Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt sedan 2002?

• Vad har hänt sedan 2002?

Publicerad av portin på 5 februari, 2009 vid 20:40

Hej,

Jag höll på med windsurfing för några år sedan, min första bräda var en bic veloce i kombination med ett helcambrat gaastra gav de fart som inte var av denna värld men man var heller inte långt ifrån att blåsa bort innan man kunde använda brädan. Krävdes en hel del kraft att få den ur vattnet.

Sedan kom den stora nyheten wide-brädor! Feta flak som planade tidigt ryktades det om, en av mina kompisar hade införskaffat sig en av de här nya brädorna och efter att ha testat den en gång var det bara att gå till surfbutiken o tömma plånboken. Det var då jag fick min techno 283 på 150 liter. Vilken bräda!

Senare skaffade jag också en AHD wave/freeride som var riktigt kul när vädret tillät. Men det var 5 år sedan jag surfade senast och jag antar att det har hänt en hel del sedan dess. Jag har inget av de gamla prylarna kvar men funderar på att köpa nytt nu till sommaren. Jag tänker mig ca 125 liter, med två riggar 8 och 6.5 kanske, jag är en kille på 95 pannor så jag kan hålla i skiten även fast det blåser på lite!

Man vad ska jag ha?

svennebanan svarade 16 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • andersbq

Medlem
    5 februari, 2009 vid 21:20

ja men hoppsan, jag råkar ha både ett 6,4 och ett 8,8 liggande bara väntandes på dig, båda är väl använda sisådär 6-8 ggr, dvs helt i nyskick!

• booman

Medlem
    5 februari, 2009 vid 22:26

Kolla in Surfspot.se (länk i signaturen) Där finns mycket bra och prisvärt, bla AHD i ny shape.

Drops Glider 126L -07 är en härlig, snabb och lättplanande bräda, kanske lite mer slalom än freeride. Har en sådan själv. (Väger 90kg) + en F2 stoke 125L också -07.

Drops Naked får ju också bra betyg i tester…

Här ett test från Boardseekermag:

http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-overview.html

Mvh

//BooMan

• svennebanan

Medlem
    6 februari, 2009 vid 09:00

Jag väger också 95+ och har funderat en hel del runt vad som kan funka som en svänging stor (kort)bräda. Breda freerides på +130 tycker jag blir alldeles för studsiga om det är choppigt plus att outboard stropplacering känns osurfigt på något vis. Slalom är jag inte heller sugen på.

Om du ska ha den till att bränna runt med och köra vågor om det finns tillfälle så är nog en stor FSW riktigt bra. RRD har en på 120 liter som tar upp til 8.0 och det är den största FSW jag hittat. Annars har jag en teori om att Mistral Syncro 124 ska vara riktigt bra. Det är iaf den största bräda gjord för inboard stropplacering jag hittat och som jag antagligen skulle kunna kan dra rigg på hyfsat tryggt.

Det här var ju mest teorier från en inte alltför rutinerad östkust och mälarseglare, men hoppas det kan vara till nån hjälp iaf.

• jester

Medlem
    6 februari, 2009 vid 09:05

Gillar du farten, så är dagens fullcambrade segel, och tillhörande slalombrädor otroligt mycket lättare att köra än din gamla Bic. Jag skulle rekommendera en Slalombräda med en bredd 67-73 (105 -120l) cm ungefär, och 6.5 samt 7.5-8.0.

Och naturligtvis bör du ju skaffa en GPS och börja logga in dina sessions på Gps-speedsurfing.com

Hoppa gärna in på Slalom/Speed-forumet o mys lite med oss slalom/speed-gubbar. (ont om tjejer där inne, tyvärr)

• bicless

Medlem
    6 februari, 2009 vid 09:25

Sen 2002 har brädorna blivit ännu bredare och planar ofta tidigare, seglen har fått hållbarare material som x-ply och renare design, selar och våtdräkter har fått svart/vit dekor och jorden har blivit en halv grad varmare.

Jag tror du kommer få kul som faan på de flesta moderna brädor kring 125 liter.
    Satsa på bred och rak typ slalom eller freerace om du vill köra fort och plana tidigt. Nackdelen med dessa är att resan jäkligt skumpig i vågor, och i för höga vågor funkar det inte alls.
    Satsa på lite smalare med mer rocker (dvs mer böj) om du vill kunna köra smidigt i även i guppiga och stökiga förhållanden, typ en Freestyle wave som svennebanan föreslog. Dock senare planing och sämre fart.
    Något mitt emellan, dvs freeride och funkar bra i det mesta men ej bäst på något.

Majoritet av vindsurfarna på ostkusten kör freeride som huvudbräda och kompletterar eventuellt med en wave, slalom, freestyle wave eller liknande.

• svennebanan

Medlem
    6 februari, 2009 vid 09:44

@Jester 528955 wrote:

Gillar du farten, så är dagens fullcambrade segel, och tillhörande slalombrädor otroligt mycket lättare att köra än din gamla Bic. Jag skulle rekommendera en Slalombräda med en bredd 67-73 (105 -120l) cm ungefär, och 6.5 samt 7.5-8.0.

Och naturligtvis bör du ju skaffa en GPS och börja logga in dina sessions på Gps-speedsurfing.com

Hoppa gärna in på Slalom/Speed-forumet o mys lite med oss slalom/speed-gubbar. (ont om tjejer där inne, tyvärr)

GPS speedsurfing är ju något som verkligen har ”hänt” sen 2002 om jag fattat det rätt. Jag kan ju tillägga att fart inte är min gebit då jag hellre kraschar i måttlig fart;)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vad har hänt sedan 2002?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.