Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad gäller egentligen….

  • Vad gäller egentligen….

    Publicerad av lance på 18 juni, 2011 vid 18:34

    I går i Rågelund blev jag lite irriterad på en Herre som uppenbarligen var ny i sporten. Jag har all förståelse för detta och självklart skall nybörjare få plats med. Alla har vi varit det. Nå detta är en fråga som jag ändå vill ha svar på. Jag surfar efter honom ( bakom ) och jag har väl 30 meter fram till han då han plötsligt bestämmer sig för att vända utan att se åt mitt håll. Dessutom väldigt fort. Jag ropar till då han nästan kör sin kite rakt in i min. Han väjer inte utan jag får lägga min kite i vattnet. Dessutom har vi en nedanför oss. Han stannar inte ändå utan kör praktiskt taget nästan på mig då han passerar två meter ovanför mig.

    Vad säger reglerna? Skall han inte se åt höger innan han vänder för att köra åt detta hållet? Hur skall jag försvinna om det ligger på mig att ha uppsikt?

    lance svarade 12 år, 10 månader sedan 20 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • jenselias

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 19:23

    Den första regeln i trafiken både på sjön och på vägen är att alla skall göra vad de ytterst kan för att undvika en olycka, helt oberoende av vem som har rätt till väg. Observera att denna huvudregel är konstituerad just för det fall en eller flera trafikanter väljer att skita i den, inte har förstånd, förmåga eller möjligen av tekniskt skäl förlorat navigationsförmågan.

    Du gjorde alltså rätt och snubben i fråga utnyttjade förstånds- eller förmågeexit. …Sen kan man ju börja snacka om formella väjningsregler… som kräver förstånd och likväl förmåga. 😉

  • sourra

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 21:48

    Regler eller ej – vill man vara välkommen på spoten så ser man sig för innan man vänder

  • debkausf

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 22:59

    Om “herren” vände pga land har han rätt.

  • skotten

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 00:12

    once is ok, but the next time send your kite up into the path of his and if he hits it, unhook and let him take your bill for a new kite, and let him spend a few days in hospital feeling lucky it wasnt someone else in the wheelchair. (apparently it works in tarifa)

  • lance

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 07:28

    Skönt att få sin reaktion bekräftad som riktig. Nära land var det inte det var väl därför jag dessutom var helt oförberedd på hans plötsliga kursändring.
    Nå väl han var inte ung, och som sagt ny i sporten så en gång är okej, nästa gång kör jag på Skottens förslag 🙂

  • *********

    Gäst
    19 juni, 2011 vid 07:59

    Vad hände med “vända andra kinden till”? (med tanke på bibel citatet…) 🙂

  • pjoter

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 18:38

    lite störigt men alla kan väl missa de där.. vet inte hur ofta jag behövt tokväja för att någon hoppat/vänt framför mig eller bara tvärstannat med kiten rakt upp. Har ju själv gjort det ett antal ggr mot andra också så de jämnar nog ut sig. Dock hör det väl till att man skäms lite och ber om ursäkt efteråt.

    Sen finns det ju andra sidan på det där man mer eller mindre blir uppressad på land för att personen bakom vägrar fatta att vända i tid. Det gör en klart mer förbannad.

    men hur är det regelmässigt? har kunnat men förträngt det hela, rent teoretiskt gör ju den som svänger en manöver och bör se upp men samtidigt är den bakom upphinnande och bör ha säkerhetsmarginal nog.

  • peter_nilsson

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 19:57

    Hmmmm.. hoppas inte skotten lär ut detta till sina elever :). Det är ju faktiskt så att nybörjare inte håller sig till reglerna även fast dom kan dom, för att dom är 100% koncentrerade på att inte ramla. Att undvika att köra nära nybörjare är A och O för att inte krocka med dom. Men det finns en hel del erfarna kitare som inte heller tittar innan dom svänger. Man blir lika irriterad varje gång. Enklast att undvika detta är att aldrig åka bakom någon annan kite. Sen fattar jag faktiskt inte varför man ska ligga bakom en kitare, det har hänt mig många gånger att någon ligger bakom och kör även då man närmar sig stranden. Oftast hjälper det att man vinkar lite, men ibland så har man inget annat val än att lägga upp kiten till 12, ja då måste han svänga. Irriterande.

  • wiken

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 20:08

    det passar kanske inte in perfekt, men annars gäller ju att upphinnande väjer. Precis som i trafiken eller skidbacken. I det här fallet är det väl knappt nybörjare. Kan man höjda och svänga..då får man även ta ansvar på vattnet.

    Min regel är för övrigt att om man är RIKTIG nybörjare (första dagen på vattnet, hjälm, sittsele, kiten i 12 och en instruktör/kompis i närheten som lär ut hur man styr kiten) då är det ALLA andras fel så fort det händer något. Kraschar en sån nybörjare ner kiten över någon annan, då är det den erfarne kitarens fel att vara så nära. Det är så tydligt vilka som har noll koll och då ska andra hålla sig borta.

