Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)

  • doc

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 11:30

    Yep. De flesta quads funkar som twin oxå, om inte boxarna är väldigt korta och långt fram. En 80-litare sitter säkert fint men i de vindarna är det inte volymen som styr längre utan bredd och bottenformen. Den enda quad jag skulle spontant avråda från för en nybörjare är Starboards 2010-modell. Den förefaller ha en form som är lite speciell och kräver sin man, och kan inte köras som twin eller ens med stora fenor bak. 2011 är en annan shape.
    Sen beror det ju på hur mycket brädan får kosta…

  • pure

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:16

    Sen är det där med volymen.. väger ~78 men planen är att tappa lite ner till nånstans 70<->75 .. är 72 liter lagom eller är det säkrare att köra ~75l eller ~78 .. jag har ju en fsw på 85l som jag kan använda oxå så det kanske är dumt att köpa en som är för nära den i volym.

  • dr-masse

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 12:19

    Du kan köpa en twin eller quad som ligger väldigt nära din FSW i volym.

    Jag skulle lätt kunna tänka mig att ha en 80-liters quad/twin och en 85 liters fsw.

    Rent teoretiskt känns ju en modern vågplanka runt 75 med en bredd på 55-56 sisådär rättså perfekt för det du söker.

    Typ en sådan här.

  • doc

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 14:38

    Mindre volym än kroppsvikt och bara 55 bred. Perfekt om man redan kan köra vågor men för smal om man ska lära sig tycker jag. RRDn har ganska smal häck dessutom. Till drygt 78 kg skulle jag helst över 57cm. Volymen är sekundär. Så fort du planar är den ointressant. Bredden är vad som håller dig planande mellan vindbyarna och när du inte har bra tryck i seglet i bottensvängen. Jag bytte minsta vågis på 55cm (77 liter) bred till 58,5 bred (ca 80 liter) och det ångrar jag verkligen inte. Så mycket bättre i våra byiga förhållanden. Och mycket lättare att snabbt komma upp i planing och ut genom vågbryten. Ställde mig just på vågen. 80,1 kg.

  • doc

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 17:29

    Var i Sverige huserar du? Jag har en twin du kunde få testa om du är i faggorna (typ Varberg) så vet du lite vad det handlar om. Kanske ett nummer större än du letar efter men känslan är ju där så det kunde vara nyttigt ändå tror jag.

  • ola-h

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 19:29

    Quad vs twin: jag har mixtrat en hel del med det de senaste åren, men det är sjukt svårt att säga något generellt om skillnaden. Det beror så mycket på shapen och på exakt vilka fenor man kör. Quad är lite svårare att trimma och det väldigt stor skillnad mellan olika fenuppsättningar på samma bräda. Även på en och samma bräda kan det vara större skillnad mellan olika quad-setups än mellan quad och twin. Twin är lite mer straightforward. Det är ofta enklare att “överfena” en twin lite. Svängbarheten minskar inte på ett avgörande sätt för de flesta och brädan blir inte direkt trögare/långsammare heller. Om man känner att man måste ha större fenor på en quad kan det bli lite trögt, faktiskt. Jag tycker kanske att just en twin med lite extrastora fenor på en bräda som inte är allt för extrem kan vara ett bra insteg. Men dyker det upp en quad som inte är för extrem så funkar det med.

    Fanatic/RRD twin eller JP twin/quad i ca 80-literklassen kanske? Alla dessa är standardbetonade och allmänt omtyckta.

  • pure

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 07:55

    Dr Masse, Doc, R_K och Ola H: Tack för värdeful hjälp..

    Efter att ha läst denna tråden och kollat runt lite så käns det som om en quad skulle funka bra … Det låter vettigt att satsa på en lite bredare kanske då för att hålla planing aningen längre och komma igång lite tidigare. ~75l verkar vettigt med tanke på att målet är att gå ner lite i vikt samt att jag redan idag har en 85:a som jag är nöjd med. Hittade ett test på boarseeker mag på 2011:a quads:
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/75-litre-wave-board-overview-2011-155.html
    Alla har ju istort sätt fått bra betyg och sammanfattnineng verkar vara att man blir nöjd med viken som.

    Sen känns det som om quad är ganska nytt så att köpa en typ 2011 så kanske designen har hunnit mogna lite men samtidigt så ligger dom ganska högt i pris än innan 2012 släpps.

    box fråga: Är slotbox framtiden för fenor i quads ?

  • rrd

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:04

    Ja det verkar man nu vara eniga om. åtminstone för framfenorna.

    Själv tycker jag att Quaden är en bra kompromiss mellan Twin o Singel i egenskaper o känsla. Vilken storlek man ska ha på brädan är ju en svår och intressant fråga och beror ju på vad men verkligen proriterar. Men jag tycker att min RRD Quad-brädor har ett större vindintervall än singel.

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:12

    Ett litet sidospår men…

    Doc;665265 wrote:
    Yep. De flesta quads funkar som twin oxå, om inte boxarna är väldigt korta och långt fram.

