Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni på 2008?

  • tobhed

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:36
    filipl;443381 wrote:
    När man läser om alla nyinköp för 2008 blir man lite nyfiken på vad sponsorsavtalen typsikt sett kan innebära vad gäller rabatter etc.

    För att skaffa den utrustning som vissa har måste man ju antingen vara miljonär eller få köpa utrustningen med mycket stor rabatt.

    Efter vad jag har hört förbjuder sponsorsavtalen i allmänhet den sponsrade att berätta om villkoren i sitt sponsorsavtal, men det skulle ändå vara intressant om någon kan berätta vad sponsorsavtalen brukar innebära: 50% rabatt?, 90 % rabatt, får utrustningen gratis?

    Filip

    Om du kollar länken nedan så kan du se hur mycket $$ som folk lägger på speed/slalom utrustning inför 2008.
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54697

  • benke-2

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 17:12
    filipl;443381 wrote:
    När man läser om alla nyinköp för 2008 blir man lite nyfiken på vad sponsorsavtalen typsikt sett kan innebära vad gäller rabatter etc.

    För att skaffa den utrustning som vissa har måste man ju antingen vara miljonär eller få köpa utrustningen med mycket stor rabatt.

    Efter vad jag har hört förbjuder sponsorsavtalen i allmänhet den sponsrade att berätta om villkoren i sitt sponsorsavtal, men det skulle ändå vara intressant om någon kan berätta vad sponsorsavtalen brukar innebära: 50% rabatt?, 90 % rabatt, får utrustningen gratis?

    Filip

    Exakt! det är ju så det är!
    Hälften av dom som köper racegrejor har “spons/klistermärke” i seglet, å alla får 50-90% rabatt eller gratis. å alla har en Porsche i bakfickan.
    Marknaden är ju gigantisk, det såldes ju ca 20 (löst räknat)RS racing förra året,gånger 2-3000 i marginal per segel + bommar å master också.
    Det måste ju vara en omsättning på minst 200 000

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 17:51

    Jag tycker nog att dagens inköp bara är en frisk fjärt jämfört med när jag tävlade på 80-talet. Då var man till nöd och tvungen att byta hela segellinjen varje år, eftersom utvecklingen var typ 3 knop snabbare per år. Det enda som sprungit väg lite i pris är dom långa racemasterna. Det känns lite ocker att lägga 7-8000:- på en mast.

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 17:57

    Oregistrerad: Med “rookie” menar jag “teamseglare”…där är det säkerligen 40%, eller mer om man är riktigt duktig

  • bjornen

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:04

    @andersbq 443412 wrote:

    Jag tycker nog att dagens inköp bara är en frisk fjärt jämfört med när jag tävlade på 80-talet. Då var man till nöd och tvungen att byta hela segellinjen varje år, eftersom utvecklingen var typ 3 knop snabbare per år. Det enda som sprungit väg lite i pris är dom långa racemasterna. Det känns lite ocker att lägga 7-8000:- på en mast.

    Har du inte seglat dina speedprylar ännu ? Följer med spänning vad det blir för farter då…

    //Björn

  • benke-2

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:33
    kinetic;443415 wrote:
    Oregistrerad: Med “rookie” menar jag “teamseglare”…där är det säkerligen 40%, eller mer om man är riktigt duktig

    Alltså du menar att en “riktigt duktig” svensk raceseglare skulle få ca 60 procents rabatt eller mer, synd att troligen ingen Svensk får så stor rabatt, nu när Bringdal betalar sina brädor själv.

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:35

    Har du inte seglat dina speedprylar ännu ? Följer med spänning vad det blir för farter då…

    //Björn

    Näpp, fortfarande bara vågisar, men om typ 2 veckor så kommer jag börja ringa alla europas speditionsfirmor och jaga på. Mitt mål är sedan att öka med 5 knop på mina PB:n. Räknar med 2-3 knop snabbt och enkelt, och sedan är det nog metodiskt trim till tusen de sista 2 knopen (plus lite tur med timing, vindriktningar och plattvatten).

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 februari, 2008 vid 18:38

    @Hankloose 443345 wrote:

    Intresse klubben antecknar! Suck….Surfarn ska du inte räkna upp vilka boardbags och skruvmejslar du har oxå(-;

    Svårt!
    Alla har ju kvar Snackmanns Fzwei-mejsel från 99

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:42

    Benke: 40% rabatt… Det kanske skiljer sig hur mycket “rabatt” en seglare får mellan speed o tex freestyle men det ligger i de regionerna jag nämner…Du kan ju som “nobody” lyckas få uppemot 15-20% rabatt (man får tjata lite eller mycket…) om du handlar så mycket som vissa gör här….

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:51

    @Hankloose 443345 wrote:

    Intresse klubben antecknar! Suck….Surfarn ska du inte räkna upp vilka boardbags och skruvmejslar du har oxå(-;

    Nu börjar vi verkligen prata intressanta saker, jag har cirka 7 olika mejslar, senaste inköpet är en Kamasa med utbytbara bits. Men problemet med den och alla andra j-vla mejslar är att när dom legat i fenlådan i en månad, så rostar dom jättemycket.
    Och dom som är “rostfria” rostar oxå längst ned…

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 18:52

    Benke: Kan bara nämna några exempel: -06 köpte ja 2 “race” segel samtidigt från samma ställe, priset var 9200…Jag erbjöd mig betala 7800 för båda, gick bra. Ett annat exempel från samma år: Race-segel som “skulle kosta” knappa 8″, efter lite tjat var priset knappa 7″, nu föll valet i detta fall på ett helt annat segel av det årets modell som jag köpte ungefär för 1/2 priset….

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 februari, 2008 vid 19:23

    @kinetic 443429 wrote:

    Benke: Kan bara nämna några exempel: -06 köpte ja 2 “race” segel samtidigt från samma ställe, priset var 9200…Jag erbjöd mig betala 7800 för båda, gick bra. Ett annat exempel från samma år: Race-segel som “skulle kosta” knappa 8″, efter lite tjat var priset knappa 7″, nu föll valet i detta fall på ett helt annat segel av det årets modell som jag köpte ungefär för 1/2 priset….

    Det är garanterat inte mer än 3 (troligen 0-1) raceseglare som får 40 procent eller mer, även om du har prutat på dina Gun/Benke

  • kinetic

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 19:51

    Benke: Jag “prutade” 1000 på ett CodeRed (nytt) som jag INTE köpte…Det är ordentliga marginaler på surf-prylar, köpte ju mitt SSR 7.6 “kartongnytt” för ca 4400 inkl frakt, o då hade ÅF ändå marginal (listpriset var 769 Euro). Eftersom ingen sponsrad kommer våga (?) ge sig in i diskussionen o “avslöja sanningen” så får var o en bilda sin egen uppfattning…Huvudsaken är ju egentligen inte vad man gett för sina prylar utan att de passar bra samt att man anser själv att man gjort en god affär

  • ola-h

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 20:01

    Sponsorprier: Givetvis skiljer det en del från leverantör till leverantör och från seglare till seglare, men med den insikt jag har så vågar jag nog säga att så mycket som 40% “rabatt” är det ytterligt få som har.

  • andersbq

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 20:07

    20% på Naish

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vad kör ni på 2008?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.