Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing V-surfingens framtid?

  • V-surfingens framtid?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 maj, 2000 vid 22:11

    Kan nån förklara för mig varför alla tävlingar tycks ligga på vindfattigaste delen av året??? Speciellt vågtävlingarna?? Wave classic i varberg var ju en gång i tiden en ganska cool tävling som kördes sent på året och ställdes in eller flyttades fram om det inte var tillräckligt med vind/vågor! Nuförtiden verkar Wave classic ha blivit nån slags surfingens svar på Kiviks marknad!
    Och så slalomtävlingarna som om de överhuvudtaget finns kvar också verkar ligga fel tid på året?
    Är det nån mer som inser vart den här sporten är på väg egentligen? Har samtliga vindsurfare dött ut och ersatts av nån slags “softa” brädseglare som är livrädda för lite hårt och kallt väder?
    Föreslår att om det här fortsätter döpa om sporten till BRÄDSEGLING igen!!

    tedan svarade 24 år sedan 12 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • tedan

    Medlem
    17 maj, 2000 vid 23:33

    Jag tävlar inte men så länge det finns vind så kommer jag att vindsurfa, hur
    dåligt väder det än är.. och misstänker att det finns fler som jag som
    avgudar denna sport…
    Jag har blivit beroende..
    Jag kollar vädret 4-5 gånger om dan… går ständigt och kollar om det blåser
    ute osv. Jag hoppas att inte bara jag har dessa syndrom. När det inte har
    blåst på ett par veckor kommer abstinensen och hälsar på.

    Vad säger ni? Är det bara jag eller är det någon som känner igen sig?

    Mvh Tedan

  • linsurfer

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 06:31

    Jag håller med, gick och slog på isen på Roxen hela vintern i hopp om att den skulle gå upp.

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 07:07

    Det påstås att det är först när man har sjukdomsinsikt som man kan hantera sina symptom. Därför levererar nu jag, dr Masse, en liten checklista för er därute som undrar om ni har drabbats av dubbelsidigt vindus surfalis och hur hårt drabbade ni är:

    – Under mormors fasters kusins begravning smet du försiktigt ut för att kolla om det verkligen var seglingsbart. Hmmm, kanske är det ingen som saknar mig om jag glider iväg innan kaffet?
    – På arbets-/studie-/social tid så ägnar du betydligt mer tid åt att kolla in vädersajter på webben än att skriva PM/uppsats/brev. Varje dag.
    – Du har kommit på dig själv att mitt under ett gräl med respektive missa en hel del av det som sägs eftersom du inte kan bestämma dig om du skall köpa en ny 40 eller 44 fena…
    – Varje år motiverar du både för dig själv och din omgivning dina groteska inköp på surffronten med att “amen, om jag köper det här så har jag prylarna jag behöver för flera år framåt. Promise!”. Nästa år byter du in i stort sett hela klabbet för ett löjligt underpris och handlar nytt. Du kan inte sluta.
    – Flertalet allvarliga trafikincidenter du upplevt eller varit upphov till har ofelaktigt inträffat när du i 138 km/h hängt ut med hela överkroppen för att kunna se om det verkligen gick gäss på den där lilla insjön som ni just passerade på väg till vännernas midsommarfest…
    – Du har omärkligt glidigt iväg från nämnda midsommarfest för att “bara surfa lite” varpå en antal sura miner uppvisas när du missar fördrink, sill, nubbe och dans. Argumentet “men hallå, jag kom ju i alla fall in till vickningen” biter vare sig på vänner eller flickvän.
    – Det första du gör när du köper en ny bil är sätter på ett tackräcke. Det tas inte av förrän bilen är såld.
    – Du har på fullt allvar tänkt tanken “jag kan bli proffs på det här och bo på Maui!” mer än 5830 gånger. Den här månaden.
    – Den enda litteratur eller moderna prosa som du kan citera är intervjuer med Robby i någon obskyr utländsk surfblaska. Till och med på tyska.
    – Du äger fler fenor än slipsar.
    – Du äger fler master än snyggskor.
    – Du äger fler brädor än byxor (om du svarar “ja” på just det här påståendet så kan skippa det här testet och lägga in dig akut på Apelvikens Rehabcenter)
    – Den enda film som du har sett mer än 10 gånger är “RIP”. Och “Fast Forward”. Och “Hookipa Chronichles”. Och…, ja du förstår.

