Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingssteg för att bli bättre

Taggad: 

  • Utvecklingssteg för att bli bättre

    Publicerad av mrcohen på 15 augusti, 2009 vid 11:15

    Hej,

    Jag har skaffat mig en RRD evolution på 155 liter och ett 6.0 freeridesegel och håller till i Habo Ljung.

    Det har bara blivit 7 surftillfällen hittills men jag är nöjd med att ha lärt mig dra rigg, segla stabilt när jag inte planar och kan vända som dom gör i surfskolan (kör upp i vind och steppar runt brädan) OCH jag har planat några gånger 🙂 Jag har börjat skippa centerbordet och nu skaffat en ännu oprövad weedfena.

    Utvecklingen har alltså gått fort och nu undrar jag vad ni tycker jag ska satsa på att träna på för att fortsätta utvecklas snabbt. Beachstart/vattenstart, planing, fotstroppar (har försökt men kan ej), segla med sele (har igen än), något annat? Kan någon föreslå ett litet “träningsprogram” så är jag tacksam!

    svennebanan svarade 14 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • e_axel

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:23
    mrcohen;566821 wrote:
    Hej,

    Jag har skaffat mig en RRD evolution på 155 liter och ett 6.0 freeridesegel och håller till i Habo Ljung.

    Det har bara blivit 7 surftillfällen hittills men jag är nöjd med att ha lärt mig dra rigg, segla stabilt när jag inte planar och kan vända som dom gör i surfskolan (kör upp i vind och steppar runt brädan) OCH jag har planat några gånger 🙂 Jag har börjat skippa centerbordet och nu skaffat en ännu oprövad weedfena.

    Utvecklingen har alltså gått fort och nu undrar jag vad ni tycker jag ska satsa på att träna på för att fortsätta utvecklas snabbt. Beachstart/vattenstart, planing, fotstroppar (har försökt men kan ej), segla med sele (har igen än), något annat? Kan någon föreslå ett litet “träningsprogram” så är jag tacksam!

    1. Planing/Sele
    2. Fotstroppar
    4. Beachstart
    5. Vattenstart
    6. Gipp

    Vänta inte med att lära dig segla med sele

  • jps

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:35

    Håller med ovanstående med lite variation.

    1. Icke planande gipp
    2. Planing/Sele
    3. Fotstroppar (främre först)
    4. Beachstart
    5. Vattenstart
    6. Planande gipp + snabbare slag
    7. Diverse olika tricks

  • gustavl

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 12:39

    JPS råd är som taget från skolboken!

    /GL

  • mrcohen

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 16:16

    Tack för mycket bra svar! Då vet jag vad jag ska göra nästa surfpass… Blir till att skaffa en sele också tydligen.

  • johanoeberg

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 18:22

    Tjena. Jag har surfat 10 gånger och ligger väl i samma nivå som dig, har dock fått i fötterna i strappsen och planar utan problem. Jag fick köpa en sittsele ganska tidigt (tack Bosse) och kan helt enkelt inte ge dig något bättre råd än att köpa en häng/sitt-sele ASAP! den avlastningen man ger armarna gör att man kan fokusera energin på annat. Helt klart värt att börjas i tid alltså.

    Det jag fortfarande har lite svårt med är att gippa på ett smidigt sätt. Såg nått klipp på youtube där man gick rakt mot vindsögat, sänkte ner seglet mot foten och bara tog ett steg över till andra sidan. Svårt att beskriva. Men om nån har nån länk till en BRA video eller dylikt (pedagogiskt alltså) där man ser hur man gippar på ett korrekt sätt, så vore jag och säkert alla andra nybörjare mycket tacksamma. Hoppas jag inte snodde tråden för mycket med det andra stycket. 😉

  • hanness

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 19:23
    JohanOeberg;566940 wrote:
    Tjena. Jag har surfat 10 gånger och ligger väl i samma nivå som dig, har dock fått i fötterna i strappsen och planar utan problem. Jag fick köpa en sittsele ganska tidigt (tack Bosse) och kan helt enkelt inte ge dig något bättre råd än att köpa en häng/sitt-sele ASAP! den avlastningen man ger armarna gör att man kan fokusera energin på annat. Helt klart värt att börjas i tid alltså.

    Det jag fortfarande har lite svårt med är att gippa på ett smidigt sätt. Såg nått klipp på youtube där man gick rakt mot vindsögat, sänkte ner seglet mot foten och bara tog ett steg över till andra sidan. Svårt att beskriva. Men om nån har nån länk till en BRA video eller dylikt (pedagogiskt alltså) där man ser hur man gippar på ett korrekt sätt, så vore jag och säkert alla andra nybörjare mycket tacksamma. Hoppas jag inte snodde tråden för mycket med det andra stycket. 😉

    Jag skulle också uppskatta en sådan film. Jag kan också plana och få in fötterna i stropparna och sätter strand och ibland vattenstart. Problemet är att det går riktigt bra åt ett håll men sedan vill man ju gärna kunna vända utan att stanna helt.

  • roding

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 20:21

    Försök få tag i filmen Beginner to Winner och kolla på den! Går igenom att väldigt pedagogiskt!