    Personligen sätter jag alltid min twins längre fram än jag sätter bakfenorna i en quaduppsättning. Ca 1.5-2cm längre fram för att vara mer exakt. I själva verket är just detta en av “problemen” när jag skall placera boxarna på quadbrädorna. Det blir en kompromiss mellan att ha dem så långt bak att det finns en rimlig justermån även med quad (speciellt om man kör småfenorna bak) och att samtidigt ha dem så långt fram att det funkar bra för twin.

  • dr-masse

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:41

    Om du vill lägga lite mer, gå för en quad, du blir säkert helnöjd med det och tror att du kikar på rätt storlek. Vissa brädor har ju mer volym för sin storlek (Quatro, Tabou t ex), andra mindre (Starboard och snart Simmer), så kolla det övriga oxå (bredd och häck, typ). Men vill du fynda lite mer, kan en twin sitta fin-fint…

    Skulle vilja lägga till att jag i år på Guincho testade lite olika fenor i min 79 liters twin för att lära mig lite mer om brädan och olika fenupsättningar. Orginal är ett par ganska mjuka och tunna 16 fenor som jag gillat så pass mycket att jag inte knappt petat på de när jag väl hittade rätt plats i boxen, men kanske saknat lite grepp och driv (framförallt med 5.3). Så jag har testat MFC KS 17, KT 16 och VF 15.5.

    17 fenorna funkade bra, men min egensnickrade teori om att “man kan nog langa på rätt långa twin fenor utan att det märks alltför mycket” kom lite på skam. 5.3 gick fint, men så fort det blev mer tryck i 4.7 så blev det oroligt. Sköt bak fenorna lite i boxen, vilket hjälpte en del, men fenbyte till 15.5 var helt rätt den dagen.

    KT 16 var som orginal, ingen större skillnad och föredrog orginalfenorna.

    Men fyndet var helt klart VF 15.5 (lite fetare, rakare, mer yta), så grymma! Här fick jag plötsligt “allt” på plats – driv, bättre höjdtagning och allt detta utan att tappa minsta lilla i svängegenskaper. Att jag inte kört med dessa tidigare är ju en fet miss, men man lär sig! Till min förvåning så var de riktigt bra även med 5.3 och jag tyckte faktiskt att de var bättre än orginalfenorna på i stort sett allting (kanske inte riktigt lika “lösa”, men det vete fasen), framförallt planing och höjdtagning, trots att de är kortare.

    Med detta vill jag ha sagt att även en twin, med rätt fenbestyckning, kan ges en hel del av de egenskaper som många uppskattar i en quad. Så, stryk inte en twin från din lista om ett bra sådan till rätt pris dyker upp! Tycker mig se några sådana på köpåsälj, och fler lär det bli snart när 2012 nu dykt upp…

    Och ni därute som vill ta bättre höjd med er twin-fin, testa ett par lite rakare och fetare fenor som MFC VF.

  • jesper-b

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:44

    Grymt skönt med quad ner för feta stora och kanske lite choppiga vågor – ger överlägsen kontroll. Även till att guppa höjd med i ingen vind på väg ut.

    Här hemma tycker i varje fall jag att det är helt onödigt med stödhjulen på. Här behöver man främst förmåga att svänga tight – twin är min biljett till det, och lite fullpungladdarattityd förstås!

    Bara min två ören,

    /JB

  • charlieb

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 08:51

    Mycket snack om brädor.. Vind skulle man ju önska också..

    C

  • doc

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 11:57
    Ola H.;665379 wrote:
    Ett litet sidospår men…

    Personligen sätter jag alltid min twins längre fram än jag sätter bakfenorna i en quaduppsättning. Ca 1.5-2cm längre fram för att vara mer exakt. I själva verket är just detta en av “problemen” när jag skall placera boxarna på quadbrädorna. Det blir en kompromiss mellan att ha dem så långt bak att det finns en rimlig justermån även med quad (speciellt om man kör småfenorna bak) och att samtidigt ha dem så långt fram att det funkar bra för twin.

    Jo. Jag med, men vi gillar båda vår fenyta långt fram och det gör inte alla. I fullpung 3.7-väder vill en del flytta bak fenorna och med korta boxar och längre bas på fenorna kan det vara lite knivigt. De som inte tar höjd med sin twin – sätt i ett nummer större fenor och/eller flytta fram fenorna.

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 12:03

    Ja, det verkar delvis ha utvecklats två skolor när det gäller twin. Originalet där twin var lika med sväng, men så den nya Pozo-inspirerade med Koester/Fernandez i spetsen som verkar köra fenorna längre bak och har en väldigt speciell stance som jag även sett att en del duktiga hoppare i Sverige använder sig av.

    Och apropå det sågs flera quaddar seglas som twins på Bjärehalvön i onsdags.

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 12:05
    dr Masse;665385 wrote:
    17 fenorna funkade bra, men min egensnickrade teori om att “man kan nog langa på rätt långa twin fenor utan att det märks alltför mycket” kom lite på skam. 5.3 gick fint, men så fort det blev mer tryck i 4.7 så blev det oroligt.

    Intressant, Masse. Menar du oroligt i vågridningen eller vid raktframseglingen?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingen senaste 3 åren (Tips för köp av vågb)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.