    Hur kan ni nu kolla er sjukdomsnivå? Ett enkelt svarssystem låter er komma till insikt:

    – Om du svarat “ja” på en enda av checkpunkterna (till och med om du tvekat lite) ovan är du redan drabbad. Det kommer bara att bli värre.
    – OM du svarar “ja” på mer än en check är det bara att ge upp. Du kommer för lång framtid att vara en ständig plåga för hela din omgivning så fort minsta vindpust visar sig. Det räcker med att någon nyser i ett konferensrum för att du högt skall utbrista “vilken vindby! Kan du göra det där igen?”.
    – OM du svarat “ja” på alla checkisar så är du en dålig människa men en fin-fin surfare.

    Välkomna till min klinik. Mottagning endast här mellan 08.30 – 18.30 (då är jag på jobbet och surfar runt på nätet istället. Jag drabbad? Nejdå.)

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 07:15

    Jag måste vara helt sjuk, varenda punkt stämmer in på mig, har du akutmottagning eller?

    Udo- der Rockmeister!

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 07:42

    Udo, den sista kontrollpunkten i dr Masses checklista för drabbningsnivå av dubbelsidig vindus surfalis kommer nu här för dig eftersom du verkar vara illa ute:

    – Väljer du “ditt livs surfdag” före “ditt livs överlägset bästa alla kategorier sexupplevelse det var helt otroligt”?

    Svarar du “ja” utan att tveka på detta är det illa. Det enda botemedlet är att du får vindsurfa tills armarna trillar av och du inte orkar längre. Därför ordinerar jag:

    – Minst 10 m/s åtta till tio timmar om dagen i tre veckor. Intages ovarsamt och missbrukas å det grövsta tills du inte får i dig mer.

    Efter framgångsrik behandling kan du bli en normal människa i några timmar i alla fall och känna på den delen av livet. Se om du gillar det liksom.

    Surfa På!

    (om du inte gillade att vara en normal människa kan du alltid segla nästa dag!)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:10

    Vad är en orgasm emot en perfekt våg??? Jag är nog surfsjuk….
    En veckas surf på Fuerte hjälpte mig inte, kanske en vinter hjälper för en vecka…

  • voodoo

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:29

    Du är inte ensam!!! jag tror att vi håller på att skapa ett helt nytt människosläkte……….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:33

    Fan, jag har börjat få simhud och grejor mellan tårna, är detta normalt? Även ett slemlager liknande grodornas har börja omge kroppen, kan detta vara för att kroppen börjat anpassa sig efter vad den utsätts för, den mänskliga evolutionen!

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:42

    Du har råkat ut för det kanske främsta symptomet på vindus surfalis. Du märker inte längre att du går runt i våtdräkt hela dagarna. Du vill alltid vara redo för ett surf. Det kan vara svårt att ta, men folk har en förmåga att tycka att man är lite underlig när man glider in på möten i full gummimundering.

    Lagret på din kropp är inte slem. Det är neopren. Det är inte simhud du har mellan tårna. Det är dina våtdräktsdojjor. Om du inte passar dig kommer snart din hud att växa ihop med gummit så har du en helintegrerad dräkt i symbios med kroppen för all framtid. Rysligt bra ur surfsynpunkt, inte fullt så lyckat på första daten.

    Ibland kan man krypa ur sin dräkt och ta sig en dusch eller nå’t. Tro mig, det är inte farligt och slutar inte blåsa heller. (Även om vi vindsurfare vet att korrelationen mellan “ta av sig dräkten – vinden ökar garanterat” är närmast hundraprocentig…).

    Surfa På!