  • staffomania

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 20:47
    JohanOeberg;566940 wrote:
    Tjena. Jag har surfat 10 gånger och ligger väl i samma nivå som dig, har dock fått i fötterna i strappsen och planar utan problem. Jag fick köpa en sittsele ganska tidigt (tack Bosse) och kan helt enkelt inte ge dig något bättre råd än att köpa en häng/sitt-sele ASAP! den avlastningen man ger armarna gör att man kan fokusera energin på annat. Helt klart värt att börjas i tid alltså.

    Det jag fortfarande har lite svårt med är att gippa på ett smidigt sätt. Såg nått klipp på youtube där man gick rakt mot vindsögat, sänkte ner seglet mot foten och bara tog ett steg över till andra sidan. Svårt att beskriva. Men om nån har nån länk till en BRA video eller dylikt (pedagogiskt alltså) där man ser hur man gippar på ett korrekt sätt, så vore jag och säkert alla andra nybörjare mycket tacksamma. Hoppas jag inte snodde tråden för mycket med det andra stycket. 😉

    Fasiken vad du lärt dig snabbt! Tog ett jäkla tag för mig att få in fötterna i stropparna och gippa kan jag inge vidare än. Går du rakt mot vindsögat heter det att slå eller tack på engelska. När man gippar vänder man bort från vinden.

  • crash151

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 21:01
    Roding;566964 wrote:
    Försök få tag i filmen Beginner to Winner och kolla på den! Går igenom att väldigt pedagogiskt!

    Hossst Öhumm…
    finns i en stormig piratbukt nära dig…

  • danneman

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 21:05

    Skit i jipparna. helt meningslöst att lägga energi på de! med en 150litare.
    Köp sele sen är det bara å Köra.. gör slag det är smidigare + att ni behöver inte lägga så mycket energi på att ta höjd hela tiden.
    -ni behöver inte plana för att träna hängsele
    -utan ta i och ur “i och ur hela tiden, tills ni känner att ni e bekväma med att göra det ..
    -att hänga i selen..icke planande
    -häng i selen (viktigt)(fall av lite.) pilla i framfoten. pilla i bakfoten
    så lärde jag mig minns att det gick fort..

  • booman

    Medlem
    15 augusti, 2009 vid 21:59
    JohanOeberg;566940 wrote:
    Det jag fortfarande har lite svårt med är att gippa på ett smidigt sätt. Såg nått klipp på youtube där man gick rakt mot vindsögat, sänkte ner seglet mot foten och bara tog ett steg över till andra sidan. Svårt att beskriva. Men om nån har nån länk till en BRA video eller dylikt (pedagogiskt alltså) där man ser hur man gippar på ett korrekt sätt, så vore jag och säkert alla andra nybörjare mycket tacksamma. Hoppas jag inte snodde tråden för mycket med det andra stycket. 😉

    Den här är kalas! En hel DVD med gippinstruktioner… Beställer du här har du den inom en vecka…

    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0145v01.htm

    Lycka till!

  • Knatte

    Gäst
    16 augusti, 2009 vid 10:54
    JohanOeberg;566940 wrote:
    Tjena. Jag har surfat 10 gånger och ligger väl i samma nivå som dig, har dock fått i fötterna i strappsen och planar utan problem. Jag fick köpa en sittsele ganska tidigt (tack Bosse) och kan helt enkelt inte ge dig något bättre råd än att köpa en häng/sitt-sele ASAP! den avlastningen man ger armarna gör att man kan fokusera energin på annat. Helt klart värt att börjas i tid alltså.

    Det jag fortfarande har lite svårt med är att gippa på ett smidigt sätt. Såg nått klipp på youtube där man gick rakt mot vindsögat, sänkte ner seglet mot foten och bara tog ett steg över till andra sidan. Svårt att beskriva. Men om nån har nån länk till en BRA video eller dylikt (pedagogiskt alltså) där man ser hur man gippar på ett korrekt sätt, så vore jag och säkert alla andra nybörjare mycket tacksamma. Hoppas jag inte snodde tråden för mycket med det andra stycket. 😉

    Du beskrivet ett slag med brädan och det är ingen gipp. Slag gör att man tar bättre höjd jämnfört med en gipp och är svårare om man inte har volym i brädan.

  • johanoeberg

    Medlem
    16 augusti, 2009 vid 20:24

    Tack samtliga för rättelsen… Jag har alltid stått och trippat runt på brädan, svajjat som fan, med vinden i ryggen och försökt balansera kropp och utrustning. Blev rätt förvånad att det kan vara så enkelt att (som det är tänkt iaf) ett steg över/framför seglet till andra sidan… Voila!

    Måste få till vändningarna. De är det osäkra kortet. Att sedan kunna gå från halvvind till slör vore trevlig så man kunde komma in till stranden igen…

    Blir ut och prova på lite imorn. YEY!

  • roding

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 08:17

    För mig som inte har hållit på så länge så har det sett ut såhär,

    Komma upp
    Köra
    Slå
    Sele
    Plana
    Strandstart
    Vattenstart
    Stroppar
    Jipp

    Är ungefär vid Stoppar och Jipp steget nu men det har känts helt okej med den utvecklingen.

  • hellgren

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 13:15

    Vill bara hoppa in med min åsikt här också.. Strandstarten tycker jag är viktigare än många saker ni lägger före där.. Med strandstarten så sparar man en massa energi. Sparad energi ger mer tid på vattnet, mer tid på vattnet ger mer tid att öva på allt annat. Så jag hade nog velat lägga strandstarten lite tidigare på listan där. Men jag kanske har fel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvecklingssteg för att bli bättre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.