna kites och jag föredrar de mindre 06orna framför 07an. Antagligen pga storleken…har inte testat 07 i mindre storlekar så jag kan inte jämföra storlek-storlek.

    Jag har kört med Waroona i ~50 dagar (Sverige, Grekland, Cabarete) och har aldrig varit med om att de fladdrar – så länge man pumpar LE ordentligt är de extremt stabila. Många fegar med pumpningen, både på Waroo och andra kites. LE ska pumpas stenhårt, tills du knappt kan trycka ner pumphandtaget mer.

    Mycket bra “windrange” och depowern är riktigt bra: var ute med 13 när alla andra körde 7or i Mynningen för några veckor sedan (ej att rekommendera, men hade bara en kite med mig). Skulle uppskatta att det blåste 12-15 m/s.

    Ett problem som Waroon har är att bladders som nya lätt kan smälla uppe vid struttens infästning mot LE (snett monterade, bladdern kläms). Pumpa först upp till 50% och massera längs strutten så du är säker att bladdern är helt utvecklad. Problemet försvinner när du pumpat upp kiten ngra gånger, kolla det noga första gångerna du pumpar den. Skulle du smälla dem så passar EH bladders lika bra som erättning…jag vet.

  • gh0st

    Medlem
    30 september, 2007 vid 13:21

    bra tips, Aloha!

  • debkausf

    Medlem
    30 september, 2007 vid 19:33

    @JonasM 418920 wrote:

    Tjena,

    lite av mina Waroo erfarenheter:

    Jag har tre Waroo: 2006a i 7m samt 9m och en 2007a 13m. Riktigt sköna kites och jag föredrar de mindre 06orna framför 07an. Antagligen pga storleken…har inte testat 07 i mindre storlekar så jag kan inte jämföra storlek-storlek.

    Jag har kört med Waroona i ~50 dagar (Sverige, Grekland, Cabarete) och har aldrig varit med om att de fladdrar – så länge man pumpar LE ordentligt är de extremt stabila. Många fegar med pumpningen, både på Waroo och andra kites. LE ska pumpas stenhårt, tills du knappt kan trycka ner pumphandtaget mer.

    Mycket bra “windrange” och depowern är riktigt bra: var ute med 13 när alla andra körde 7or i Mynningen för några veckor sedan (ej att rekommendera, men hade bara en kite med mig). Skulle uppskatta att det blåste 12-15 m/s.

    Ett problem som Waroon har är att bladders som nya lätt kan smälla uppe vid struttens infästning mot LE (snett monterade, bladdern kläms). Pumpa först upp till 50% och massera längs strutten så du är säker att bladdern är helt utvecklad. Problemet försvinner när du pumpat upp kiten ngra gånger, kolla det noga första gångerna du pumpar den. Skulle du smälla dem så passar EH bladders lika bra som erättning…jag vet.

    känns som att man inte orkar massera draken innan man ger sig ut!

  • stebe

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 05:12

    @debkåusf 419083 wrote:

    känns som att man inte orkar massera draken innan man ger sig ut!

    Det gällde bara när kiten var helt nya och aldrig uppumpad tidigare.

    Sedan har det nog inget med Waroo att göra. Risken att en bladder ligger lite fel när kiten aldrig varit uppumpad gäller alla kites.

  • milkman

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 06:48

    Alla tillverkare skriver nog att man skall masera första gången. Ozone pumpar upp varje kite och lämnar den över natten innan den lämnar fabriken, så dom har ju masserat den redan. Jag vet ingen annan som gör det. Men det står ändå att man ska massera (vilket jag skiter i varje gång)

  • dak

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 07:40

    @Flirrrt 417447 wrote:

    Ska köpa ny kite, och kollat en del på begagnatlistan.. hur är det egentligen med utveckling de senaste åren? Anser ni att det hänt väldigt mycket, att det är stor skillnad på 06 mot 07-kites?

    Har kollat på på Best Waroo.. nån som har erfarenhet av både 06an och 07an (kanske till och med 08a?)

    instämmer med stebe, framförallt stor skillnad i kvalite då 07orna är förstärkta runt hela ramen (runt infästningarna se http://www.bestkiteboarding.com) vilket ger god livslängd på kitsen :). Annars är de både 06/07 sköna kites helt klart

  • skotten

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 11:17

    @Milkman 419144 wrote:

    Alla tillverkare skriver nog att man skall masera första gången. Ozone pumpar upp varje kite och lämnar den över natten innan den lämnar fabriken, så dom har ju masserat den redan. Jag vet ingen annan som gör det. Men det står ändå att man ska massera (vilket jag skiter i varje gång)

    I think maybe cabrinha do it too, I saw on an old cabrinha dvd them showing you round the factory, and they had a whole bunch of kites pumped up… donno if it was just for show though.

  • skejtar_henke

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:42

    Jag har sett kites från naish stå upprade uppblåste med på foto..

  • haze

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:52

    Har aldrig sett en uppblåst EH. Finns de överhuvudtaget?

  • samhansson

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 13:22

    ni är rätt blåsta allihopa

  • gh0st

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 09:13

    blow me. ; )

  • above_the_law

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:27

    Orkar du med en uttömmande redogörelse?!!!!
    I så fall läs detta:

    Jag har kört Waroo:s sedan 06:an kom ut och är otroligt nöjd!
    Har kört allt från W -06 i stl 7, 9, 12, 16 kvm och -07 i stl 13, 15 samt Bularoo 10:an.
    Håller helt med Stebes iaktagelser…med vissa tillägg!