  • krille

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:45

    Första daten redan avklarad för många år sedan, jag är redan fastkedjad i familjelivet så jag kan lika bra ha dräkten på mellan surfen.
    🙂 Krille

  • lundgren

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 08:51

    Du är inte ensam….jag har fått ta diverse dispyter pga att jag surfat när man inte borde ..ex så sket jag helt totalt i min flickväns födelsedag …men som sagt va ..det blåste 15 s/m så jag anser att det var fullt berättigat..synd bara att inte alla delar den uppfattningen…
    Min arbetsgivare börjar också se vissa kopplingar mellan vinden och olika sorters plötsligt uppkomna sjukdomar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 09:23

    Haha, det har tillochmed gått så långt att läraren frågar vart jag har varit surfat när jag har varit borta en dag!

  • ola-h

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 09:37

    Problemet med orgasmer är ju att det tar slut rätt fort. Visserligen kan det hända att man senare under dagen, eller rent av ännu längre fram i tiden, tänker: “ja, det var allt en skön orgasm…”. Det kan också handa att man rent av går och liksom leter upp orgasmer, söker efter tillfällen att få mer.

    Relatera nu detta till en riktigt bra off the lip på ett rent tremetersface, toppat med en rejäl läppsmack (och då talar vi vågläpp). En sådan läppsmack sitter inte bara kvar i hjärnan under en lång tid framåt, det sitter rent av i kroppen. Varenda nervtråd minns exakt hur det kändes och varende muskel kan återskapa spänningen från när DET hände. Denna känsla sitter kvar minsts tills dess att nästa, ännu fetare, läppsmack upplevs.

    Dessutom, har man en gång upplevt ett schysst läppsmack reser man gärna till andra sidan jorden för att få ett par till. Pengar, satsas och socialt liv och karriär offras gladeligen.

    När man inte fått läppsmack på länge kan ovan beskrivna eufori till och med inträffa om man råkat plana lite vid senaste surfabstinensinducerade lättvindssjunkövningen.

    Så, på något sätt känns inte tävlingen riktigt jämn….

    Apropå detta. Om jag flyttar ut min kontorstol mitt på golvet, fäller sits och säte maximalt, lutar huvudet bakåt, blundar och tänker tillräckligt intensivt så känns det nästan som en bakåtloop om man snurrar ett varv på stolen.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 10:53

    Men det är fortfarande ingen som har svarat på själva frågorna i inlägget!

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2000 vid 14:35

    Eftersom du själv inte skrev några svar trots efterlysning så kommer de här:

    Kan nån förklara för mig varför alla tävlingar tycks ligga på vindfattigaste delen av året???
    – Det är kallt på vintern. Is oxå.

    Speciellt vågtävlingarna??
    – När det är kallt är vågorna mer lämpade för snowboards.

    Wave classic i varberg var ju en gång i tiden en ganska cool tävling som kördes sent på året och ställdes in eller flyttades fram om det inte var tillräckligt med vind/vågor! Nuförtiden verkar Wave classic ha blivit nån slags surfingens svar på Kiviks marknad!

    Och så slalomtävlingarna som om de överhuvudtaget finns kvar också verkar ligga fel tid på året?
    – Japp, det är svårt att segla mitt i natten. Mörkt å j-igt.

    Är det nån mer som inser vart den här sporten är på väg egentligen?
    – Själv har jag mest seglat på fram och tillbaka på sistone, så det är väl dit sporten är på väg. Fram och tillbaka.

    Har samtliga vindsurfare dött ut och ersatts av nån slags “softa” brädseglare som är livrädda för lite hårt och kallt väder?
    – Ja.

    Föreslår att om det här fortsätter döpa om sporten till BRÄDSEGLING igen!!
    – Eller varför inte “På kryss och till boms” eller “Pråmglidning” eller…

    Som du märker blev det genast tråkigare med svar på frågorna. Roligare att skriva larv om surfus vindus, våtdräkter och hur man bäst nyttjar en kontorsstol för att uppleva känslan i en bakåtloop.

    Själv gillar jag lite när ett inlägg går “fel” så blir det kul ändå!

    Surfa På!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing V-surfingens framtid?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.