Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för slags färg vid lagning av skada?

  • Vad för slags färg vid lagning av skada?

    Publicerad av filipl på 25 februari, 2008 vid 10:07

    Jag skall laga en mindre skada på min nya Fanatic Hawk 93.

    Skadan ligger på sidan av nosen, bredvid halkskyddet, på den del som är vit och blank.

    Jag har lagat med Epoxi och tänkte måla ovanpå Epoxin.

    Vad för slags färg skall man använda och var kan man köpa den?

    Filip

    svenne svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 10:28
  • filipl

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 10:47

    Tack Svenne,

    Jag låter min fråga ligga kvar här iallafall, och vill gärna ha svar, eftersom gör det själv forumet inte verkar vara så välbesökt.

    Filip

  • christian

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 11:07

    Hej
    Vit matt sprayfärg funkar kanon, lite spraygrundfärg innan bara

    Slipa lite med ett våtslippapper 1000-1200 efteråt så syns det inte

    Biltemas färger är helt ok

  • djevulen

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 11:28

    ska man göra det riktigt seriöst så köp två-komponents epoxy färg,kolla i en affär som kränger båt-tillbehör
    Mathias

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 11:50

    Det är onödigt med 2K-färg, ingen av brädtillverkarna använder det själva. Vanlig hederlig sprayfärg funkar men jag håller mig till bättre kvalitéer än Fultemas när jag lagar andras brädor.

  • filipl

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 11:55

    Tack för svaren!

    Svenne:

    Har du något visst märke på färgen att rekommendera? Finns färgen att köpa i vilken färghandel som helst?

    Skall färgen vara matt, brädan är ju lite glansig?

    Filip

  • filipl

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 12:15

    Svenne:

    Du verkar ha erfarenhet av att reparera brädor, så jag passar på att fråga dig vad du tror om själva skadan.

    “Skadan” består av ett antal små sprickor, 3-10 mm långa, som ligger i närheten av varandra vid vänstra sidan strax bakom nosen.

    Sprickorna syns bara om man tittar efter mycket noggrannt på nära håll, och de känns (nätt och jämt) om man drar nageln över dem. Då märker man att sprickorna känns som mycket små utbuktningar. De ser ut som svaga blyertssträck. Ingen spricka är öppen så att man ser in genom den. (Jag har inget foto, eftersom jag redan spacklat över med Epoxi.) Det finns ingen större inbuktning i närheten av sprickorna, som från ett kastfall.

    Hur skadan uppstod vet jag inte, det hände tyvärr när jag lånade ut brädan i fredags, och jag upptäckte det först när jag kom hem.

    Går det, med ledning av min beskrivning, att säga om skadan är allvarlig eller inte? Tror du att skadan bara ligger i det yttre skiktet?

    Något för CSI-windsurfing:)

    Filip

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 12:39

    Finns inte så mycket att säga, antingen är nosen tappad i backen eller så är det kastfall. Att gissa sig fram till storleken på skadan är inte heller något bra, men du har ju redan lagat den så jag ser inte problemet… 🙂

  • filipl

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 12:57

    @Svenne 447166 wrote:

    Finns inte så mycket att säga, antingen är nosen tappad i backen eller så är det kastfall. Att gissa sig fram till storleken på skadan är inte heller något bra, men du har ju redan lagat den så jag ser inte problemet… 🙂

    Jag har inte så stor efarenhet av vad en skada i nosen, efter t ex ett kastfall, kan ställa till med “efteråt”. Det som jag frågar mig (oroar mig för) är om skadan “senare” kan visa sig större än vad jag först trodde, t ex genom att nosen plötsligt spricker upp någon annanstans, i närheten av lagningen.

    Eller bör jag kunna känna mig lugn nu när jag har lagat den synliga skadan? (alltid deppigt när man får en skada på en ny bräda!).

    Filip

  • fnassel

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 13:14

    Du skall ha bra otur om en så liten skada drar med sig något laminatsläpp eller dyrligt.
    Så länge du inte fått in en massa vatten i skadan som du inte låtit torka ur innan du lagade tror inte jag att du får några problem. och att bedömma av dinna tidigare inlägg så tror jag knapt skadan var öppen in till skummet.