    En personlig regel bara som gäller alla mina elever och vänner jag lär ut till. Har som tur var hittills sluppit förklara det för en erfaren kitare med söndrig kite och argt humör. Men den dagen kommer väl…

  • solomin

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 20:10

    Då man är på vattnet så är det reglerna för sjöfart som gäller om något händer.

    Och de säger att om man ändrar kurs så väjer man, sedan är det behär med att man alltid skall undvika kollision.

  • skotten

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 22:25

    I agree with you guys on this, its up to us all to keep an eye on the noobies, make sure that they and everyone on the beach is safe around them. If anything happens its not their fault.

    however, as it was mentioned before.. this dude was able to ride upwind, turn with speed and didnt even give a wave as a thankyou. That spells ARSE.

    I know a PKRA rider that had his car tyres slashed on a beach for “cutting up” other riders….. Its all about mutual respect, it doesnt matter who you are.

    (P.S, Peter, you do know that its almost been a year since I worked with kiteboarding stuff right? I get to say whatever I like nowadays, NAISHKITES SUCK GOATBALLSACK : ) LoL

  • pjoter

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 22:30

    med tanke på att man med en kite kan stanna och slå så jäkla fort blir de där reglerna lite svåra att enbart köra efter.
    om den som ligger först istället för att vända stoppar och parkerar kiten kl 12 är det väl upphinnande som vänder?
    Vad gäller om man kör stopp i ett chop å lyckas loopa kiten när man trillar (inte helt ovanligt bland nybörjare), räknas en vurpa som en kursändring?
    Eller om en nybörjare står med kiten kl 12 och tappar kontrollen och sätter kiten rakt i huvudet på någon erfaren kitare som kör förbi 25m downwind, är det nybörjaren fel för att han är högst i vinden eller den erfarne kitaren som egentligen borde förutsett situationen?

    Det är lite svårt att bara köra på sjöfartsregler med kite/vindsurf. Man ska veta grundreglerna i bakhuvudet men en stor portion sunt förnuft och lite risktänkande kommer hålla dig i livet klart längre och du kommer förmodligen ha betydligt fler vänner på stranden.

  • isis

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 23:30

    Väjjningsreglerna som är aktuella i denna situationen är som följer. Upphinnande har väjjningsplikt om båda håller kurs och har styrfart. När den andre vänder så är han väjjningsskyldig tills dess att han är helt färdig med sin manöver och ligger stadigt på sin nya kurs. I nästa situation är det styrbord/barbord som gäller. Han får då inte göra en kursändring som gör att den andre måste utföra ytterliggare en undanmanöver. Han måste också planera sin vändning så att du får möjlighet att göra en sjömannamässig undanmannöver. Om du begränsas av att du har en kiteare i lä så är det hans skyldighet att ge dig plats att väjja för styrbordsbåten då styrbord går före lä/lovart. Förutsatt att du inte var styrbords-“båt”. Undantag är om han (kitearen framför) tvingas till manöver på grund av hinder.

    Sen att praxis är och bör vara annorlunda är en anna femma. Så tror jag iaf att reglerna för situationen ser ut.

  • lance

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 05:55

    ******** ( fyndigt nickname 🙂

    Andra kinden till gäller inte vid kitesurfing och i rusningstrafik det trodde jag alla hade koll på….?
    Nå väl skämt åsido så är jag precis som bibelordet antyder inte en person som gör som skotten föreslår och smiley gubben skulle säkerställa detta så det inte missförstods som ett hot 🙂

    Vad gäller att parkera kiten kl 12 så är det ju okej om personen i fråga kör sin kite någorlunda högt för att passera bakom medans jag driver inåt. I detta fallet passerade hans kite 2 m ovanför mitt huvud och i princip nedanför min egna position. Jag blev tvungen att krascha kiten i vattnet med andra ord för undvika att linorna körde ihop.

    Som jag skrev har jag full förståelse för nybörjare (känner mig själv som en) men ville alltså veta vad som gäller vid en eventuell incident. Sedan skall man absolut lägga märke till nybörjarna och hålla avstånd det var bara det att han hade så vansinnigt mycket yta kvar att köra på när han plötsligt vände.
    Blev överraskad helt enkelt…

  • lance

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 06:02

    Håller med om att man inte skall köra bakom ngn speciellt närmare strand. Men två hundra meter ut från stranden tänker man med 30 m marginal att man skall vara safe. Dessutom mitt i gattet…. Sedan är det med +20 andra kites svårt att inte köra bakom ngn i Rågelund.
    Tack för alla svar, många olika tankar och det känns alltid värt att lyfta frågorna som inte har självklara svar.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vad gäller egentligen….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.