Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad börjar jag med? 55kg, 4-8m/s

• Vad börjar jag med? 55kg, 4-8m/s

Publicerad av surfsmurf på 21 september, 2002 vid 09:46

Tjing!

Jo, nu é det såhär att jag är vågsurfare eg. Testade dock kite för inte så länge sedan och har insett att det är den perfekta grejen att pyssla med när vågor saknas, alt. man inte hinner ta sig till vågorna innan det blir nattsvart ute. Svinkul helt enkelt, prioriterar dock vågsurfingen. Vid ca 10m/s blir det ju helt oki vågor även i Svea så därför tänkte jag satsa på ett Kite-kitt som lämpar sig för svagare vindar än så. Jag hade inte tänkt köpa nytt så jag behöver dels märkestips & strl. tips, dels tips på vad man ska kolla efter/akta sig för när man köper beg. Kan även tänka mig köpa nytt men då på REA, har hört om prisdumpningar på div. märken, vart får man tag på dem?

Kites är ju rätt så ömtåliga och jag rätt så grön. Många krachar väntas och dessutom en hel del resande (minst tre resor denna vinter) så slitstarkheten är viktig. Har kollat Chalangers drakar vilka verkar perfekta om det inte vore för priset, 10pix+, ouch!

Hoppas på svar, snart, jättesnart…

//

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 september, 2002 vid 16:55

Du ska ha en 4-linors drake mellan 14-16 kvm, glöm bort Challanger draken du ska ha kvalitet o väl beprövade märken och det ger någon av dessa märken av års modell 2002: North Rhino, Takoon Skoop, Naish X2, Wipika Air Blast, Slingshot Fuel.

Takoon Skoop, Wipika AB, samt Naish X2 är snabba drakar medans Norh Rhino och Slingshot Fuel får betecknas som något långsamare, smaken är som baken dvs delad men jag skulle nog satsa på en lite långsamare drake till att börja med om du inte har kunskap och/eller känner dig riktigt säker. Lycka till and hey be careful out there 😉

mvh Mathias

• surfsmurf

Medlem
    21 september, 2002 vid 18:09

Vad menar du med snabba? Reaktionssnabba, eller? Vilken typ av bräda rekomenderas, ingen wake va?

//

• donhuge

Medlem
    22 september, 2002 vid 06:53

55kg huh!! inte mycket, lyckans ost. Du kan nog nöja dig med en Wipika AirB 8.4kvm då kan du plana vid 6m/s och köra till en 10m/s den är snabb o bra. Tycker inte du ska köpa en allt för stor kite eftersom det brukar blåsa på rätt bra. Grejen e den att blåser det över 8m/s så kan du plana med vilken kite som helst, från 5, 6 kvm.

Har en polare som kör 11.8 och 8.4 han pallar bara 11.8 till ca 8-9m/s han väger 65-70kg

Jag har en AB 10 som största kite den kör jag från 6 upp till 13-14 m/s, Det är Wipikas absolut bästa kite, snabb som 8.4 och lika mycke kraft som 11.8.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 september, 2002 vid 10:15

Oki. Bräda då?

Undrar också lite över hur man läser kite storlekar. Den strl kiten ”heter” motsvaras ju inte av antalet m2, utan vad?

//

• kitelife

Medlem
    23 september, 2002 vid 00:25

Tjena, har en AB 8,4 till salu för 6500:- komplett….
    Finns på tippen i morgon att prova 🙂

http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=kitesell&Number=79570&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1#Post81296

• anonym-anvandare

Medlem
    23 september, 2002 vid 10:46

Oki. Och vart ligger detta Tippen. Jag bor i Stockholm och kan nog inte flänga iväg allt för långt bort inom den närmaste tiden.

//Surfchick

• kitelife

Medlem
    23 september, 2002 vid 18:42

Så långt ner i skåne man kan komma… det får nog bli via posten isf.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2002 vid 15:45

Tjing!

Undrar lite över en sak. Hur kan det komma sig att det skrivs så lite (jag har inte funnit nåt) om Cabrinhas och RRD´s grejor på denna konf. É de så dåliga att ingen kör med dem eller kanske så bra att ingen vill sälja dem eller haft ngr besvär att skriva om. Undrar mest p.g.a SP´s utförsäljning. Tänkte att ngn av dessa kites+brädor kanske kunde vara nåt för mig. Tacksam för alla synpunkter. É som sagt en riktig grönis.

//Surfchick

• anonym-anvandare

Medlem
    27 september, 2002 vid 18:03

RRd Cabrinha är dynga grejer tongue.gif Naish är det som gäller. Har själv x2 smile.gif

• kitelife

Medlem
    28 september, 2002 vid 15:04

såg detta på ett annat forum, säger en hel del ! fast det kan ju va otur oxå? iaf en del av det…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2002 vid 11:14

Oki!

Har kollat runt, känner mig klart avskräckt. Wippi is the way to go helt enkelt. Å andra sidan börjar jag bli mer och mer intresserad av foils. Kanske skulle man ha en sådan istället. Kostar mindre, pajar mindre, tja, vad är egentligen nackdelarna???

//Surfchick

• anonym-anvandare

Medlem
    30 september, 2002 vid 11:55

Om du är nyfiken på foils, kika på http://www.foilfest.com Där finns det mycket information och ett
    par intressanta artiklar om för- och nackdelar.
    /Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad börjar jag med? 55kg, 4-8m/s

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.