    Den största risken är väl ändå att du gör ett kastfall eller råkar slå brädan i någon sten och får en ny skada!

  • jarp

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 13:16

    @filipl 447126 wrote:

    Jag skall laga en mindre skada på min nya Fanatic Hawk 93.

    Skadan ligger på sidan av nosen, bredvid halkskyddet, på den del som är vit och blank.

    Jag har lagat med Epoxi och tänkte måla ovanpå Epoxin.

    Vad för slags färg skall man använda och var kan man köpa den?

    Filip

    men filip………har du råkat ut för kastfall!!!!!! första gången på 5 år!!
    välkommen blan de dödliga…

    jag har samma trix på min manta, små sprickor i nosen…jag tänkte slipa lätt för att se om det är ngt alvarligt…är det jupare, slipa ned, lägga ett lager kol med epoxy..et voila ….lite synligt kol är coolt… 😀

  • martin-c

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 13:28

    Det var dessvärre jag som orsakade kastfallet i fredags. Filip, kontakta mig så kan vi prata om hur jag kan kompensera dig!

    /Martin

  • svenne

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 13:42
    filipl;447171 wrote:
    Jag har inte så stor efarenhet av vad en skada i nosen, efter t ex ett kastfall, kan ställa till med “efteråt”. Det som jag frågar mig (oroar mig för) är om skadan “senare” kan visa sig större än vad jag först trodde, t ex genom att nosen plötsligt spricker upp någon annanstans, i närheten av lagningen.

    Eller bör jag kunna känna mig lugn nu när jag har lagat den synliga skadan? (alltid deppigt när man får en skada på en ny bräda!).

    Filip

    Om ytskicktet har sprickor brukar skadorna i laminatet oftast vara längre, nånstans mellan 2 och 3 gånger längre beroende på hur hård smällen var och vad det är för ytskikt. Det spricker inte upp någon annanstans om du har lagat (hur du nu har lagat…) men det kan ta in vatten. Långsamt men säkert.
    Jag uppfattade dock inte din skada som värre än en liten ding, så det är säkert inget att oroa sig för.

  • filipl

    Medlem
    25 februari, 2008 vid 14:28

    @Svenne 447186 wrote:

    Om ytskicktet har sprickor brukar skadorna i laminatet oftast vara längre, nånstans mellan 2 och 3 gånger längre beroende på hur hård smällen var och vad det är för ytskikt. Det spricker inte upp någon annanstans om du har lagat (hur du nu har lagat…) men det kan ta in vatten. Långsamt men säkert.
    Jag uppfattade dock inte din skada som värre än en liten ding, så det är säkert inget att oroa sig för.

    Tack för råden Svenne, jag uppskattar dem mycket, eftersom jag inte har någon vidare erfarenhet av skador på brädor.

    En fundering, dum kanske:

    Vad menar du med “…men det kan ta in vatten. Långsamt men säkert.” – Det kan väl inte ta in vatten om lagningen är okej gjord, eller…?

    Lagningen gjorde jag genom att spackla på “surflagnings-epoxi” (ca 1 mm tjockt), som jag bara tänkte sandpappra och sedan måla över. Ingen väv eller så.

    Bör jag göra lagningen på något annat sätt istället?

    Har du tips på någon i Stockholmsområdet som kan göra det mer proffsigt?

    Du själv kanske?

    mvh

    Filip

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 februari, 2008 vid 14:56

    Har nyligen lagat exakt samma skada på min skate 112 från -06. Två knappt synliga “blyerts-sprickor” på sidan av nosen precis under greppet uppstod utan att jag vet hur. Slipade ner mkt försiktigt för att se hur långa sprickorna var. Varken mjukt, knaster eller vatten intaget så jag maskade endast av ca 2 cm extra runt om och penslade på med långsam epoxi.

    Syns knappt och håller bra. Har inte blivit av att vitmåla…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad för slags färg vid lagning av skada?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.