Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel????

• Vad gör jag för fel????

Publicerad av johan_b på 28 juli, 2003 vid 11:31

Köpte mig en freeridebräda för någon månad sedan, F2 Max2Air, men efter att ha testat den några gånger nu så kan jag inte förtså mig på hur jag ska hantera riggen riktigt…Jag lyckas dra rigg men då jag skotar hem och vill börja segla så lovar den upp mot vind med en gång och så ligger man å plaskar som vanligt. Så här beter den sig även om det första jag gör är att föra seglet framåt för att falla av och kunna få lite balans för att sedan kunna experimentera mig fram till lämplig placering osv…
    Är det någon som har något tips på vad jag bör testa eller gör för fel? (Kanske ska tillägga att jag bara seglat pråm innan)

Väldigt tacksam för hjälp!

/Desperat nybörjare
    frown.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 11:36

sätt på en större fena tills du kan plana och
    rikta brädan.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 11:38

modernt segel och inte för stort heller.

• lars_k

Medlem
    28 juli, 2003 vid 12:04

Testa att stå längre fram på brädan när du fått upp seglet och skotar in. Kanske t.o.m framfoten framför masten. Först när du börjar få upp farten börjar fenan greppa i vattnet och du kan trippa bakåt. Ju högre fart desto mer greppar fenan och du kan lägga mer tryck på den.
    Innan fenan greppar ordentligt lovar brädan retsamt upp och du får snart bada igen wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 12:06

Testa att, när du drar riggen, dra den lite lätt mot din ena axel, så att brädan faller av redan innan du fått upp seglet helt. Alltså som om du skulle göra en 180graders sväng. Testa även att ha fötterna längre frram, och liksom dra med bakfoten samtidigt som du trycker med framfoten för att tvinga brädan ner i vind. Gärna med framfoten nästan framför mastfoten.

• tubert

Medlem
    28 juli, 2003 vid 13:46

Jag har en F2 Air (föregångaren) och jag ställer alltid den främre foten just framför mastfoten för att
    kunna falla av (från vinden INTE brädan tongue.gif).
    Luta fram riggen och sätt tryck på framfoten så kommer det nog att lösa sig, det hjälpte för mig i alla fall.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 juli, 2003 vid 19:16

Luta riggen framåt, mot nosen på brädan.
    seglar man utan planing är det inte så lätt att styra med fötterna, så för att gå upp i vind lutar man därför riggen bakåt mot tailen och för att falla av så gör man tvärtom.

lycka till

• johan_b

Medlem
    29 juli, 2003 vid 04:19

Tack för hjälpen!
    Det verkar alltså som om jag behöver ha mer tryck runt mastfoten, innan jag har fått upp lite bättre fart. Ska testa detta, hoppas det hjälper!

mvh

Johan

• forfun

Medlem
    29 juli, 2003 vid 05:32

Hoppas att Du använder ” saxgreppet ” när Du ska ”starta”. Det underlättar MYCKET och ser till att Du snabbt får seglet i rätt position och förhindrar därmed att brädan lovar (svänger) upp i vind. Succesivt ”smyga” sig fram till rätt position brukar för det mesta resultera i att brädan sticker upp i vind och allmänt dålig balans.
    Du får mycket bättre balans, även om Du inte får tag i bommen med ”bakre” handen direkt, genom att använda ”saxgreppet”.
    Be någon visa Dig, på land, hur det går till om Du inte redan använder tekniken…

wink.gif Lycka till !

• johan_b

Medlem
    29 juli, 2003 vid 05:58

Hmmm…vet inte riktigt vad ”saxgreppet” innebär???
    Någon som kan förklara?

Mvh

Johan

• forfun

Medlem
    29 juli, 2003 vid 07:09

Lite svårt att förklara med text… men…

Du har precis halat upp riggen, med en fin liten bris i ryggen, och nosen på brädan pekar åt HÖGRER (ska åka åt höger);

Du håller i upphalningslinan vid bommen med bägge händerna:
    – Ta tag med din högra hand (armen över den vänstra – saxa!!) minst ett par decimeter in på bommen. Dra bommen åt dig så masten nästan hamnar bredvid dig.
    – Släpp taget med din vänstra hand och ta tag i bommen fyra till fem decimeter bakom din högra hand och skota hem medans du lutar dig lätt utåt/bakåt (beroende på vindstyrka).
    – När farten ökar förflyttar Du dig succesivt bakåt på brädan.

– Samma sak med start åt vänster, men ”saxa” vänster över höger arm…

wink.gif Lycka till… (Bra att fråga någon som kan visa dig – ex. gå med i en klubb!!)

• johan_b

Medlem
    29 juli, 2003 vid 08:33

Okej!
    Nu förstår jag, det är så jag brukar göra, visste inte att det kallades ”saxgreppet”.
    Tack ska du ha!

Mvh
    Johan

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2003 vid 22:00

ALLT! mad.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad gör jag för fel????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.