    Korta fakta:
    1. -07:orna är väldigt mycket mer förstärkta på viktiga ställen (LE-sömmen tex) och otrooooligt stabila (bl a pga cambattens, dacronframe, samt blocket på V-brideln vid styrlinorna & stärkt LE).
    Ex: På Mauritius (One Eye) hade jag 13 kvm W -07 när andra körde med 7-9 kvm! Tog bar med en kite pga vikt/bagagereglerna…

    2. -06:orna måste verkligen pumpas stenhårt, särskilt de små storlekarna som har en väldigt smal LE. Jag har enbart haft problem med min 7:a (kört 12:an -06 toköverriggad utan att den betett sig ostabilt), på samma sätt som beskrivits i tråden, dvs att den slår in i framkant. Det har uppträtt på senare tid då kulan i ventilen till LE-bladdern åkt in i blåsan, vilket gjort att det blivit svårt att pumpa den stenhård!
    Problemen har enbart inträffat när man down-loopar kiten eller kör den snabbt genom powerzone, ikrokad och med en hand, dvs med bomen högt uppe. Tendenser med instabilitet har även inträffat när jag kört den överriggad och försöker att minska trycket genom att släppa upp bomen. Lösningen har då varit att istället köra kiten lägre och skota hem bomen så att den inte fladdrar. Då går den som tåget:-)

    3. Jämnheten i kvalitén är något tveksam på W-06 vad gäller exakthet i sömmar mm. På -07:orna är kvalitén riktigt hög och förstärkningarna outstanding vs många andra märken!

    4. BEST:s -07-bom är helt suverän både vad gäller enkelhet och säkerhet. OBS!!! Dubbellinan är INTE där för att den ska hålla bättre/längre, utan för att ge dubbel depower om du kör un-hooked och tappar/släpper bomen. Stopperballen åker upp med automatik när trycket ökar, eller linan slakar (tex unhooked). Därmed behövs inte någon 5:e-lina (typ Ozone)! Detta system funkar också ypperligt för att starta och landa själv med hjälp av “hundkoppel-skruv” i marken och HP-leash!
    Skulle du behöva flagga kiten är det bara att ta tag i “Oh Shit Handels” på styrlinorna närmst bomen alt koppla leashen i OSR-handels…

    5. Även ryggan till -07:orna är av höre kvalité och mer funktionella än -06:ornas! Bra som handbagageväska på flyget;-)

    Möjlig förklaring till problemet med W -06:
    -Waroo-06 har en något för lång depowerlina till CL vs vad konstruktionen klarar av, samt att LE skulle behöva Cubenfiber även på icke Pro-modellen, samt en förstärkt LE-söm (som på W-07), för att klara downloops i hård vind, samt kiteloops i extrma förhållanden.
    Ett alternativ kan vara att modda brideln till -07-modell…..men då blir den inte lika direktstyrd istället…hm.
    För dig som har en bra symaskin skulle det även kunna funka att utöka antalen bridellinor så att supporten i LE blir jämnare (käns som att det saknas en mellan de två som är längt ut i vingtipparna)…?

    Tips:
    Jag har länge tyckt bättre om -06:orna, eftersom jag tycker att dom varit snabbare och mer direkta i styrningen, MEN efter att ha satt dit en “stopp-ring” på -07:an (då behövs inga knopar och den går lätt att flytta/trimma) vid blocket på V-brideln för styrlinorna, så fick jag en “aha-upplevelse”!
    Testade det först på en W -07 15 kvm och plötsligt blev den superrolig att köra! Den blev grymt direktstyrd & mer lättloopad samt att jag hoppade högre! (Förklaring: vik V-linan, trä den genom en liten metallring, lägg öglan runt ringen och dra åt kring egen part…flytta ringen till det ställe när blocket löper mest och finjustera så du får mer tryck på bakre linan/trailing edge..)
    OBS! Detta skulle i teorin kunna göra att kiten inte tål lika mycket depowertrimning när det brallar i (fallet på -06:an i mindre stl än 12 kvm), men då är det ju bara att tillfälligt ta bort metallringen eller flytta den så långt att den inte påverkar blockets rörelse…

    Kontenta:
    – Köp en W -07:a med -07-bom eller “upgrade-kit” och trimma den så att den flyger och reagerar som du önskar t ex genom att sätta på “stopp-ringar” på V-linan med blocket i vingtipparna!
    – Köp inte större än 13 kvm…Du får bättre “lättvindseffekt” med större bräda i än att öka kitestorleken!

    Du kommer garanterat att bli mycket nöjd, dessutom till ett bra pris:-)!

    Peace!

    /Nicco

    @Flirrrt 417447 wrote:

    Ska köpa ny kite, och kollat en del på begagnatlistan.. hur är det egentligen med utveckling de senaste åren? Anser ni att det hänt väldigt mycket, att det är stor skillnad på 06 mot 07-kites?

    Har kollat på på Best Waroo.. nån som har erfarenhet av både 06an och 07an (kanske till och med 08a?)

  • skotten

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 16:11

    @Haze 419207 wrote:

    Har aldrig sett en uppblåst EH. Finns de överhuvudtaget?

    I have never pumped my own, the EH family leave that job to the chicks in bikinis that otherwise follow us around happily playing with their beachball.

  • nic

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:18

    @above_the_law 419389 wrote:

    …Därmed behövs inte någon 5:e-lina (typ Ozone)!…

    Sorry men Ozone var ett dåligt exempel eftersom 5e linan i en Ozone inte används till det du syftar på, alls. Den är fast och har ett helt annat syfte. Obegripligt att ingen kopierat den featuren än men lik förbannat är den unik då. Exakt vad den gör så bra tar jag gärna i en annan tråd, en annan gång, så jag inte kidnappar denna.

    nic

  • haze

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:45

    Ahha thats why i should have a EH? So then bikinigirls coming to me?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utveckling bowkites 06 ->

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.